צרכנים של מחיר - משלמים

זרם ייבוא המוצרים הזולים מסין הולך וגובר, ומשפיע על חיינו באספקטים מפתיעים

ניסיתם לאחרונה להיכנס לאחת מרשתות "עשה זאת בעצמך", או לחנות צעצועים, ולחפש מוצר שאינו מיוצר בסין? כמי שבודק את ארץ הייצור של כל מוצר לפני קנייה אוכל להעיד, שהמשימה הולכת והופכת לבלתי אפשרית. מוצרי הצריכה הסיניים הולכים ומשתלטים על ביתנו, ואין זה פלא - הם מתאימים כמו כפפה ליד לאופי הצרכן הישראלי הממוצע, המוטה מחיר.

נתוני הייבוא הסופיים לשנת 2007, שפורסמו השבוע, הקפיצו את סין למקום השני, אחרי ארה"ב, מבין המדינות מהן מיובאות סחורות לישראל. שיעורי הגידול בייבוא מסין הם הגבוהים ביותר, ואין ספק שבעשור הבא סין תהיה מקור הייבוא מס' 1. ב-2007 ייובאו לישראל מוצרים מסין בשווי של 4.6 מיליארד דולר, פי 5 מהיקף הייבוא בשנת 2000.

המשמעות היא מעבר למספרים, ויש לה השפעה אפילו על סגנון חיינו, לטוב ולרע. המוצרים מסין, ונדמה לי שכאן אפשר להכליל, עדיין נחותים מכל מתחריהם - במיוחד בכל הקשור למוצרי חשמל ואלקטרוניקה ולצעצועים. אנחנו הצרכנים יכולים לקנות יותר, ולהרשות לעצמנו מוצרים נוספים. אם פעם מקדחה היתה מיוצרת בגרמניה או בארה"ב, ועלתה 400 שקל - היום כל סטודנט יכול להחזיק בדירה מקדחה סינית שקנה ב-99 שקל. מצד שני, המקדחה הגרמנית עברה בירושה מאב לבן, והמקדחה הסינית שבקה חיים מהר מאוד, אם בכלל היתה שימושית זמן כלשהו.

לא נעים לקבל במתנה כלי מטבח סיני stainless steel שמחליד כעבור חודשיים, אך כשהילדים מוזמנים ליום הולדת, הייבוא מסין מציל אותנו: מוצרי פלסטיק, כלי כתיבה, בובות וצעצועים מכל הסוגים נמצאים על המדף במחירים מגוחכים, שעדיין מאפשרים לכל חוליה בשרשרת המסחר רווחים של מאות אחוזים. עלות ייצור של אקדח פלסטיק סיני, מהסוג שמתפרק עוד באוטו בחזרה הביתה - היא סנטים בודדים, ומכאן שאם שווי הייבוא מסין הוא 4.6 מיליארד דולר - הרי שבמונחי שווי מכירה בישראל מדובר בעשרות רבות של מיליארדי שקלים.

כיצד משפיעים המוצרים הזולים על חיינו?

מחיר נמוך ואורך חיים קצר מעודדים את תרבות ה"אבא תקנה לי" - לאבא קל להסכים להוציא 5 שקלים מכיסו, ולילד שחדרו מלא בחלקי פלסטיק וגומי שאפילו הוא כבר לא זוכר מה התפרק ממה - קל לבקש. הכל בשפע, הכל זמין, הכל זול - אין כבוד לדברים, לא שומרים על האופניים ולא מכבדים רכוש של אחרים.

כבר לא מעבירים בגדים ונעליים כמו פעם - ובאמת, למה לשמור גופיות תינוק שנים בארון, עד שיבוא התינוק החדש? כשנעלי ספורט לילד עולות פחות מקילו לימונים, וכמובן שגם מחזיקות פחות זמן ממה שמחזיק לימון במקרר - מתפוגג לו כל הקטע החברתי והמשפחתי, של לשמור, לשתף ולהעביר סוודרים אחד לשני. כל אחד לעצמו, קונה בזול וזורק.

לתחלופה הגבוהה של מוצרי הצריכה בשל אורך חיים קצר יש השפעות סביבתיות הרסניות. כמות הזבל שאנו מייצרים היא ברובה אריזות שונות - תוצר לוואי של תחלופת מוצרים גבוהה. פלסטיקים ומתכות, גומי וניילון - מזהמים הן בשלב ייצורם והן בשלב השלכתם כפסולת. כמה זמן מחזיקה מעמד סוללה סינית שבאה באריזה של המכונית עם שלט? קטסטרופה סביבתית.

למוצרים הזולים מסין יש אפילו השפעה על המשכנתא שלכם, ודווקא השפעה חיובית. מדד המחירים לצרכן, המשקף את סל הצריכה שלנו, מושפע מאוד מהמוצרים הסיניים הזולים. לא תהיתם, כיצד קורה שבסופר המחירים קפצו ב-10%, מחירי הדירות והחינוך עלו, הדלק, החשמל והמים זינקו - והמדד עלה באחוז? אחד ההסברים הוא שנעליים סיניות עולות פחות מאיטלקיות ונמכרות יותר ויותר, שמסך LCD בגודל 32 אינץ' תוצרת סין כבר עולה היום באינטרנט 2,500 שקל, ואם ייכנסו מוצרים סיניים גם לשוק המזון והתרופות שלנו, לרכב ולדפוס - מחיר סל הקניות הצרכני שלנו ימשיך לרדת.

וטיפ אחד לסיום: אם לא כתובה על המוצר ארץ הייצור שלו, תהיו בטוחים שהוא סיני, כמו גם מוצרים הנושאים את הכיתוב Made in PRC - תוצרת רפובליקת סין העממית. עממית מדי, לטעמי.