מרכז מוסאוא נגד לפ"מ: מרבית הקמפיינים לא עולים בתקשורת הערבית

בלפ"מ טוענים בתגובה כי הנתונים של מוסאוא אינם משקפים את המציאות, מכיוון שבמגזר הערבי אין קמפיינים בטלוויזיה, וגם מחירי הפרסום בעיתונים הערביים זולים יותר מאשר בעיתונים ישראליים

לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) לא מעסיקה עובדים ערבים, ורק 6.6% מתקציבי הפרסום שעומדים לראשותה בשנת 2008 הופנו לעיתונות הערבית - כך מאשים מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל. מרכז מוסואוא דורש לשנות את מדיניות הלשכה, ולהקצות תקציבים הולמים לקמפיינים ממשלתיים בתקשורת הערבית, שכן לטענת המרכז, מידע ממשלתי ושירותים ציבוריים לא מגיעים לידיעת הציבור הערבי עקב מדיניות לפ"מ ומשרדי ממשלה שאינם מפיצים את המידע בערבית. המרכז פנה בעניין לנציבות שירות המדינה. בלפ"מ דוחים את טענות מרכז מוסואוא, ומציגים נתונים לפיהם המגזר הערבי זוכה לייצוג הוצלם בפרסומי המשרד.

לטענת מרכז מוסאוא, בין הקמפיינים שלא פורסמו בערבית היו קמפייניים של הרכבת, קמפיין אתר הממשלה "דוט גוב", קמפיין משרד התמ"ת וקמפיין בנושא אלימות נגד קשישים.

מרכז מוסאוא מדווח על בדיקת נתוני לפ"מ, ב-3 השנים האחרונות 2005- 2008. מהנתונים עולה כי בכל השנים שנבדקו התקציב שיועד לפרסום בתקשורת הערבית נע בין 6-6.6%. במוסאוא טוענים כי נעשתה פנייה ללפ"מ בדרישה לקבל את שמות ומטרות כל קמפיין שעלה באמצעותו, וכן עלות הקמפיין והשפה בה הוא התפרסם - אך המידע לא נמסר כנדרש. במרכז מוסאוא מאשימים את לפ"מ בחוסר שקיפות בפרסום המידע על השימוש בתקציבים ציבוריים.

ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא: "מצער שלשכת הפרסום הממשלתית פועלת בצורה מפלה ופוגעת בזכות האזרח הערבי לקבל מידע זמין בשפתו. נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו לחייב את הלשכה להפסיק את המדיניות המפלה בקליטת עובדים ובהקצאת תקציבי פרסום לאוכלוסיה הערבית, שזכאית וזקוקה למידע הממשלתי בדיוק כמו האוכלוסייה היהודית".

בלפ"מ טוענים בתגובה לטענות שמדובר בבדיקה פופוליסטית, כי אינה משקפת את המציאות בשטח ברגע שמתייחסים לרזולוציה של חלוקת הקמפיינים באמצעי התקשורת. מנהל לפ"מ, נתן מאיר, אמר ל"גלובס": "ספירת הקמפיינים לפי נתח כספי לא תוכל להיות מדויקת, מכיוון שלמגזר הערבי אין מדיום של טלוויזיה - שמקבלת מטבע הדברים את עיקר הנתח הכספי במסעות פרסום. זאת ועוד: גם אם מדובר על מדיום של עיתונות, המדיום הנפוץ במגזר, הרי שמחירי שטחי הפרסום בעיתונות הערבית זולים לאין ערוך מאלה בעיתונות הישראלית. בנתונים לפי שטחי פרסום (אינטשים), שטח המודעות בערבית הוא כשליש משטח המודעות בעברית. בחלוקה לפי מספר מודעות, עולה ש-20% ממספר המודעות שמפרסמת לפ"מ מופיעה בעיתונות הערבית".

"במספרים, החלוקה בשטחי המודעות בעיתונות בין עברית לערבית ב-2005 היה נתח של 29% לעיתונות הערבית, ב-2006 מדובר על נתח של 37.2% לעיתונות הערבית, וב-2007 על 33.6% לעיתונות הערבית".