פאני ופרדי לא ייקרסו

הנגיד ברננקי ושר האוצר פולסון ישנסו מותניים ויעצרו את הסערה במגזר הפיננסי

אילן שטרק הוא מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss

המשך משבר האשראי והמשכנתאות בארה"ב מעלה שאלות באשר להמשך קיומם של בנקים למשכנתאות שם. בשבוע שחלף התחוללו שתי דרמות בסקטור.

הדרמה הראשונה היתה הלאמת בנק המשכנתאות Indymac שניהל נכסים בשווי כ-30 מיליארד דולר, לאחר שלא היה בידו ההון הדרוש להמשך פעילותו והגיע לקשיי נזילות, משנמשכו ממנו פקדונות רבים בתוך זמן קצר. הדבר הביא לירידה משווי 5 מיליארד דולר לפני כשנתיים, ל-28 מיליון דולר ביום ההלאמה.

הדרמה השניה התחוללה סביב מניות שתי ענקיות המשכנתאות אשר לא ירדו מן הכותרות ביום שישי האחרון - Fannie Mae ו-Freddie Mac שגם היו תנודתיות במיוחד.
שתי החברות ירדו במשך המסחר בכ-50%, סיימו בירידות מתונות יותר ובסיכום שבועי ירדו בכ-35% כל אחת.

שתי החברות נחשבות לכאלה הנהנות מגיבוי ממשלתי, אל אף היותן חברות ציבוריות שאינן תלויות בממשלה באופן רשמי.שני הבנקים יחדיו הם הבעלים, המבטחים או החתמים של כמחצית מכל המשכנתאות בארה"ב ששוויים הכולל הוא כ-12 טריליון דולר.

ביום שישי נפוצו הערכות כי הבנקים יולאמו או שתינתן להן האפשרות ללוות ישירות מהבנק המרכזי באמצעות Discount Window. בפרדל ריזרב הכחישו אפשרות זו מייד בתום המסחר ביום ו'.

עם כך, האם ממשלת ארצות הברית והבנק הפדרלי עלולים להעלים עין ולתת לשני בנקים אלה ליפול? התשובה היא כמובן שלילית. קריסה של שני בנקים אלה, משמעותה איבוד אמון טוטאלי במוסדות הפיננסיים בארצות הברית והתפשטות תחושה כי המצב יצא מכלל שליטה.

יש עדיין חשש מקריסתן של שתי הענקיות, אך עדות לירידה ברמת החשש ניתן ללמוד מהמרווח בין איגרות החוב של Fannie Mae לאיגרות החוב של ממשלת ארצות הברית המצביעות על מידת הסיכון של איגרות החוב של Fannie Mae שהצטמצמו ביום שישי מ- 100 נקודות בסיס ל כ-80 נקודות בסיס. אמנם רמה גבוהה, אך בהחלט מעידה על חשש מופחת.

לא תהייה הלאמה

מאחר והלאמה פירושה ירידת ערך המניות לשווי נמוך ביותר, כפי שארע במקרה Indymac שהגיע למחיר 0.28 סנט למניה בעת ההלאמה וכן במקרה בנק המשכנתאות האנגלי Northern Rock שהולאם במחיר 100 פני בלבד, בשווי 400 מליון פאונד לעומת 1000 פני (10 שטרלינג) כשנה לפניכן, ולפיכך לא סביר בעיניי כי אמנם תתבצע הלאמה.

האפשרויות

האפשרויות לפתרון הן: מתן הלוואה לשני בנקי המשכנתאות הגדולים, אשר תעזור להם להתמודד עם ההפסדים הגדולים שנגרמו להם כתוצאה ממשבר האשראי והמשכנתאות.

ייתכן כי ההלוואה תינתן בתמורה למניות בבנקים השונים ואפשר שתינתן לתקופה ארוכה כי סביר שהבנקים יתקשו לעמוד בתשלומי ריבית וקרן בטווח הקצר.

הזרמת הכספים לבנקים תמשיך להכביד על הבנק המרכזי בארצות הברית ועל תוכנית ביטוח הפקדונות הפדרלית אשר אמורה לסייע במקרה של קריסת בנק.

בעיסקת בר סטרנס וג’י פי מורגן, נתן הפד' כ-30 מיליארד דולר למימון חלק מהחוב של בר סטרנס ובהלאמת בנק Indymac ביום שישי הבנק המרכזי מימן את ההלוואה בסכומים שהגיעו כפי הנראה ל-8 מיליארד דולר.

הפד' יעמוד בפרץ

עומס כבד נופל על הבנק המרכזי האמריקאי בבואו לסייע לבנקים הנמצאים בצרות. אני סבור שאין ברירה אחרת. אם הפד' יעמוד מנגד, עלולה להתפשט פאניקה בשווקים - כזו שתביא משקיעים למשוך את כספם מן הבנקים.

אני מאמין שבקרוב מאד ינקטו הרשויות בצעדים כלשהם, וזאת כדי למנוע סערה פיננסית שמקורה בפחד לא רציונאלי של משקיעים, אשר תשפיע על כל הסקטורים בארה"ב וסקטור הפיננסים בפרט.