ארפד פזקאני, סוחר מכוניות בע"מ, קלוז'

ארפד פזקאני, סוחר מטרנסילבניה, לקח ב-2002 קבוצה מהליגה השלישית ברומניה עם רקורד של 9 עונות בלבד בליגה הבכירה ב-95 שנה. הוא התחיל בקטן. עד שמסע הרכש שלו הביא אליפות היסטורית בעונה שעברה. עכשיו קלוז' הקטנה שלו בצ'מפיונס ליג

ארפד פזקאני, סוחר מכוניות מקומי מטרנסילבניה, מצא תחביב לשעות הפנאי. העסקים עבדו לא רע ועם הכסף שנשאר בצד הוא החליט ב-2002 לקחת קבוצה מהליגה השלישית ברומניה ולסייע במימון שלה. לקבוצה קראו CFR קלוז'. שתי עונות לקח לפזקאני להחזיר את הקבוצה לליגה הבכירה ברומניה, ואת העונה הראשונה שלה אפילו הצליחה לסיים במקום ה-11. עוד עונה עברה, קלוז' צימצמה פערים לכיוון הגדולות וסיימה במקום החמישי, ועונה אחר כך במקום השלישי.

ואז הגיעה עונת 2007/08. פזקאני רכש 13 שחקנים חדשים בקיץ, רק שניים מהם רומנים, בסכום כולל של 13 מיליון אירו. בתום אותה עונה הראתה קלוז' את הגב לשלוש הנציגות של בוקרשט - ראפיד, סטיאווה ודינמו, שחולקות ביניהן 44 אליפויות מקומיות. לקלוז', שהוסיפה גם על הדרך זכייה בגביע, זו היתה אליפות ראשונה בכל הזמנים. פזקאני האמביציוזי נשאל לאחר האליפות האם ימשיך להשקיע בקבוצה, כיוון שהגיע לשיא שממנו תגיע רק נפילה. "מה פתאום שאפסיק?", ענה. "עכשיו אני רוצה לקחת 10 אליפויות רצופות ברומניה ולהחזיר את הכדורגל הרומני לטופ של אירופה".

לא בטוח שפזקאני בנה על כך שערב המשחק השלישי של הקבוצה בליגת האלופות מול בורדו, הקבוצה שלו תעמוד עם 4 נקודות אחרי ניצחון חוץ ברומא (1-2) ותיקו ביתי מול צ'לסי (0-0).

צ'לסי של רומניה

כדי להבין עד כמה גדולה הסנסציה של קלוז', צריך לדעת שמדובר בקבוצה קטנטנה אפילו במונחים רומניים. למרות שהיא מהוותיקות במדינה (נוסדה ב-1907), עד הקאמבק ב-2004/05 קלוז' בילתה 9 עונות בלבד בליגה הבכירה ברומניה. לא רק הנציגות של בוקרשט מאפילות על קלוז' בכל פרמטר היסטורי אפשרי. אפילו היריבה העירונית, אוניברסיטת קלוז', שירדה אשתקד לליגה השנייה, נחשבה באופן מסורתי למועדון הגדול יותר של העיר. גם מבחינת אוהדים אין לקלוז' במה להתפאר - בעונה האחרונה, בעקבות הריצה לאליפות, הצליחה להעלות את ממוצע הצופים במשחקי הבית שלה ל-8,955, בקושי שליש מתכולת האצטדיון.

בגלל שקלוז' כל כך קטנה, היא מכונה ברומניה "הצ'לסי של רומניה". כלומר, קבוצה שלא רשמה הישגי כדורגל משמעותיים במאה ה-20, אבל הפכה לאימפריה במאה ה-21 בזכות השקעה כספית מאסיבית. פזקאני מכונה לעיתים קרובות "רומן אברמוביץ'". נשיא קלוז', יוליו מורסאן, מכונה "פיטר קניון" (מנכ"ל צ'לסי). מורסאן אף הצהיר לפני המשחק מול אותה צ'לסי על אהבתו לקבוצה: "צ'לסי הקבוצה האהודה עליי עוד מילדות. כמובן שאני לא מאחל להם הצלחה נגדנו, אבל מבחינתי, הלוואי שנעלה ביחד איתם לשלב שמינית הגמר. זו תהיה הגשמת חלום עבורי".

בדומה לצ'לסי, לקלוז' יש קבוצה בינלאומית. יש בסגל שלה 6 ארגנטינאים, 4 פורטוגלים, 3 ברזילאים, 3 שחקנים מחוף השנהב, שחקן מקנדה, שחקן מאורגוואי ומבורקינה-פאסו. השחקנים המקומיים הם מיעוט - רק 8 רומנים רשומים בסגל של הקבוצה. 3 בלבד שותפו במשחק מול צ'לסי.

איפה הכסף, קונצרטה?!

למרות האליפות וההצהרות הבומבסטיות של פזקאני, לא הכל ורוד בממלכת קלוז'. קודם כל, מבחינה כלכלית. פזקאני אמר בשלהי העונה הקודמת כי "אם קלוז' תיקח אליפות ותשחק בצ'מפיונס ליג, אשקיע רבע מההון האישי שלי, כ-80 מיליון אירו, ברכישת שחקנים חדשים והעמדת קבוצה מכובדת". במציאות העניינים הסתדרו קצת פחות טוב. פזקאני התקשה להחזיר הלוואה גדולה שלקח לעסקי המכוניות שלו, ומצבו הפיננסי הדרדר. כתוצאה מכך, הקיץ הגיע לקלוז' רכש בסך של 5 מיליון אירו בלבד.

האכזבה הכלכלית גרמה לדכדוך גם אצל המאמן הקודם, הרומני יון אנדונה. אשתקד הוא עוד אמר כי "מעולם לא עבדתי עם פוטנציאל כלכלי כל כך גדול", אבל המציאות התפוצצה לו בפנים. "אם הייתי מקבל את התקציב עליו דיברו, הכל היה נראה אחרת", אמר אנדונה לאחר שפוטר העונה במחזור השישי, כשבאמתחתו 2 ניצחונות בלבד. מורסאן לא נשאר חייב והגיב: "עם התקציב שעליו דיברו, גם הילד שלי בן ה-12 היה מנצח בכל 6 המשחקים הראשונים של העונה".

בתפקיד החליף אותו האיטלקי מאוריציו טרומבטה. גם טרומבטה מגמגם בליגה, ואחרי 11 מחזורים קלוז' מדורגת במקום החמישי, מרחק 6 נקודות מהמוליכה דינמו בוקרשט.

מה שבינתיים מחסן את טרומבטה מהביקורות אלו התצוגות בצ'מפיונס. אחרי הניצחון הגדול ברומא, הוא לא שכח לפרגן: "השגנו תוצאה שאף אחד לא חלם עליה. זה הישג ענק בשבילנו, אבל אני חייב לומר שליון אנדונה מגיע המון קרדיט עליו".

בקלוז' קבעו לשחקנים שלהם תמחור קבוע להצלחה בליגת האלופות. ניצחון שווה 14 אלף דולר לכל שחקן, תיקו 7,000 דולר. עלייה לשמינית הגמר - 50 אלף דולר לשחקן. טרומבטה מעדיף לא לחשוב על האופציה האחרונה. "חייבים להיות ריאלים. המטרה העיקרית שלנו בבית היא לסיים במקום השלישי ולעבור לגביע אופ"א".

את הבעלים פזקאני ההצהרות האלו לא כל כך מעניינות. "ברור שעל הנייר אנחנו לא אמורים להעפיל שלב. אבל בהתחשב בשתי התוצאות שהשגנו עד עכשיו, אנחנו נמצאים במצב מצוין שיהיה פשע לא לנצל אותו".

הקשר הישראלי של קלוז' / פביאני, טריקה, אוגבונה, מינטואן

מה משותף לכריסטיאן פביאני, יוג'ין טריקה, איביזטו אוגבונה ואלין מינטואן? כולם שיחקו בליגת העל הישראלית, כולם עברו גם בקלוז' בשנתיים האחרונות. פביאני, שבבית"ר ירושלים זוכרים אותו בעיקר בגלל משקלו העודף, כבש 11 שערים ב-29 הופעות אשתקד, אבל החלוץ הארגנטינאי העדיף לחזור העונה בהשאלה למולדת והיום הוא משחקת בניואלס אולד בויז. אוגבונה הניגרי, אקס הפועל ת"א, היה אמור להיות השותף של פביאני בחוד בעונה שעברה, אבל שילוב של פציעות ויכולת חלשה גרמו לו לשחק 10 דקות בלבד בכל העונה החולפת. השנה אוגבונה עבר לליגה בערב הסעודית.

טריקה, הקשר הרומני, היה גרוע במכבי ת"א ב-2005, אבל הקריירה שלו חזרה למסלול לאחר מכן בצסק"א סופיה. בקיץ הקודם הוא נרכש על ידי קלוז' והפך לשחקן הרכב חשוב בקבוצה. הוא משמש גם כקפטן מחליף של קלוז' כשהבלם הפורטוגלי קאדו פצוע או מורחק.

מינטואן בן ה-31, אותו זוכרים טוב בהפועל חיפה והפועל ב"ש, הגיע למועדון ב-2005 היישר מבירת הנגב, והוא אחד השחקנים הוותיקים בקבוצה.

sharon-b@globes.co.il