זירת המט"ח: הדולר היציג נקבע בירידה של 0.8% ל-3.752 שקלים

האירו היציג ירד ב-0.2% ל-4.816 שקלים ; איזי פורקס: התנודתיות במסחר נובעת מהתנודתיות בשוק המט"ח העולמי ומהנזילות הנמוכה במסחר בין הבנקים ; פריקו: החשש מפני הצפוי בתחום הריאלי, לצד הציפיות לפיטורים, פגיעה בייצוא וצמצום בביקושים המקומיים - עשויים לתרום לביקוש למט"ח

המסחר במט"ח היום (ב') בזירה המקומית התנהל במגמה של התחזקות השקל מול שני המטבעות הזרים המובילים, כשמול המטבע האמריקני, השקל רשם התחזקות חדה יותר במהלך המסחר. נציין, כי בשעתיים האחרונות של המסחר, לפני קביעת השערים היציגים נחלשה התחזקות השקל שנרשמה בשעות הבוקר ועם קביעת השערים הירידות החדות כמעט ונמחקו.

אירועי סיכון

השבוע הקרוב עמוס באירועי סיכון הצפויים שוב לעלות את מפלס התנודתיות בזירת המט"ח. אנחנו, בחרנו להתמקד בעיקר באירועי החלטות הריבית, אשר הפכו לחוליה בשרשרת העולמית, בה מחליטים הבנקים המרכזיים במדינות העולם, לאמץ מדיניות של הפחתת הריבית במטרה להילחם בהדרדרות הכלכלה העולמית.

נזכיר כי ארה"ב, יפן, ישראל, סין, הודו, טיוואן, דרום-קוריאה, ונורבגיה כבר הודיעו בשבוע שעבר על הפחתות ריבית, השבוע צפויות להצטרף למדינות אלה אוסטרליה אנגליה והאיחוד האירופי. פעולה אגרסיבית זו באה לאותת על כך שהבנקים המרכזיים יעשו כל שביכולתם על מנת להגדיל את שיעורי הצמיחה במדינות.

הערכות אופטימיות

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, התייחס היום למערכת הבנקאית בישראל, באומרו כי "יש חשיבות רבה למצוא מנגנונים להגדיל את האשראי במשק. בנק ישראל והאוצר בודקים את הדרכים לכך. הממשלה ובנק ישראל חייבים להבטיח שמנגנון האשראי במשק ממשיך לפעול ולתפקד".

פישר הסביר כי המערכת הבנקאית הישראלית לא סובלת מאותם קשיים שסובלים הבנקים בארצות הברית ויש לכך כמה סיבות. לדבריו, יש מערכת בקרה ופיקוח על הבנקים קשוחה יחסית ומדיניות האשראי של הבנקים היתה אחראית. בנוסף, לא היתה חשיפה למשבר הסאב-פריים כי "הבנקים הישראלים אמרו 'לא' לניירות הללו". סיבה נוספת, מציין פישר, היא כי מערכת המשכנתאות שלנו היא מסורתית - דבר שגרם לתלונות רבות כבר זמן רב אך זה היה טוב בסוף.

גם המשנה לנגיד, פרופ' צבי אקשטיין, מלא באופטימיות לגבי המשק הישראלי: "המשבר הפיננסי העולמי, החמור מאז 1930, מוצא את המשק הישראלי במצב הטוב ביותר מאז הקמת המדינה", אומר היום אקשטיין. "יכולתו להתמודד עם משברים נובעת במידה רבה מהשמירה על מסגרת התקציב על ידי המדיניות הפיסקלית, ועל יציבות המחירים, המושגת על ידי המדיניות המוניטרית וכן האיזון בין היבוא ליצוא", הוסיף.

יתרות מט"ח

בנק ישראל פירסם היום את יתרות המט"ח שברשותו בסוף חודש אוקטובר. הבנק מסר כי יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף החודש ב-35.191 מיליארד דולר, המהווים קיטון של 957 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם.

לפי הודעת הבנק, השינוי ביתרות נובע מהגורמים הבאים: מחד, היתרות גדלו כתוצאה מתרומה של בנק ישראל בסך 1.25 מיליארד דולר, כתוצאה מרכישות מטבע חוץ על ידו במסגרת התכנית להגדלת יתרות מטבע חוץ. ומאידך, היתרות קטנו כתוצאה מירידה בפקדונות הבנקים בבנק ישראל במטבע חוץ כנגד מטבע חוץ בסכום של כ-1.066 מיליארד דולר, משיערוך יתרות מטבע חוץ בסכום של כ-868 מיליון דולר, ומהעברות של הסקטור הציבורי לחו"ל בסכום של כ-273 מיליון דולר.

זירת המט"ח: הדולר ירד מול השקל ב-0.8194% ושערו היציג נקבע ב-3.752 שקלים. האירו ירד אף הוא ב-0.1947% ושערו היציג נקבע ב-4.8168 שקלים

Easy-Forex: התנודתיות במסחר תואמת את זו של השוק העולמי ומהנזילות הנמוכה במסחר בדולר שקל בין הבנקים

הסוחרים במט"ח בחרו לקנות שוב את המטבע האמריקני, לנוכח העובדה ששאר העולם צפוי להציג מספרים אפילו גרועים מאלו בארה"ב ומהעובדה שהשבוע צפויים הבנקים המרכזיים בגוש האירו, אוסטרליה ובריטניה לחתוך בריביות.

בגזרה המקומית התנודתיות נמשכת. הדולר שוב התחזק מול השקל ל-3.78 שקלים, אך בערב יום שישי שוב נחלש לרמות של 3.7 שקלים. התנודתיות במסחר נובעת מהתנודתיות בשוק המט"ח העולמי ומהנזילות הנמוכה במסחר בדולר שקל בין הבנקים.

רוב האנליסטים מחוץ לישראל מעריכים שהצמיחה בישראל בשנת 2009 תהיה נמוכה מההערכות הרשמיות אך שהשווקים בעולם יתחילו להתאושש הכלכלה הישראלית צפויה להתאושש מהר מאחרות לנוכח המצב הטוב של מאזן התשלומים בישראל והשמרנות היחסית בה נוקטים הבנקים המקומיים ששמרו על היציבות הפיננסית בישראל.

פריקו: החשש מפני הצפוי בתחום הריאלי, לצד הציפיות לפיטורים, פגיעה בייצוא וצמצום בביקושים המקומיים - עשויים לתרום לביקוש למט"ח

אמש במסחר באופציות על הדולר, נחלש הדולר אל עבר רמת 3.74 שקלים. בסוף השבוע הורידה סוכנות הדירוג הבינלאומית S&P את דירוג האשראי של ישראל ל A-. החברה החליטה להוריד את הדירוג בעקבות החששות כי ההאטה בעולם צפויה להשפיע על המשק הישראלי מוטה ייצוא, והחשש כי הבחירות הקרובות צפויות להקפיא תהליכים שונים במשק. למרות הורדת הדירוג ציינו בחברת הדירוג כי להערכת החשבון השוטף צפוי להתאזן בשנת 2009, ולא צפויה הרעה בטווח הארוך.

הבנק השוויצרי UBS הוריד את תחזית הצמיחה של ישראל לשנת 2009 לרמה של 1%.לאור ההאטה בשווקים בעולם. ההערכות כי המשק הישראלי ייפגע בעקבות ההאטה הכלכלית ברחבי העולם גרמו לבנק השוויצרי להוריד את תחזית הדירוג. למרות זאת מעריכים בבנק המרכזי בשוויץ כי המשקי הישראלי יהיה אחד הראשונים שייצא מהמשבר וכי הכלכלה לא תיקלע למיתון.

המשך התחזקות הדולר בעולם לאור המשבר הכלכלי, וחזרת המשקיעים להשקעה בדולר האמריקני עשויה לתמוך אף היא בהתחזקות הדולר בטווח הקצר. החשש בפני הצפוי בעתיד במיוחד בתחום הריאלי. לצד הציפיות לפיטורים, פגיעה בייצוא וצמצום בביקושים המקומיים מהלך אשר עשוי לתרום לביקוש למט"ח.