אחרי כל הכספים שנשפכו: החברה לישראל שוקלת להכניס שותף לטאואר - או למכור אותה

הקבוצה צפויה לבחור בנק השקעות שיאתר לה משקיעים פוטנציאליים ; בדו"ח הרבעוני האחרון של טאואר נרשם במאזן חוב של 386 מיליון דולר לבנק לאומי ולבנק הפועלים, וחוב נוסף של 120 מיליון דולר באג"ח שהונפקו לציבור ; במצב הנוכחי, טאואר שייכת למעשה לבעלי החוב שלה ; החברה לישראל: "אנו בוחנים כל העת אפשרויות, אך לא נתקבלה שום החלטה"

האם החברה לישראל תקטין בקרוב את חשיפתה לאחזקתה הבעייתית בחברת הסמיקונדקטור טאואר ? ל"גלובס" נודע, כי החברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר, שוקלת הכנסת שותף או מכירת טאואר. בשבועות הקרובים צפויה החברה לישראל לבחור בנקאי השקעות, שיסייע לה למצוא משקיע מתאים.

החברה לישראל מחזיקה בכ-9% מטאואר ונחשבת לבעלת המניות השנייה בגודלה אחרי סנדיסק. בתנאים מסויימים, ייתכן וגם למדינת ישראל יהיה מה לומר על עסקה פוטנציאלית למכירת טאואר. נציין, כי המדינה יכולה בסיטואציות מסוימות לדרוש בחזרה את המענקים שטאואר קיבלה, ולכן יש לה מעין זכות וטו על כל עסקה פוטנציאלית.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה: "החברה לישראל בוחנת כל העת אפשרויות בתחום האסטרטגי מבחינת טאואר, אך לא נתקבלה שום החלטה קונקרטית בעניין שותף".

רמז לכך שבטאואר קיימת נכונות להכנסת משקיע חדש ניתן היה לקבל בדו"ח השנתי האחרון שלה. בחודש אוגוסט מסר מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת לטאואר, כי בקשתה לסיוע נוסף נדחתה. החברה ציינה בדו"חותיה, כי אם מרכז ההשקעות לא יאשר את תוכנית ההרחבה היא תחפש מקורות מימון חלופיים, אשר עלולים להיות מחוץ להישג ידה של החברה. בכך רמזה על אפשרות לכניסה של משקיע חדש לחברה.

מציאת משקיע לחברת טאואר אינה טריוויאלית. טאואר אינה נחשבת חברה אטרקטיבית במיוחד. החברה עדיין רושמת הפסדים, וחלק גדול ממנה משועבד לבנקים. מה עוד שעל רקע משבר האשראי והנזילות, לא קל יהיה למצוא משקיע שיסכים להיכנס להשקעה הנחשבת לבעלת רמת סיכון גבוהה למדי.

מניית טאואר איבדה 76% מערכה מאז תחילת 2008, והיא נסגרה אמש בנאסד"ק במחיר של 33 סנט בלבד, המייצג להון המניות של החברה שווי של 41 מיליון דולר בלבד. במצב הדברים הנוכחי, טאואר שייכת למעשה לבעלי החוב של החברה, ובראשם בנק לאומי ובנק הפועלים . בדו"ח הרבעוני האחרון של טאואר, בסוף הרבעון השני, נרשם במאזן של טאואר חוב של 386.3 מיליון דולר לבנקים, וחוב נוסף של 120 מיליון דולר באגרות חוב שהונפקו לציבור.

מאז פורסם הדו"ח נכנס לתוקפו הסדר שחתמה החברה עם הבנקים לארגון מחדש של החוב. במסגרת ההסדר, הסכימו הבנקים למחוק 200 מיליון דולר מתוך החוב (100 מיליון דולר לכל בנק) ולקבל בתמורה שטרי הון הניתנים להמרה למניות, לפי שער של 1.42 דולר למניה, פי שניים ממחיר השוק של מניית טאואר בימים שקדמו להכרזה על המגעים להסדר החוב. כחלק מההסדר, גם החברה לישראל המירה 50 מיליון דולר מחובה של טאואר כלפיה בתמורה לשטרי הון זהים, וכן השקיעה 20 מיליון דולר במניות טאואר. בנוסף, התחייבה החברה לישראל להעמיד לטאואר קו אשראי בגובה של 20 מיליון דולר.

סייקל שלילי

לא מדובר בפעם הראשונה שטאואר והחברה לישראל מגיעות להסדר דומה עם הבנקים. באוגוסט 2006 ויתרו הבנקים על חובות בסך 158 מיליון דולר, בתמורה לשטרי הון דומים. אלא שבמסגרת ההסדר ההוא, נאלצה החברה לישראל להכניס את היד עמוק יותר לתוך הכיס: חברת האחזקות של משפחת עופר התחייבה אז להשקיע 100 מיליון דולר במניות טאואר, הרבה יותר מהסכום שהסכימה להשקיע בסיבוב הנוכחי.

בתוך כך, פרסמה היום טאואר את התאריך שבו תפרסם את תוצאותיה לרבעון השלישי, ואלו יפורסמו בעוד שלושה שבועות, ב-13 לנובמבר. מדובר בדו"ח הרבעוני הראשון של טאואר מאז רכשה את מתחרתה האמריקנית ג'אז בעסקת חילופי מניות, ובדו"ח יאוחדו תוצאותיה של ג'אז עבור השבועיים האחרונים של הרבעון.