תחילתה של מתיקות נפלאה

בעמק הלואר בצרפת ובאזור מרלבורו שבניו זילנד גדלים זני ענבים שונים בתכלית, שניהם נפלאים, לבנים וינעימו לכם את הקיץ

עמק הלואר ששוכן בלב צרפת, הוכלל בשנת 2000 ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. זהו אחד האזורים המתוירים ביותר בצרפת, המציג נוף מרהיב ופורה שנראה כמו שמיכת טלאים של גווני ירוק וצהוב, תרבות ואדריכלות, ערים עתיקות המשמרות להפליא את אווירת ימי הביניים, כפרים ציוריים ומספר יוצא דופן של טירות וארמונות שנבנו בידי אצולת צרפת ומלכיה לאורך הדורות טרום המהפכה הצרפתית. אזור זה ידוע גם בתעשיית היין שבו ונטוע בכרמים (נוסף לשדות חמניות רבים) לכל אורכו.

בגלל המתיקות

אחד מזני הענבים הלבנים המצליחים ביותר באזור הוא שנין בלאן (Chenin blanc). זהו זן ענבים איכותי ורב גוני שגדל באזורים רבים בעולם, אך האזור המפורסם ביותר, המעמיד את יינות השנין בלאן בשורה הראשונה של יינות העולם, הוא עמק הלואר. לשנין בלאן אישיות כפולה: באיזור הלואר, הוא משמש כבסיס של יינות מפורסמים, ארוכי ימים. מאידך, למרות שהוא הענב הלבן המצוי ביותר בדרום אפריקה, גם שם וגם בקליפורניה הוא משמש רק כתוספת טובה בבלנדים ביינות שולחניים. הזן יכול להפיק יינות בניחוחות מלון עדין, אפרסק ורמזים של תבלינים וציטרוס. יינות הלואר הנפלאים יכולים לנוע מיינות יבשים מאוד, דרך חצי יבשים ועד למתוקים מצוינים, תלוי בבציר וביצרן, יש שמייצרים ממנו גם יינות מבעבעים ואפילו ברנדי. עוד עובדה מדהימה, ליינות לבנים אלה יש לעיתים יכולת התיישנות מדהימה של למעלה מ-50 שנה!

המלצות:

Bourillon du'Orleans la Bourdonnerie demy sec 2003, Vouvray, France

יין חצי יבש עם ניחוחות מעניינים ולא שגרתיים של אפרסק ודבש. בפה מורגש גוף מלא, מינראלי, עם מתיקות שנתמכת היטב בחמיצות מרעננת. הסיומת ארוכה וממשיכה לאין קץ, וראה זה פלא, המתיקות בסיום כמעט ואינה מורגשת ויש אפילו הרגשת יובש. יתאים למאפים, גבינות ודגים. מחיר: 130 שקל.

Domaine de Baumard, Carte d'Or 2005, Coteaux du Layon, France

יין נפלא, עם מתיקות מסוג אחר, מפתה ומנחמת. ניחוחות של צוף פרחים, דבש ופירות טרופיים, ואפילו אשכוליות עם סוכר. בפה מאזנים מינרליות וחומציות רעננה את המתיקות, והופכים אותה לנעימה ולא מכבידה. הסיומת די ארוכה וטעימה מאוד. סוכרייה אמיתית. יתאים למאכלים אוריינטליים ולקינוח. מחיר: 130 שקל.

בגלל החמיצות

חברת מרש אינטרנשיונל-ישראל מייבאת יינות בוטיק מיוחדים ולא מוכרים מאוסטרליה ויינות לבנים מניו-זילנד, שנבחרים בקפידה. רוב היינות ניתנים לחברה בהקצאה מוגבלת מאוד, חלקם בגלל שיוצרו בכמויות קטנות וחלקם בשל הביקוש הרב בעולם. בטעימה שנכחתי לאחרונה כיכבו גם יינות לבנים וגם אדומים. בשל מזג האוויר החם והלח אמליץ הפעם על יין ניו-זילנדי לבן מרענן, וברגע שיגיעו כמה משבי רוח קלילים גם באזורנו נעבור לאדומים.

ניו-זילנד היא ארץ בלי עבר ומסורת של יין. כדי ליצור יינות ראויים לשמם, נאלצו הייננים להתחיל מבראשית. ועדה שהתכנסה בניו-זילנד אחרי מלחמת העולם השנייה קבעה כי המשקאות המיוצרים שם תחת השם "יין" יזכו בארצות אחרות להגדרה "משקה שאינו ראוי לשתייה". אך הכל השתנה בשנים האחרונות. בשל תנאי האקלים המיוחדים, אחד הזנים המצליחים ביותר באזור הוא הזן הלבן סוביניון בלאן, שמגיע שם לתוצאות יוצאות מן הכלל, ושונות מבכל מקום אחר בעולם. רוב היקבים והכרמים הגדולים נמצאים באי הצפוני, אבל באי הדרומי מייצרים את היין המפורסם ביותר - סוביניון בלאן מחבל Malborough. 80% מגפני הסוביניון בלאן הניו-זילנדי גדלים בחבל מרלבורו שבצפון האי הדרומי. לזן יש מאפיינים מיוחדים, ניחוחות של עשבוניות, גרגרי פלפל ירוק וליים, ואפילו בושם קל. בפה ניכרות חדות, פריכות וחומציות יבשה ורעננה מאוד.

Blanc 2007, New Zealand Foxes Island Sauvignon

פוקסס איילנד הוא אחד מיינות הסוביניון בלאן המובילים של חבל מרלבורו שבניו-זילנד. היינן ג'ון בלשם עיצב יין סוביניון בלאן טהור ומדויק שמתנהל לאיטו וטוב לאנשים עם סבלנות רבה. בתחילה הוא מאופק ביותר באף, אך בהמשך, לפעמים אפילו לאחר חצי שעה ויותר מגלים יין עשיר מאוד ומורכב, עשבוני, לימוני וטרופי יחדיו. עם חמיצות נפלאה ומרעננת. יין אלגנטי ששווה לחכות בשבילו. ילווה היטב מאכלי ים ומנות קלות של קיץ. מחיר: 159 שקל. *