שנת 2008 שנה אבודה? מדד אמון הצרכנים יורד ביולי ומבטא פסימיות עד סוף השנה

מגמת הירידה באמון בשנה האחרונה בולטת במיוחד בציפיות לגבי מצב המשק; ירידה בכוונות הרכישה ■ להורדת חוברת המדד

לאחר חודש של רגיעה, חוזר מדד אמון הצרכנים של ישראל לרדת, תוך ביטוי פסימיות חזקה של הציבור. המדד, מבית גלובס מחקרים, ירד ביולי ב-3.4 נקודות לרמה של 73.3 נקודות, הנמוכה ביותר מזה כארבע שנים.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

ירידת המדד, המשקלל את ציפיות הציבור לחצי השנה הקרובה, מלמדת על צפי להמשך האטה בצריכה הפרטית במהלך 2008. יצוין כי המדד חזה בשנה האחרונה את ההאטה במשק, אשר כבר באה לידי ביטוי בנתונים רשמיים. נתון אחרון בהקשר זה, שפורסם אמש (ג'), מלמד על ירידה ביבוא מוצרים בני קיימא ביולי.

התופעה הבולטת החודש מתבטאת בקושי לאתר "נקודות אור" בהתייחסות הציבור למצב הכלכלי. ירידה חדה נרשמה ביולי בהערכות הציבור את מצב המשק הנוכחי. הפסימיות בתחום זה, שניכרת בחודשים האחרונים, מתבלטת לאחר יציבות יחסית בהערכות בחודשים קודמים. בציפיות לששת החודשים הקרובים נרשמה החודש יציבות, אולם מגמת הירידה לאורך השנה האחרונה היא הבולטת ביותר.

בתחום האישי, ירדו הערכות הציבור לגבי מצבו הכלכלי בחצי השנה הקרובה. בתחום זה ניכרות בחודשים האחרונים תנודות חדות, המבטאות חשש ומבוכה בציבור ביחס למצבו הכלכלי העתידי. לנתונים אלו השפעה מרכזית על החלטות הצריכה של הציבור.

גם בהערכות הציבור את שוק העבודה ניכרה ביולי פסימיות חזקה. זאת למרות נתונים חיוביים על ירידה באבטלה בחודש מאי לרמה של 6.1%, הנמוכה ביותר ב-19 השנה האחרונות. נראה כי הציבור אינו מאמין כי ירידה זו תחזיק מעמד לאורך זמן והוא מפנים את השלכות ההאטה הצפויה בצמיחה במשק. מדד האמון המורחב, המשקלל את ציפיות הציבור בתחום התעסוקה, ירד לפיכך ב-4.7 נקודות, יותר מירידת המדד הרגיל.

הפסימיות בציבור באה לידי ביטוי בנתוני גלובס מחקרים על כוונות הרכישה של הציבור. בחצי השנה הקרובה מעיד הציבור כי הוא צפוי להקטין רכישותיו בתחום המוצרים בני קיימא. ירידות קטנות נרשמו גם בתוכניות הרכישה בתחומי הרכב והנדל"ן.

להורדת חוברת המדד