הפד' משאיר פצועים בשטח

כך הסכים ברננקי לערוב לבר-סטרנס ולגי.פי. מורגן, קנה את פאני ופרדי ונטש את ליהמן

אילן שטרק-מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית Oscar Gruss

התהפוכות שלהן אנו עדים בימים אלה בשווקים הפיננסיים כמעט ואינן נתפסות: מבין חמשת הברוקרים הגדולים: גולדמן זאקס , מריל לינץ, מורגן סטנלי , ליהמן ברדרס ובר סטרנס , נותרו רק שניים שהעניינים בהם נראים כסדרם. זאת לאחר שבר סטרנס נרכשה על ידי ג'יי פי מורגן ומריל לינץ נרכשה על ידי בנק אוף אמריקה, וליהמן בדרכו לפשיטת רגל.

נפילתה של ליהמן ברדרס מעציבה: הבנק שייסדו בשנת 1850 שלושה אחים ממשפחת ליהמן צמח להיות בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בארה"ב. בשיאו נסחרה מנייתו ב-85 דולר, וכיום הוא צנח לשווי 2.5 מיליארד דולר ומנייתו נסחרה ביום שישי ב-3.65 דולר, בוול סטריט. נכון לכתיבת שורות אלה, נסחרת מניית ליהמן ברדרס בבבורסה בגרמניה ב-0.70 סנט כלומר עוד ירידה ב-80%.

הגורם לפשיטת הרגל

שמועות מבוססות על מו"מ מתקדם למכירת ליהמן לגופים שונים נפוצו בשוק בשבוע האחרון, והיום התברר שהוא מתכוון להגיש בקשה לפשיטת רגל.

בנק ברקליס שהיה במשא ומתן מתקדם, החליט לסגת מהעסקה משום שהבנק המרכזי באמריקה לא היה מוכן לתת ערבויות לרוכש.

בברקליס דיווחו בעצמם שהם דרשו לקבל ערבונות מהממשל כנגד הפסדים עתידיים בחטיבת בנקאות ההשקעות של הבנק, אך ערבונות אלה לא ניתנו וזה הדבר שהביא להפסקת המשא ומתן. אילו ניתנו הערבונות ייתכן מאוד שזה היא משלים את מכירתה של ליהמן ברדרס ומונע את קריסתה ואת הסערה הפיננסית הכרוכה בכך.

איפה ואיפה

במשך סוף השבוע האחרון ליוו הפד והממשל את ניסיונות מכירתה של ליהמן ברדרס למספר גופים. הבה נזכר בכך שבעיסקת המכירה של בר סטרנס לג'יי פי מורגן נתן הפד' ערבויות בסך 29 מיליארד דולר ובמקרה הזה הוחלט שלא לתת אותן. האם יש כאן איפה ואיפה?

יכול להיות שהמימון שניתן לג'יי פי מורגן וזה שניתן בהלאמת פאני מאיי ופרדי מאק רק לפני שבוע, הביא את הממשל האמריקאי לגבול יכולת המימון שלו מבחינת מה שיכול המשק האמריקני ואזרחיו לספוג. הוצאת הכספים לג'י פי מורגן ולבנקים למשכנתאות היא הכבדה הנטל על הממשל, אך מי שבסופו של דבר ישלם על כך הוא האזרח האמריקני, בהעלאות מיסים ישירים ובאגרות שיוטלו עליו.

אמנם ליהמן ברדרס הודיעו שימשיכו להפעיל את פעילות הברוקראז' שלהם ורשת CNBC דיווחה ביום שישי על גופים שהודיעו שימשיכו לעבוד עם ליהמן ברדרס כל עוד מחיר מנייתה גבוה מ-3 דולר, אך אין בכך נחמה משום שמחירה של המניה כנראה ירד מכך עם פתיחת המסחר בוול סטריט. זאת אני מעריך ממה שאפשר ללמוד מהמסחר המתנהל במניה באירופה בשעות אלה.

ליהמן ברדרס הוא אחד מגופי הסליקה הגדולים הפעילים בוול סטריט. מתנהלות דרכו עסקאות בסדרי גודל גדולים ורבים מהגופים הסוחרים בוול סטריט עושים זאת דרכו. אני מניח שרבים יימנעו מלעשות זאת היום, מחשש שיקרוס לפני שעיסקאותיהם ייסלקו, דבר שיכביד עוד על עסקיו.

ספק אם ליהמן ברדס יוכל לעמוד בהתחייבויותיו למחזיקי איגרות החוב שלו, ומצב הבנק מאיים גם על נגזרות האשראי אשר הנפיק מאגרות החוב האלה.

אי התערבות הבנק הפדרלי והממשל בעיסקת המכירה של ליהמן, והעדר הגיבוי שקיבל הבנק הזה, המרכזי כל כך לכלכלת ההון האמריקני, משמעותה מכת מוות לו והוריקן בשווקים הפיננסים.