לא רק מזרחי-טפחות: גם בנק לאומי מבקש להעמיד את התחייבויות אוסיף לפירעון מיידי

הבנק טוען כי העברת 30 מיליון דולר לבנק ברוסיה שבשליטת גאידמק עבור סטרוילידר שבשליטתו אף היא מהווה הפרה של התחייבויותיו ; ובינתיים: סטרוילידר של גאידמק עדיין לא העבירה ערבות בנקאית לאוסיף מזרח אירופה

לא רק מזרחי טפחות טוען שגאידמק הפר את התחייבויותיו כלפיו. גם בנק לאומי מבקש להעמיד את התחייבויות אוסיף לפירעון מיידי. ההבדל בין השניים היא שמזרחי טפחות מתייחס לארקדי גאידמק עצמו, ובשל כך מונה לבקשתו עו"ד פיני יניב ככונס זמני למניותיו באוסיף (67.4%). טענות לאומי מתייחסות לחברת אוסיף עצמה, בה גאידמק משמש, כאמור, בעל השליטה.

לאומי טוען כי העברת 30 מיליון דולר לבנק ברוסיה שבשליטת גאידמק עבור סטרוילידר (Stroylider) שבשליטתו אף היא מהווה הפרה של התחייבויותיו. גאידמק ביקש למכור לגאידמק 870 דונם מקרקעין בוונקובו, הממוקמת 35 ק"מ ממרכז מוסקבה בסמוך לכביש הראשי בקייב.

גאידמק רכש את הקרקע תמורת 25 מיליון דולר באפריל אשתקד באמצעות סטרוילידר ומכר אותה תמורת 100 מיליון דולר זמן קצר אחר כך לאוסיף. תוואי העיסקה כולל שלושה תשלומים שה-30 מיליון דולר שהועברו לסניף הבנק האזורי לפיתוח מוסקבה שבבעלותו של גאידמק מהווים את התשלום הראשון מביניהם. 35 מיליון דולר ישולמו כהקצאת מניות רגילות של אוסיף לסטרוילידר ו-35 מיליון דולר נוספים ימומנו מהנפקת אג"ח.

לטענת הבנק, העברת 30 מיליון דולר מקנה ללאומי עילה לפרוע מיידית את חובות והתחייבויות אוסיף כלפיו. הבנק הוציא לאוסיף מכתב ובו הוא דורש להחזיר מיידית 30 מיליון דולר ולהציג תוכנית עסקית שתפרט את האופן בו מתכוונת אוסיף לפרוע את התחייבויותיה ללאומי. "החברה בוחנת את דרישת הבנק כמפורט במכתב", לשון הודעת אוסיף לבורסה אמש לאחר חצות.

ובינתיים, סטרוילידר של גאידמק עדיין לא העבירה ערבות בנקאית לאוסיף מזרח אירופה , שאגרות החוב שלה נסחרות בבורסה בת"א. בשבוע שעבר דרשו הגופים המוסדיים המחזיקים באגרות חוב של אוסיף מסידרה ה' את הערבות הזו, ואיימו שאם עד יום ג', קרי אתמול, לא תינתן ערבות - יחריפו את דרישותיהם. הערבות הבנקאית דרושה להבטחת החזרת הסכום במקרה של ביטול העיסקה בוונקובו.

עורך הדין ד"ר יוסי שגב, שקיבל לידיו ייפוי כוח לטיפול בחברות הציבוריות שבשליטתו של גאידמק רק ביום ראשון, שלח אמש מכתב לאוסיף מזרח אירופה ובו הוא מבקש לדחות את המועד "שקבעתם למתן תשובה בקשר עם דרישתכם להעברת הערבות, לתקופה של 10 ימים נוספים", כך עולה ממכתבו. בתגובה, מציינת אוסיף מזרח אירופה, שנמצאת בשליטתה המלאה של אוסיף, כי "בקשת ד"ר שגב אינה מקובלת על החברה - אשר פועלת לקבלת בטוחה להחזר הכספים, כאמור".

אוסיףאוסיף