מדד האומללות של משקי-הבית

האם המצב הכלכלי בארץ מחמיר? למדד המחבר נתוני תעסוקה ואינפלציה התשובות

האם משקי הבית בישראל נעשים עניים יותר? נציע מענה לשאלה זו, בהיבט הכלכלי שלה, באמצעות שימוש במדד פשוט, אך מקובל, הבוחן זאת בארצות הברית The Misery Index.
את Missery Index, שבחרנו לתרגם לעברית בכינוי: "מדד האומללות" שייסד ארתור אוקון, יועץ לנשיא ארה"ב בעבר לינדון ג'ונסון, הוא סכום שיעור השינוי במדד המחירים לצרכן (ב-12 חודשים שחלפו) ושיעור הבלתי מועסקים מכוח העבודה האזרחי באחוזים, בכל נקודת זמן מקבילה.

לעתים תתכן מציאות שבה יש שיפור (ירידה) באבטלה, בצד הרעה (עלייה) באינפלציה, כמו בתקופה של צמיחה כלכלית מהירה, כאשר המשק קרוב לקצה יכולת הייצור. לעיתים ייתכן שיפור (ירידה) באינפלציה והרעה (עלייה) באבטלה, כמו במקרה של האטה כלכלית קלאסית.

לעומת זאת, במציאות של סטגפלציה, נוטות האינפלציה והאבטלה לעלות בו זמנית. "מדד האומללות" מאפשר למדוד את ההשפעה הכוללת של שני המשתנים בכל מצב, וכך לתת ביטוי לשינוי ברווחת הציבור לכל אחד מהכיוונים. המדד פשוט מאוד ומהווה אמצעי נוח ובהיר לברר ולהציג את השורה התחתונה.

מקבלי ההחלטות יכולים להיעזר בו כדי לדעת אילו דגשים לשים במדיניותם האם נושא התעסוקה אקוטי יותר, או שמא יש לטפל תחילה באינפלציה. התרשים הבא מציג את תנועת "מדד האומללות" בארה"ב ובישראל בשנתיים וחצי שחלפו.

רונן מנחם מדד אומללות




התרשים מראה שמדד המסכנות של הציבור הישראלי במגמת עלייה (כלומר הרעה) חדה בשיעור 75% ב-12 החודשים שחלפו (מאפריל 2007). זאת לאחר שנה רצופה של שיפור (בשלב מסוים, אף יותר מאשר בארצות הברית).

התמונה השתנתה לרעה בגלל עליה גוברת ברמת האינפלציה, שלא פוצתה דיה בירידה בשיעור האבטלה. מסקנה אפשרית אחת: אם לא יחול שינוי במגמה, יצטרך בנק ישראל לנקוט מדיניות מרסנת, גם אם היא תבוא על חשבון ההיבט התעסוקתי.

יצוין גם שמדד המסכנות של הציבור האמריקאי עלה ב-44% ב-12 החודשים האחרונים (עד יוני), אך כאן מדובר בהשפעה משולבת של עליות באינפלציה ובאבטלה, שהחריפו בחודשיים האחרונים. הדבר ממחיש את המגבלות הניצבות בפני הממשל והבנק הפדראלי בטיפול במצב.

במבט קדימה, אנו סבורים שהתמונה בארץ בכל זאת תשתפר. קצב האינפלציה יהפוך, להערכתנו, נמוך יותר, ולמרות עלייה הדרגתית בשיעור האבטלה, השינוי הכולל יהיה חיובי.

לכן, לא בהכרח נחוץ הידוק מוניטארי בידי בנק ישראל. בארה"ב, מאידך, איננו רואים לעת עתה שיפור של ממש בשני המשתנים ולא ברור, לכן, אם העלאת ריבית שם יכולה כעת לשנות את התמונה.