הדאגה מעמיקה: מדד אמון הצרכנים באוגוסט צולל לרמת שפל של 4.5 שנים

לפסימיות היה כיסוי: ההאטה בצריכה הפרטית תואמת את תחזיות המדד בשנה האחרונה ■ להורדת חוברת המדד

אמון הצרכנים בישראל ממשיך לרדת בחדות, והוא צונח אל מתחת לרף 70 הנקודות, לראשונה מזה 4.5 שנים. מדד אמון הצרכנים של ישראל, מבית גלובס מחקרים, ירד באוגוסט ל-69.2 נקודות, הרמה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2004.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים

המגמה הפסימית של המדד בולטת מזה כשנה, מאז הרבעון השלישי של 2007, עוד לפני שניכרו סימני האטה במשק. הציבור, על פי מדד האמון, חש כבר מזמן בשינוי המתקרב במצב הכלכלי, שינוי שאותותיו נראים כעת בנתונים רשמיים על ירידה בצריכה הפרטית והאטה בקצב צמיחת המשק.

הירידה במדד אוגוסט, בהמשך לירידה של 3.4 נקודות ביולי, נובעת בעיקר מהרעה בהערכת הציבור לגבי המצב הכלכלי השוטף והמצב הכלכלי העתידי. בהערכת המצב הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים נרשמה ירידה מתונה יותר.

ניתוח גלובס מחקרים של נתוני מגמת המדד מצביע על שחיקה מתמשכת באמון הצרכנים, אם כי לא על קריסתו. לפיכך הצפי הוא להמשך האטה בקצב גידול הצריכה הפרטית ברבעון האחרון של 2008 וגם בתחילת 2009, אולם טרם נראים סימנים להאטה שתתרום להיווצרותו של מיתון במשק.

זווית בחינה מעניינת של ציפיות הציבור נוגעת לתחום התעסוקה. למרות הנתונים החיוביים האחרונים על ירידה באבטלה לרמת שפל של 5.9%, ממשיך הציבור לחשוש גם בתחום זה. מדד האמון המורחב, הכולל את הציפיות בתחום התעסוקה, ירד באוגוסט ב=2.6 נקודות, בהמשך לירידה של 4.7 נקודות ביולי.

בדיקת כוונות הרכישה של הציבור מגלה תמונה מעורבת. בתחום המוצרים בני קיימא ניכרת עלייה קלה, לאחר ירידה ביולי. בתחומי הנדל"ן והרכב נרשמו, לעומת זאת, ירידות קלות בתוכניות הקנייה.

בחינת המדד בזווית בינלאומית מעלה, כי מדד האמון האמריקני של הקונפרנס בורד עלה באוגוסט ב-5 נקודות, לעומת ירידת מדד האמון בגרמניה לרמת שפל של 5 שנים ויציבות המדד הבריטי ברמת שפל של 4 שנים.

להורדת חוברת המדד