מדד הפחד: החשש מאבטלה הביא לצניחה באמון הצרכנים באוקטובר

מדד האמון ירד ב-4.9 נקודות ואילו המדד המורחב, הכולל את הציפיות משוק העבודה, צלל ב-10.4 נקודות ■ להורדת חוברת המדד

חששות כבדים מפיטורים ופסימיות קשה לגבי מצב המשק לאור המשבר העולמי - אלו המאפיינים המרכזיים של מדד אמון הצרכנים של ישראל לחודש אוקטובר. מדד האמון ירד בחודש החולף ב-4.9 נקודות לרמה של 70.3 נקודות, כשהוא מושפע בעיקר מירידה חדה באמון הציבור במצבו הנוכחי של המשק, לצד פסימיות מתונה לגבי מצבו העתידי.

מדד אוקטובר
 מדד אוקטובר

שקלול ציפיות הציבור בתחום התעסוקה - כפי שבא לידי ביטוי במדד האמון המורחב - מצייר תמונה קודרת בהרבה: המדד המורחב ירד באוקטובר ב-10.4 נקודות, לרמתו הנמוכה מזה 5 שנים - 58.8 נקודות. מאז פרוץ משבר הסאב-ריים, ביולי 2007, ירד המדד המורחב ב-26.2 נקודות. בחודש אוקטובר הגיעה הפסימיות לשיא, כאשר יותר מ-56% מהציבור צפו כי מצב שוק התעסוקה בעוד חצי שנה יהיה גרוע יותר, לעומת 32% בלבד בחודש שעבר.

מדד אמון הצרכנים המורחב
 מדד אמון הצרכנים המורחב

המגמה הפסימית של מדד אמון הצרכנים בולטת כבר מאז הרבעון השלישי של 2007, במקביל לתחילת המשבר העולמי אך עוד לפני שניכרו סימני פגיעה במשק הישראלי עצמו. באוקטובר ניכרת החמרה בפסימיות כתוצאה מההחמרה הניכרת במשבר הפיננסי העולמי בשבועות האחרונים, אך גם כתוצאה מהופעתם של סימנים ראשונים להאטה במשק הישראלי. ההרעה עלולה להחריף גם בהשפעת התפתחויות שליליות בתחום החיסכון לטווח ארוך.

ניתוח גלובס מחקרים של נתוני המדד צופה המשך ההאטה בצריכה הפרטית גם בתחילת 2009, אם כי עדיין לא ניכרת החרפה מהותית בהאטה. בהקשר זה יצוין כי כוונות הרכישה של הציבור בתחום המוצרים בני קיימא רשמו בחודשיים האחרונים דווקא עלייה זעירה, לאחר חודשים של ירידה. עם זאת רמת כוונות הרכישה עדיין נמוכה מאוד לעומת קיץ 2007, לפני פרוץ משבר הסאב פריים.

גם בתחום הנדל"ן נרשמה באוקטובר עלייה קלה וטרם נרשמה ירידה משמעותית בביקושים, למרות הפסימיות ההולכת וגוברת. התחום שסופג את עיקר הפגיעה הוא תחום הרכב, הסובל מירידות בכוונות הרכישה מזה חצי שנה. שיעור נכונות רכישת כלי רכב באוקטובר ירד לרמה של 11% בלבד, הנמוכה ביותר מאז יוני 2006.

יצוין כי תמונת המצב שעולה מנתוני מדדים מקבילים במדינות מתועשות שונות מצביעה על פסימיות עמוקה מזו של ישראל. כך לדוגמא צנח באוקטובר מדד אמון הצרכנים בארה"ב, כפי שמחושב על ידי ה-Conference Board, ב-26 נקודות, הירידה השלישית בגודלה מאז שמפורסם המדד, לרמת שפל חסרת תקדים של 38 נקודות.

להורדת חוברת המדד