הרום של העטלף

150 שנה מייצרת משפחת בקרדי "רום בקרדי", עכשיו מוכנים בניה לספר את סוד המשקה המצליח

רום בקרדי קיים למעלה מ-150 שנה, כשכל השנים תהליך הייצור נשמר כסוד משפחתי. לאחרונה, לאחר מחקר מעמיק, התגלו סודות זיקוק המשקה, וכיום אנשי בקרדי, כתהליך שיווקי, מפיצים אותם בעולם.

כמה עובדות על בקרדי: בקרדי היא חברת האלכוהול הגדולה האחרונה שנותרה בידיים פרטיות. משפחת בקרדי מונה כיום כ-600-700 צאצאים של המייסד דון פקונדו בקרדי, שרובם מחזיקים במניות העסק המשפחתי. לחברה חמישה מפעלים וכ-6,000 עובדים. בשנת 1978 הפך בקרדי למשקה האלכוהולי מספר 1 בארה"ב. כיום רום בקרדי הוא הכהיל השני הנמכר בעולם אחרי וודקה סמירנוף, שלקחה לו את המקום הראשון בשנתיים האחרונות.

עד המאה ה-19, הרום היה משקה עממי וזול ולא התחבב על "בני העשירים". את השינוי הגדול עשה דון פקונדו בקרדי. הוא נולד בשנת 1814 בקטלוניה שבספרד. בשנת 1829 היגר עם משפחתו לעיר סנטיאגו שבקובה, ועם השנים הפך לסוחר יין ידוע ומצליח. הרום שבה את ליבו, ושנים ניסה לחקור את תעשיית הרום הגדולה באיים הקריביים. בתקופה ההיא הרום זוקק ממולסה, שהיא עיסה דביקה המיוצרת ממיץ קני הסוכר. חומרי הגלם ותהליכי הייצור בתקופה ההיא היו זולים מאוד, והרום גס ואגרסיבי בטעמו, בהתאם. בקרדי חיפש שיטה לעדן את הרום ולהפוך אותו למשקה עשיר ומושך יותר.

בשנת 1843 נשא לו דון פקונדו את אמיליה מוראו לאישה, והיא דחפה אותו להגשים את חלומו הישן ולנסות לייצר את הרום הטוב ביותר. לאחר מספר שנות התנסות, כשלצדו מדען, הבין בקרדי שאם מסננים את הנוזל האלכוהולי דרך פחם פעיל, המשקה הופך לשקוף, חלק ונקי במרקמו ועשיר בטעמים.

בקרדי ואשתו החליטו לפתוח מזקקה משלהם וחיפשו מבנה מתאים. במבנה שמצאו הבחינה דונה אמיליה בעטלפים רבים שנתלו על התקרה. מכיוון שהאמינה באמונות טפלות וידעה כי בקובה מאמינים שעטלפים מביאים שפע, בריאות טובה ואחדות משפחתית, הציעה הדונה לבעלה להפוך את העטלף לסמל המסחרי של הרום שלו. המהלך התגלה כמהלך שיווקי מבריק. בתקופה ההיא אנשים לא ידעו קרוא וכתוב, אך היה להם קל מאוד לזהות את סמל העטלף האהוב על בקבוקי בקרדי. הם קראו לו "הרום של העטלף".

בשנת 1862 הוקמה חברת בקרדי, שייצרה בהתחלה 35 חביות של סוכר מותסס ביום. ליד המזקקה נטע בנו של דון פקונדו עץ קוקוס גדול שכונה "אל קוקו", והאמונה המשפחתית גרסה כי החברה תצליח בקובה כל עוד "אל קוקו" יכה שורשים.

ואכן, רום בקרדי, שהיה עדין וטעים יותר מקודמיו, הפך ללהיט גדול בקובה, ונמכר בכל הברים. הביקוש לרום היה גדול, ובשנת 1912 נפתחו מפעלים נוספים בברצלונה ובניו-יורק. מפעלים נוספים נפתחו בסנטיאגו, במקסיקו ובפורטו-ריקו, וההצלחה המסחרית הייתה מובטחת.

לאחר 98 שנים קרו שני דברים: עץ הקוקוס המפורסם מת, ופידל קסטרו הלאים את כל הנכסים הפרטיים בקובה. משפחת בקרדי לא היססה ונמלטה לאיי הבהאמאס ולאי ברמודה עם המתכון הסודי המשפחתי. בלי המתכון, המפעל בקובה נסגר, והמשפחה המשיכה להצליח במקומות אחרים. מכיוון שהיה למותג המוביל בעולם במכירות, הוקם תאגיד ענק שנקרא "בקרדי מרטיני", שמשווק בנוסף לבקרדי ומרטיני משקאות כמו, גריי גוס, אריסטוף, בומביי ספייר ובנדקטין. כיום בקרדי לבדו מוכר למעלה מ-250 מיליון בקבוקים בשנה בכל רחבי העולם.

בארץ נמכרים שני מותגים של רום בקרדי: בקרדי סופריור - המותג הפשוט והנמכר ביותר של בקרדי. לאחר תהליך הזיקוק הוא מסונן פעמיים דרך פחם פעיל ונמהל במים. 40% אלכוהול. הארומה פרחונית, הטעם מתקתק. רום מצוין לערבוב עם משקאות קלים או בקוקטיילים שונים. מחיר: 95 שקל.

בקרדי אורו/גולד - מיושן בין שנתיים לחמש שנים, וצבעו ענברי. ארומה של הדרים, טעמו מתקתק, עם מעט וניל ושוקולד, נעים יותר לשתייה נקייה מאשר הבקרדי הפשוט, וטוב גם לערבוב עם משקאות קלים. מחיר: 95 שקל.