AIG העולמית מתכננת שינוי במבנה הארגוני; מבנה השליטה ב-AIG ישראל לא ישתנה

AIG העולמית תמכור את פעילות ביטוח החיים שלה ביפן ; AIG ישראל מוחזקת בחלקים שווים בידי AIG העולמית וקבוצת עורק - שצפוייה אף היא לשמור על אחזקתה

חברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG , הודיעה אמש (ו') כי בכוונתה למכור מספר חטיבות על מנת לפרוע את הלוואת העתק הממשלתית שקיבלה בארה"ב. AIG קיבלה מהממשל 85 מיליארד דולר באמצעות מסגרת אשראי לשנתיים תמורת כתבי אופציות לרכישת 79.9% ממניותיה, כך שלמעשה בהנחת דילול מלא, השליטה בחברת הביטוח עברה לידי ממשלת ארה"ב, ובמילים אחרות - AIG הולאמה.

ההודעה על אירגון מחדש ב-AIG לא הפתיעה את וול סטריט, בלשון המעטה, ואולם המשקיעים תוהים כעת כמה כסף תוכל החברה לגייס כתוצאה מהמכירות. זמן קצר לאחר הלאמתה של AIG מונה אדוארד לידי למנכ"ל AIG והודיע כי הוא מתכוון לגייס הון במהירות באמצעות מכירת נכסים, תוך שהוא מקווה לשמור על כמה שיותר עסקי ביטוח של AIG. מכירת הנכסים תבוצע בסיוע קרן ההון הפרטי בלקסטון והבנק JP מורגן-צ'ייס .

החברה לא דיווחה בדיוק מהם הנכסים אותם תמכור או מהי התמורה, אך ידוע כי היא מתכוונת לשמור על פעילות ביטוחי המבנה והחיים בארה"ב ופעילות בינלאומית בתחומי הביטוח הכללי. כן מתכוונת החברה לשמור על מבנה הבעלות המשותף על פעילויות ביטוח חיים בינלאומיות.

הארגון מחדש של AIG אינו צפוי לפגוע במבנה השליטה ב-AIG ישראל, בבעלות שווה של קבוצת עורק ו-AIG העולמית. חוה פרידמן שפירא, מנכ"ל AIG ישראל הדגישה כי ההודעה מאתמול "מחזקת את מעמדה של AIG ישראל כחברת ביטוח מובילה העוסקת בפעילות ביטוחית מגוונת. לא חל ולא צפוי לחול שום שינוי בפעילות העסקית של AIG ישראל, בכל התחומים". ל-AIG ישראל, נציין, רישיונות לעסוק בענפי ביטוח כללי וחיים. בתשובה לשאלת "גלובס" צוין כי גם עורק אינה מתכוונת לצאת מאחזקותיה בחברה הישראלית.

עם זאת, ידוע כי AIG העולמית תמכור את 3 עסקי ביטוח החיים שלה ביפן (אליקו יפן, AIG אדיסון לייף ביטוח ו-AIG כוכב החיים ביטוח). בין הגורמים המעוניינים ברכישות החברות ניתן למנות את אליאנס הגרמנית, ניפון ביטוח חיים וטוקיו מרין אחזקות . החברה הראשונה צפויה להימכר תמורת 19 מיליארד דולר, והתמורה המוערכת מהשתיים האחרות נאמדת ב-4.8 מיליארד דולר עבור כל אחת.

המבנה החדש מאיים על כושר פירעון החוב של AIG

בתוך כך הורידה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס את דירוג כושר הפירעון של AIG לחוב הבכיר והלא מבוטח שלה ל-"A3" מ-"A2", תוך שהיא מציינת שלמבנה הארגוני החדש יש פחות גיוון מבחינת תחומי הפעילות, ולפיכך הסיכון בו עולה.

נציין, כי הבעיות ב-AIG העולמית לא נבעו מהפעילויות המסורתיות בתחום הביטוח המרכוזות בידי החברות הבנות, אלא מפעילותיה בתחום השירותים הפיננסיים - לרבות בתחום ביטוח ניירות-ערך מגובות משכנתאות וחובות מסוכנים אחרים מפני חדלות-פירעון. כיוון ש-AIG לא יכלה להבטיח כי תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הביטוחיות - כלומר לרכוש חזרה אגרות חוב שהוכרזו כחדלות-פירעון - היוותה החברה איום למערכת הפיננסית האמריקנית ובשל כך הולאמה.

במסגרת אסיפת האנליסטים שכינס אתמול, דיווח לידי כי עד כה משכה החברה ממסגרת האשראי הממשלתית 61 מיליארד דולר. 54 מיליארד דולר מתוכם הלכו לטובת הלוואות ניירות-ערך ומוצרים פיננסים של החברה, והשאר נמשך לצרכי הנזילות של AIG, על רקע "הקיפאון חסר התקדים של שוקי האשראי", כדברי לידי. לידי הוסיף, כי חלק מהסכומים יידרשו לצורך בניית ההון של החברה, נוסף על פירעון האשראי הממשלתי שניצלה.

מכירה - אך לא חיסול

עד-כה הודיעה AIG על מכירה אחת - אחזקותיה (מחצית) בשדה התעופה הקטן ביותר בבירת בריטניה, לונדון סיטי. הרוכשת היא קרן ההון הפרטי Global Infrastructure Partners ("שותפות תשתית עולמית", בתרגום חופשי), המחזיקה במחצית הנותרת. התמורה מוערכת ב-1.4 מיליארד דולר.

לידי ציין כי הוא לא יופתע לגלות ש"קרנות השקעה ריבוניות יספקו משאבים לרכוש חלק מעסקיה של AIG". גם וורן באפט ציין בשבוע שעבר במסגרת ראיון לערוץ הטלוויזיה הכלכלי CNBC כי חברת האחזקות שבשליטתו, ברקשייר האת'אווי, עשויה לרכוש שניים מנכסיה של AIG - "תלוי מה החברה מוכנה למכור".