אקזוטיקה זהובה

זן הענבים ויוויניה שהגיע לפני אלפיים שנה לעמק הרון, הוא כיום המצטיין באזור ; בארץ החלו בשנים האחרונות לייצר יינות מזן זה, אך זוהי רק ההתחלה

ויונייה הוא זן ענבים לבן מצוין ופחות מוכר, שמקורו כנראה באזור הבלקן. משם הוא הגיע לצרפת והתפרסם בעיקר באזור קונדריו שבעמק הרון. זהו אחד מזני הענבים הקשים לגידול במקומות אחרים בעולם, שם הוא נותן תוצאות פחות מרשימות. זן שאהוב בשל היינות המאוד פרחוניים, מתובלים ואקזוטיים שלו. בעמק הרון נוהגים גם להוסיף אותו לבלנדים עם יינות אדומים.

אזור קונדריו הוא אזור מרתק, שבו תעשיית ייצור היין זעירה ויינות הוויונייה האקזוטיים המקומיים מבוקשים במיוחד. באזור מגדלים כרמים זה 2,000 שנה, עוד מהתקופה שהרומאים הגיעו לאזור במאה הראשונה לספירה.

יינות הוויונייה מלאי אופי, יש להם צבע זהוב יפה, הם מלאים ומורכבים ובעלי ניחוחות של משמש ואפרסק ותיבול קל שמחבב אותם על החיך הישראלי.

בארץ החלו בשנתיים האחרונות לייצר יינות מזן הוויונייה, וזוהי רק ההתחלה. *

המלצת השבוע: Domaine Georges Vernay Chaillees de l'Enfer 2006

הולך טוב עם: מתאים למנות ים פיקנטיות או מתובלות ועשירות.

אירוע מתאים: לאוורר את היין ולשתות לאט לאט שלא ייגמר, בארוחה מושקעת עם מי שאוהבים.

טמפרטורת הגשה: 10 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה, רגלית ארוכה ונפח בינוני.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: פירוש השם: המתלול של הגיהנום. הגפנים בנות ה-50 נטועות בחלקה שנמצאת במדרון תלול מעל היקב. למשפחת Vernay חלק חשוב במאבק על שימור אזור קונדריו וקידום הנטיעות, כבר שלושה דורות. 100% ענבי ויונייה. בכוס מורגש הרבה קיץ, ניחוחות משמש ואפרסק מתונים, ופרחי קיץ. בפה מורגש יין יבש עם מתיקות מדומה בשל הארומטיות הגבוהה. מאוד בשל, עשיר ונדיב, אלגנטי והרמוני. אפשר לשמור עוד כמה שנים.

מחיר: 399 שקל. *

שאטו גולן גשם לבן 2007

הולך טוב עם: יתאים לארוחות דגים עשירות ולמאכלים אקזוטיים, ומהנה גם בפני עצמו.

אירוע מתאים: להפתיע מביני דבר עם יין לבן ישראלי מקורי ומעניין, שדורש חדר ממוזג ואוורור ארוך בבקבוק.

טמפרטורת הגשה: 10 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה, רגלית ארוכה ונפח בינוני.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: בלנד ייחודי של זני ענבים לבנים, שאת חלקם אפשר למצוא בארץ רק בכרם שאטו גולן. ויונייה, גרנאש בלאן, פרנץ' קולומבר ורוסאן. יין אלגנטי ומעודן, הרמוני ומיוחד עם ניחוחות פרחוניים, בייחוד פריחת הדרים, בתוספת תפוחים ושקדים מתוקים. בפה היין רך, סמיך, מינרלי ויבש, והסיומת הרמונית וקלה. כל הסיכויים שיישמר טוב עוד כמה שנים, אבל למה לחכות יותר מדי זמן?

מחיר: 154 שקל. *

הרי גליל ויונייה 2007

הולך טוב עם: יתאים לאוכל אסיאתי מתובל, תאילנדי ואפילו הודי.

אירוע מתאים: לקחת למסעדה תאילנדית אמיתית כמו "בית תאילנדי" התל-אביבי, או אפילו Take Away טוב לפיקניק ליד הים בערב קייצי.

טמפרטורת הגשה: 8-10 מעלות.

באיזו כוס להגיש: כוס יין שקופה מזכוכית עדינה, רגלית ארוכה ונפח בינוני.

למי שחייב טרמינולוגיה מקצועית: ויונייה פחות "צרפתי" ופחות דומה ליינות עמק הרון, אבל אנחנו בארץ ישראל החמה. יין מהנה ונעים, בעל ארומות פרחוניות ופירותיות, משמש, אפרסק בשל, לימון ומעט שמריות. בפה הרגשה עשירה ושמנונית, ועם זאת רעננה, פירותיות מאוזנת ונעימה וחמיצות טובה. הסיומת ארוכה ומלאה.

מחיר: 42 שקל. תמורה מצוינת למחיר, כמו כל יינות היקב. מסתבר שאפשר לעשות יינות פחות יקרים ועדיין טובים ומהנים. *