לבייב שם על המדף את מגדל הקריה: דורש תמורתו מיליארד שקל

מיקומו של המגדל נחשב מצוין בשל סמיכותו לקריה הצבאית, למגדלי עזריאלי ולציר תנועה מרכזי ; המגדל הממוקם ברחוב קפלן פינת דרך בגין מתנשא לגובה של 36 קומות משרדים והוא כולל 6 קומות חנייה ; ניתוח/אבישי עובדיה: אפריקה על בלימה

האם המשבר הפיננסי העולמי דוחף את קבוצת אפריקה ישראל , שבשליטת לב לבייב, להעמיד למכירה גם את מגדל הקריה שבבעלותה? ל"גלובס" נודע כי אפריקה נכסים פנתה לחברות הביטוח בהצעה למכירת הבניין תמורת מיליארד שקל.

אפריקה ישראל הנפיקה 18 סדרות של אג"ח, מתוכן 10 סחירות, ובחודשים האחרונים זינקו חלק מהתשואות לרמות המשקפות חשש לחדלות פירעון. הסנטימנט השלילי בסקטור הנדל"ן ובאפריקה ישראל הביא חלק מאגרות החוב של החברה להיסחר בתשואה של יותר מ-15%. היקף ההתחייבויות של אפריקה ישראל, הכולל חוב לבנקים, למחזיקי אג"ח, ניירות ערך מסחריים והלוואה לאפריקה נכסים, מסתכם ב-8.6 מיליארד שקל.

מגדל הקריה, הממוקם ברחוב קפלן פינת דרך בגין בתל אביב, מתנשא לגובה של 36 קומות משרדים והוא כולל גם שש קומות חנייה. המגדל, ששטחו הכולל הוא כ-72 אלף מ"ר, הוקם בשנת 2005 על ידי אפריקה ישראל וחברת מנרב. במקור היה המגדל אמור לכלול 26 קומות בלבד שהיו מיועדות למשרדי ממשלה, אולם היזמים החליטו להוסיף 10 קומות ולשווקן למגזר הפרטי.

היום מחזיקה אפריקה נכסים במלוא הזכויות בבניין. לפי הדוח השנתי לשנת 2007 של החברה, שווי השוק של המגדל הוא 841.6 מיליון שקל.

ביולי השנה חשף "גלובס" את כוונת שגרירות בריטניה לשכור שלוש קומות משרדים במגדל הקריה לפי שכר דירה של 27 דולר למ"ר לחודש, ולעזוב את משרדיה מול חוף הילטון בתל אביב לאחר עשרות שנים. שטחה של כל אחת מהקומות שאמורה השגרירות לשכור הוא 2,000 מ"ר ובסך הכל צפויה השגרירות לשכור 6,000 מ"ר שטחי משרדים, בסכום כולל של 162 אלף דולר לחודש בעבור שלוש הקומות.

מיקומו של המגדל נחשב מצוין בשל סמיכותו לקריה הצבאית, למגדלי עזריאלי ולציר תנועה מרכזי.

אלא ששיווק המשרדים בו נתקל בקשיים בשל בעיות גישה לקומות העליונות, המיועדות לשוק הפרטי, ובשל מחסור בחנייה. בנוסף, משרדים יוקרתיים נרתעים לרוב מלשכור שטחים הסמוכים למשרדים ממשלתיים.

כזכור, בחודש שעבר התפוצצה העסקה בין אפריקה ישראל וקבוצת עזריאלי בנוגע לרכישת חמישה קניונים מקבוצת אפריקה ישראל תמורת 1.8 מיליארד שקל.

גורמים בתחום הביטוח אישרו כי אפריקה נכסים הציעה את המגדל למכירה. אולם לא נתקבלו תגובות ממגדל חברה לביטוח, הראל ביטוח וכלל ביטוח, ואילו חברת הביטוח הפניקס מסרה כי "אין תגובה".

דובר אפריקה ישראל מסר בתגובה כי "חברת אפריקה ישראל, בהיותה תאגיד עסקי בעל אופי יזמי מובהק, בוחנת מעת לעת, בשים לב לתנאי השוק או לפניות יזומות אליה, הזדמנויות עסקיות למימוש נכסים ברווח ראוי. ככל שיעמוד על הפרק נושא הטעון דיווח היא תדווח כמקובל". *