אל תתפתו לדילים זולים מדי

לאור קריסת חברות התעופה, מספר עצות למי שרוצה לנסוע לחו"ל בלי סיכונים מיותרים

איש העסקים דונלד טרמפ שאל פעם איך הופכים ממיליארדר למיליונר, ותשובתו הייתה: "רוכשים חברת תעופה". אין ספק שלדברים אלה יש משמעות מיוחדת בימים אלה. מאז ראשית שנת 2000 קרסו ברחבי העולם לא פחות מ-243 חברות תעופה, כאשר 2008 מסתמנת כשנת שיא. מאז ראשית השנה קרסו לא פחות מ-55 חברות תעופה מכל הסוגים והגדלים. השיא הקודם היה ב-2003, אז קרסו 58 חברות. ארגון התעופה הבינלאומי פרסם לפני מספר ימים אזהרה לפיה ענף התעופה יפסיד השנה לא פחות משישה מיליארד דולר. קריסת חברת תעופה גורמת לנזקים רבים לציבור, שלעיתים לא רק נתקע בנמלי תעופה נידחים למשך ימים, מאבד ימי חופשה או ימי עבודה יקרים, אלא גם ניזוק כלכלית.

חברות צ'רטר נדרשות כיום להפקיד ערבויות המבטיחות את כספי הנוסעים. כסף זה מיועד לכך שאם חברת התעופה תיקלע לקשיים ותפסיק לפעול, יוכל משרד התחבורה לחלט אותו ולפצות את הנוסעים. מנתוני משרד התחבורה עולה, שעד היום הוא לא נדרש לפצות נוסעים באמצעות כספי החילוט, הודות לעובדה שבסופו של דבר דאגו החברות לנוסעים התקועים וחילצו אותם, לעיתים באיחור ניכר. במשרד התחבורה אומרים, שבכל מקרה הסכום המופקד ברשות הוא המוצא האחרון, וכי אמנם עד כה לא התבקשה הרשות לחלט כספים אלה, כי בסופו של דבר החברות עצמן מצאו מוצא.

לטענת גורמים בענף התעופה, יתכן ובחלק מהמקרים הנוסעים התייאשו בסופו של דבר מלבקש פיצוי ורק שמחו להגיע בשלום הביתה.

"אין מנוס מאשר להגדיר את ענף התעופה כמי שנמצא בסכנה", אומר מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, "עובדה זו מחייבת את משרד התחבורה אך גם את הציבור להתייחס לכך ברצינות, שכן אין ספק שהתופעה רק תלך ותחמיר".

מה יעשו הצרכנים?

מה יכול לעשות צרכן שכבר שילם את מלוא מחיר הכרטיס והחברה פשטה רגל? לדברי עו"ד סלעית קולר מהמועצה לצרכנות, לא הרבה. "הכסף כנראה לא יוחזר, שכן הנוסע הופך לחלק מנושי החברה והוא ייאלץ לעמוד בתור עם הנושים, העובדים ושאר בעלי חוב. בשל הסכום הנמוך מוטב שיוותר על כספו מראש".

עם זאת, קולר ופתאל מספקים עצות לכאלה שטרם הזמינו את הכרטיס:

* שלמו רק באשראי: אל תשלמו במזומן. הסיבה לכך היא שאם החברה מתמוטטת ניתן לבטל לפות את יתרת התשלומים שטרם נפרעו, שכן החוק מגן על הצרכן בעת פשיטת רגל.

* בדקו היטב את מדיניות הביטול: אם תגלו שהחברה בצרות, תוכלו לבטל את הכרטיס ולהסתכן בתשלום דמי הביטול, שהם בכל מקרה נמוכים יותר מעלות הכרטיס עצמו.

* היו חשדנים: לנוסעי חברות הצ'רטר אומרת קולר, שאסור להם לבטוח יותר מדי בהבטחת רשות התעופה האזרחית, לפיהם היא תדאג להחזרת הכסף במקרה הצורך. "היום יותר מתמיד יש להיזהר מחברות תעופה קיקיוניות, שמקורן לא בטוח וקשה לדעת מי עומד מאחוריהן" מוסיף פתאל.

* אין מתנות חינם: עוד ממליץ פתאל להיזהר יותר מתמיד מדילים זולים ומפתים מדי, שכן הם מגלמים לעיתים סכנה קשה. "הנוסע חייב לדעת עם מי הוא טס והאם הוא יכול לסמוך על החברה שתחלץ אותו בשעת צרה. "המחיר הנמוך הוא לעיתים ערובה לצרות", אומר פתאל, "עתה יותר מתמיד צריך לשקול פעמיים כל טיסה וכל חופשה, בעיקר אם מארגן החופשה או המוביל אינם מוכרים היטב בענף".