גולשי האינטרנט הישראלים התלוננו - ובסט ביי גנזה תוך יום את פרסומת הפטמות הזקורות

אתר ynet סירב מלכתחילה להעלות פרסומת של גורני אינטראקטיב למזגנים, שבה על-ידי הפעלת מתג מזגן - הזדקרו פטמותיה של הדוגמנית

מאז ומתמיד נחשב האינטרנט למדיה בה קל יותר להעלות פרסומות בעלות תכנים פרובוקטיביים ושנויים במחלוקת, כאשר צנזורה למיניה נתפסה יותר כנחלתן של המדיות הוותיקות כגון טלוויזיה ועיתונות. אך מסתבר שהכוח הצרכני קיים גם במרחב הקיברנטי.

ל"גלובס" נודע כי קמפיין הפרסום של חברת האינטראקטיב גורני לרשת מוצרי החשמל בסט ביי הורד לאחר יום אחד בלבד מהרשת, לאחר שהרשת נכנעה ללחץ של גולשים, שסברו כי מדובר בקמפיין פרובוקטיבי הפוגע ברגשות הציבור.

הקמפיין קרא לגולשי האינטרנט לבדוק עד כמה קר לדוגמנית שהופיעה בבאנר ובאתר שהוקם לצורך הצגת מבצעי הרשת. על-ידי הפעלת מתג המזגן והזזתו לכיוון הקור, הזדקרו פטמותיה של הדוגמנית.

בסט ביי

הקמפיין עלה ביום ראשון האחרון ותוך מספר שעות ירד מהאוויר, לאחר לחץ צרכני שכלל בין היתר גם קבוצה ברשת החברתית פייסבוק, שקראה להוריד את הקמפיין.

ל"גלובס" נודע עוד, כי לפחות אתר אחד הפעיל סוג של צנזורה עצמית: אתר ynet סרב להעלות את הקמפיין מלכתחילה.

ערן גרינברג, מנכ"ל גורני אינטראקטיב, מסר בתגובה: "קשה להאמין, אבל זאת עובדה מצערת שהשיח הציבורי בישראל 2008 מושפע מאוד ממיעוטים אלימים וקיצוניים שמשבשים לנו את החיים. אם זה רק היה בהקשר של קמפיין בסט ביי, דעתי היתה נוחה עליי. הדיון המעניין באמת לדעתי זה איך האינטרנט - שמכריז על עצמו כמדיום המתקדם ביותר, ושיכול בפועל לייצר אין סוף אפשרויות של פילוח - לא ממהר להציע לציבור המפרסמים את האופציה הזו, ובמקום זה בוחר להיות עיתון אחד מקוון לכולם".

בהתייחסו ספציפית לפרובוקטיביות הקמפיין אומר גרינברג: "בסיטואציית השוק הנוכחית למפרסמים יש 3 אפשרויות: להישען על יתרון תחרותי מוחשי, להשקיע המון כסף במדיה העמוסה - או לייצר בולטות דרך רעיון תקשורתי. כשאנו דנים בנושא מין ופרסום, יש לבחון את הדברים דרך זכוכית המגדלת שנקראת רלוונטיות: מכונית נוסעת ברחוב וגבר הצופה בה מתגרה עד לכדי זיקפה - זה לא קשור, רלוונטי לחווית הנהיגה ברכב - ולכן זה פסול. הקמפיין שיצרנו מאוד רלוונטי לחוויית השימוש במזגנים. ברור שהקמפיין שלנו מיני וסקסיסטי, אבל האם אםשר להגיד ש'הדוגמניות', 'הישרדות' ועוד טראש בטלוויזית הברודקאסט - או התמונות המרוחות ב'ידיעות', 'מעריב' ובאתרי האינטרנט המרכזיים והלגיטימיים - גסות פחות? לעצמי החלטתי שאני לא אהיה צדיק יותר מהם. ואם אתר כזה או אחר בוחר לצנזר אותנו - אני מצחקחק בליבי על הצביעות, אבל מכבד את זה".

מבסט ביי נמסר בתגובה: "שימוש בתכנים בעלי אופי מיני נעשה בעבר, וככל הנראה יעשה גם בעתיד. אנו רגישים לתגובות ולרגשות הציבור, ולראייה - הקמפיין הופסק לאחר שעות ספורות בלבד מרגע עלייתו לאוויר, זאת על אף שלא הוצגו בו תכנים מיניים בוטים כדוגמת עירום. קהל המטרה אליו פונה הקמפיין הינו קהל גברי בוגר, המקבל לרוב את ההחלטה בבית בקטגוריית מוצרי חשמל גדולים ומיזוג.

"האסטרטגיה הפרסומית של בסט ביי מבטאת את ערכי הרשת - צעירה, בועטת וחדשנית, ובאותה נשימה גם כזאת שקשובה לרגשות הציבור. אין בכוונת הרשת לפגוע ברגשות הציבור, אך אם נעשה כך בכל זאת - הדבר קרה בתום-לב. מסיבה זו החליטה רשת בסט ביי להפסיק את הקמפיין באופן מיידי".