טבע גולשת לעונת מלפפונים

הנמיכו צפיותיכם מהמניה-האם ; בתום ראלי רכש באר, היא תיכנס ליושרת משמימה

יואב בורגן הוא אנליסט במחלקת המחקר של לידר שוקי הון

עונת המלפפונים של מניית העם

אירועי השבועות האחרונים הפיחו חיים חדשים במנייתטבע , אשר לפני כן התנהגה באופן רדום למדי: מתחילת 2008 ועד 10 ביוני השנה, ירדה המניה בשיעור מינורי של כ-3%, במונחים דולריים.

אלא שאז החל רצף אירועים דרמטיים להשפיע על יחס המשקיעים כלפי טבע בשני כיוונים: החיובי - ממצאים מעודדים לגבי יעילות תרופת האז'ילקט לטיפול בהתפתחות מחלת הפרקינסון; והשלישי - איומים גנריים פוטנציאליים לתרופת הדגל של טבע - הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה, וכישלון ניסוי תרופת הקופקסון 40 מ"ג.

לפני כשבועיים הגענו לשיא: רכישת הענק של יצרנית התרופות הגנריות Barr מארה"ב.

לאחר שלל האירועים שלעיל וה"הלם" הראשוני בעקבות רכישת Barr, נדמה שרבים העדיפו לממש רווחים ממניית טבע, עם פרסום דוחות פושרים יחסית לרבעון השני.

כעת נשאלת השאלה: מה הלאה? האם מניית טבע החלה "עונת מלפפונים"? אני סבור שכן.

התבוננות בתשואות שהשיגה מניית טבע מראשית העשור הנוכחי ועד היום, אוגוסט מסתמן כחודש שחון למדי: במקרה הטוב ביותר הצליחה המניה להניב בו תשואה חיובית חד-ספרתית מאוד נמוכה, להוציא את החריגים הבאים: אוגוסט 2006 (התאוששות קלה בשיעור כ-5%, לאחר שנזקפה לה ירידת ערך בשיעור 25% מתחילת אותה שנה) ואוגוסט 2004 "האיום" (תשואה שלילית של כ-7% שדורבנה ביחס מאוד שלילי באותה תקופה כלפי טבע והתעשייה הגנרית בכללותה).

רכישת Barr טובה לנרכשת ולרוכשת

הבה נשוב לאירוע הדרמטי ביותר בתקופה שחלפה: רכישת Barr, אשר הצליחה להניע מיני-ראלי במניית טבע, שעלתה בכמעט 10% עד לפרסום הדוחות ביום שלישי השבוע.

העובדה שמניית החברה הרוכשת הגיבה בחיוב לרכישה, אינה טריוויאלית: במקרים דומים, מניית החברה הנרכשת על פי רוב עולה, ומניית הרוכשת יורדת וזאת בשל חששות המשקיעים מעלויות הרכישה, מחיקות אפשריות, דילול בעלי המניות ועוד.

מכאן שהמיני-ראלי במניית טבע מאז ההודעה על רכישת Barr, הוא כשלעצמו האישור המוצלח ביותר למהלך שהנהלת טבע יכולה היתה לפלל לו.
מעניין שגם במבט לעסקאות בעבר, ולא בעבר הרחוק, נטה שוק ההון ולתגמל את המנייה על רכישות גדולות (רכישת Ivax בסוף יולי 2005, ו-Sicor בסוף אוקטובר 2003).

עובדה מעניינת נוספת: בד"כ כאשר חברה נרכשת בערך גבוה משוויה הבורסאי, מחיר מניית החברה הנרכשת אינו מגלם מיידית את מלוא פרמיית הרכישה. כלומר, נותר פער בין מחיר הרכישה לשווי לפיו נרכשה. פער זה מבטא את יחס המשקיעים לאפשרות שהעסקה לא תבוצע מכל טעם שהוא (קשיים פוטנציאליים של החברה הרוכשת לגייס את המימון הנדרש לעסקה, האפשרות שהעסקה לא תאושר בסופו של דבר ע"י האסיפה הכללית של בעלי מניות החברה הנרכשת, לא יתקבלו האישורים הרגולטוריים הדרושים, וכדו').

והנה, דווקא במקרה של Barr, שנרכשה ע"י טבע בפרמיה בריאה בשיעור 42% ממחיר המניה טרם הודלפו פרטי הרכישה, אנו רואים תופעה לא שגרתית: מחיר מניית Barr בבורסת ניו-יורק התכנס מהר מאוד (תוך חמישה ימי מסחר בלבד) למחיר המנייה לפיו בוצעה העסקה לרכישתה: 66.5 דולר.

בשורה התחתונה - לא אופטימיים במיוחד

לאחר שהשוק עיכל, עיכול ראשוני, את רכישת Barr, נכנסת טבע לתקופת דשדוש נוספת, ולא נראים באופק מניעים עסקיים שיוכלו לדחוף את המניה מעלה.

האירוע המשמעותי ביותר הצפוי לטבע, יתקיים בסוף אוגוסט - כנס מדעי במדריד, שבו תציג החברה את ממצאי הניסוי המוצלח שבדק את יעילות תרופת האז'ילקט לעיכוב התקדמות מחלת הפרקינסון.

עד אז אל תפתחו ציפיות גבוהות מדי.