אהוד אבני, איש העסקים הישראלי שנחטף בניגריה, שוחרר ללא תשלום כופר

הערכות: החוטפים טעו בזיהוי ולכן שיחררו את אבני ; משפחתו: דאגנו למצבו הבריאותי, אך הוא נשמע טוב ; ניגריה: פוטנציאל עסקי גבוה לצד סיכון עסקי רב

"דיברנו עם אבא באמצע הלילה ברגע ששחררו אותו. דאגנו למצבו הבריאותי, אבל הוא נשמע טוב. אנחנו מחכים שיחזור ואנחנו צופים שיגיע ארצה בזמן הקרוב", כך אמרה היום (ב') אדווה, בתו של אהוד אבני, הישראלי שנחטף בשבוע שעבר בניגריה ושוחרר לפנות בוקר ללא תשלום כופר. לפי הערכות החטיפה התרחשה כתוצאה מטעות בזיהוי וכי אבני שוחרר לאחר שחוטפיו הבינו את טעותם.

בשבוע שעבר נחטף אבני בן ה-60, שעובד בחברת התשתיות גילמור, סמוך לביתו שבעיר פורט הארקורט בדרום ניגריה בידי חמושים. אבני עובד בניגריה כבר 30 שנה והחברה שמעסיקה אותו, גילמור, היתה שייכת בעבר לאיש העסקים המנוח רובי שפירא, אולם היום נמצאת בשליטת אנשי העסקים אבי אבוקסיס ואלי גולדר. החברה פועלת בעיקר בתשתיות בניגריה ואבני מועסק בה כמנהל פרויקטים בפורט הארקורט, עיר הבירה של מדינת ריבר סטייט שבאזור הדלתא בניגריה.

סגן דובר משרד החוץ ליאור חייט אמר היום כי "החטוף שוחרר והוא במצב טוב. השחרור בוצע בשעה 2.00 לפנות בוקר שעון ניגריה (4.00 לפנות בוקר שעון ישראל)". כשנשאל מיהו הגוף שעמד מאחורי החטיפה השיב חייט כי "אין לנו מידע בנוגע לזה", ובהתייחס להערכות הנוגעות לטעות בזיהוי השיב כי "אנחנו לא מכירים דבר כזה".

בשבוע שעבר בראיון ל"גלובס" סיפר רון אייזן, מנכ"ל חברת הבנייה הניגרית מגה סטאר וחברו של אבני, על האירועים שקדמו לחטיפה. "נפגשנו קבוצה מגובשת של ישראלים", אמר, "הגענו לאתר הבנייה של איש עסקים, שקרוב לבית המושל, לקראת ארוחת ערב חגיגית שנערכה בנוכחות שגריר ישראל בניגריה, משה רם, שהגיע במיוחד מהבירה ושהזמין אותנו, אנשי העסקים הישראלים מהאזור.

"נסענו איתו (אבני) ביחד לאירוע. מאוד חשוב לי להדגיש שבשבילנו הוא הדמות שסביבה אנחנו מתאחדים. הוא דמות אבהית, כולנו מעריכים אותו מפה ועד להודעה חדשה, את הניסיון שלו ואת האישיות שלו. האירוע נגמר בסביבות 22.30. נסענו שוב באוטו של אבני עד לשער, ובשער אמרנו 'לילה טוב' אחד לשני. אבני נסע למקום מגוריו. כנראה עקבה אחריו מכונית; הוא נכנס לבית המגורים כאשר שניים קפצו מהאוטו, קשרו את השומרים וחטפו אותו".

בשבוע שעבר אמרה המשטרה המקומית כי יותר מ-200 תושבים זרים נחטפו מאז תחילת שנת 2006 באזור הדלתא, הידוע כבירת הנפט, אולם "כמעט כולם שוחררו ללא פגע בסופו של דבר".

חוסר הביטחון בניגריה, יצואנית הנפט השמינית בגודלה בעולם, גרם לשיבושים באספקת נפט גולמי וגרם להקטנתה בלפחות שמינית מאז שארגונים חמושים במדינה פתחו באלימות לפני שנתיים במטרה ליצור לחץ שיביא לפיתוח הקהילות המקופחות במדינה.

ביום חמישי הודיעה קבוצת חמושים בניגריה כי היא יודעת היכן מוחזק אבני, אבל הוסיפה כי היא איננה מתכוונת לסייע בשחרורו, לאחר שערוץ 7 הישראלי כינה אותה "ארגון טרור". בעקבות ההודעה, פרסם הערוץ התנצלות כדי לא לפגוע במאמצים לשחרורו של אבני.

היום נודע כי החוטפים דרשו תחילה כופר של 12 מיליון דולר בתמורה להשבתו של אבני. לאחר שהבינו החוטפים מהתקשרות עם חברת גילמור כי אבני אינו האדם שהתכוונו לחטוף, הם הסכימו לשחררו ללא תמורה.

מבית הוריה ברעננה אמרה היום בתו של אבני, אדווה, כי "אנחנו לא כל כך יודעים פרטים, אבל אנחנו מבינים שהיה לחץ גדול מצד שירותי הביטחון הניגרים לטובת השחרור. אנחנו לא יודעים איך החטיפה נפלה עליו. אנחנו רק שמחים שהוא נשמע טוב, שהוא בסדר ושהכל נגמר ועומד מאחורינו. עכשיו אנחנו שמחים ומחייכים, ומצפים לבואו".