האישה השמרנית של ג'ון מקיין

מה דעת סגנית הרפובליקן על הפלות, נשק אישי לאזרחים וקידוחי נפט שנויים במחלוקת

המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, ג'ון מקיין הפתיע רבים כשהכריז אתמול שמושלת אלסקה הרפובליקאית שרה פאלין, תרוץ איתו לנשיאות בתפקיד סגנית הנשיא.
פאלין לא הופיעה באף אחת מרשימות המועמדים, אפילו לא כרעיון מופרך.

מקיין (בן 72 אתמול) בחר בה לא רק כדי לשים על ידו מישהו צעיר (פאלין בת 44) כתמונת נגד לג'ו ביידן - המועמד המבוגר שבחר ברק אובמה. מקיין שואף להשיג בזכותה נקודות לכרטיס ביקור היסטורי: לא רק אובמה יעשה היסטוריה, אם יבחר לנשיא האפריקאי אמריקאי הראשון, גם מקיין יעשה זאת אם תיבחר פאלין לסגנית הנשיא הראשונה אי פעם.

מתנגדת להפלות, תומכת בהחזקת נשק בידי אזרחים ושמירת הסביבה לא בראש מעייניה

בנאומה הראשון כמועמדת הזכירה פאלין את ג'רלדין פרארו והילארי קלינטון, הנשים (הדמוקרטיות) הקודמות שרצו למשרת נשיא או סגן נשיא. מלבדן התמקדה במשפחתה הרחבה ובעניינים לוקאליים שעליהם השפיעה בתפקידה כמושלת באלסקה.

היא לא הזכירה במילה את עמדותיה - פאלין מתנגדת נמרצת להפלות (מתגאה שילדה ילד חמישי למרות שאובחן בחודשי ההריון עם תסמונת דאון), היא תומכת בזכות של כל אזרח אמריקאי לשאת נשק אישי - סעיף נתון במחלוקת חריפה בקרב הציבור בארה"ב, ידועה כמצביעת "בעד" שגרתית לגבי קידוח נפט מול חופי אלסקה. לקידוח באלסקה אפילו מקיין מתנגד.

פאלין, אשה ככל שתהייה, שמרנית במובנים חברתיים יותר ממקיין, שלמעשה מתעניין כמעט אך ורק במדיניות חוץ והמשך סדור של המלחמה בעיראק ואפגניסטן.

מקיין והיא נראו על הבמה כצמד זרים, היא עם משפחתה העצומה והתינוק מאחוריה, הוא עם אישתו ובתו הבלוגרית מגאן מקיין - שעד כה זוהתה כפנים הצעירות של הקמפיין. כרגע עושה רושם שאין למקיין ולסגניתו החדשה דבר משותף מלבד התמונה של שניהם יחד, מקיין לא יודע אם לשבת או להישאר לעמוד לצידה.

הנשיאה הראשונה של אמריקה

הוא לא בחר בה בגלל הקולות הספורים שהיא מביאה מאלסקה. האוויר החדש שהיא מזרימה לקמפיין הוא כנראה מה ששווה את ההימור. מועמדים אחרים שנרשמו לתפקיד לא היו נופלים בקרב הכאריזמה לנגד נאומו המפיל של אובמה ערב קודם.

רבים סבורים שמקיין לא ימשיך לכהונה שניה ואף יפרוש באמצע הנוכחית, בשל גילו. מעניין יהיה אז לראות את שרה פאלין הכמעט אנונימית נכנסת למשרת הנשיא.

עוד לפני כן יהיה מעניין לראותה מתמודדת עם ג'ו ביידן בעימות הטלווזיוני של סגני הנשיאים (לצד העימות בין הנשיאים). ועידת המפלגה הרפובליקאית המתוכננת בתחילת ספטמבר הפכה גם היא פתאום להרבה יותר מעניינת.