זירת המט"ח: הדולר עלה ב-0.3% ושערו היציג נקבע ב-3.837 שקלים

גלובס tv האירו ירד ב-0.6% ושערו היציג נקבע ב-4.9117 שקלים ; קינג חתך את הריבית בבריטניה ב-1.5% וטרישה הפחית ב-0.5% במרחב האירו ; כלל פורקס: התחזקותו של הדולר בעולם עשויה להניע את המטבע האמריקני לעבר רמת ה-4 שקלים לדולר בודד

המסחר במט"ח בזירה המקומית התאפיין היום (ה') בתנודתיות. במהלך המסחר השקל החליף כיוון מספר פעמים, והתנדנד בין היחלשות להתחזקות מול שני המטבעות הזרים המובילים, הדולר והאירו. קביעת השערים היציגים הצביעה על מגמה מעורבת - הדולר התחזק מול השקל, והאירו נחלש מולו.

מרווין קינג, נגיד הבנק המרכזי של אנגליה (BOE), חתך היום את הריבית ב-1.5% ל-3%, בשיעור החד ביותר אי פעם. "ההפחתה המשמעותית היתה הכרחית על מנת לעמוד ביעד האינפלציה של 2%", נכתב בהודעה שפרסם הבנק המרכזי. "אנחנו צופים הידרדרות נמשכת של הפעילות הכלכלית", הסביר קינג. מדובר בהורדת הריבית החדה ביותר מאז 1981, אז הוריד הבנק את הריבית ב-2%. השוק חזה הפחתה של 0.5% בלבד ל-4%.

לעומת קינג, נשיא הבנק המרכזי של אירופה (ECB), ז'אן קלוד טרישה, נקט בצעד מתון יותר מזהו של קינג, והודיע על הורדת הריבית ב-0.5% ל-3.25% - בהתאם לתחזיות. על פי סקר חדשות בלומברג בקרב 55 כלכלנים, הבנק המרכזי של אירופה צפוי היה להפחית את הריבית ב-0.5% לשפל של כמעט שנתיים, כפי שבאמת קרה.

סוחרי המט"ח המתינו למסיבת העיתונאים של טרישה לאחר החלטתו, בה יוכלו להבין מהנגיד את אשר צפוי להיות במרחב האירו, וזאת לאחר התבטאויותיו האחרונות של הנגיד, בהן רמז על הפחתות ריבית נוספות.

נציין כי בעולם נחלש האירו ביחס לדולר, לאחר הורדת הריבית במרחב האירו.

כלכלני בנק לאומי: הגירעון ב-2009 יהיה גבוה מ-1% תוצר

כלכלני בנק לאומי פירסמו היום סקירה על המשק הישראלי. בסקירה מציינים בלאומי כי, בחודש אוקטובר הסתכם הגירעון בתקציב המדינה בכמיליארד שקל. כזכור, לשנת 2008 כולה מתוכנן גירעון בתקציב המדינה בהיקף מצטבר של כ-11.5 מיליארד שקל. צמצום העודף בתקציב, מקורו בירידה בהכנסות המדינה ממיסים, ירידה ריאלית של כ-6.6% בהשוואה להיקף ההכנסות בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

הכלכלנים צופים כי הגירעון ב-2009 יהיה גבוה מ-1% תוצר. תקציב המדינה לשנת 2009 אשר הונח על שולחן הכנסת, בנוי על בסיס הנחת צמיחה של המשק בשנת 2009 בשיעור של 3.5% (ריאלית) ועלייה במחירי התוצר בשנה הבאה בשיעור של כ-2.6%. מדובר, לפיכך, על צמיחת המשק הנומינלית של יותר מ-6% הצפויה להשפיע על בסיס המס לפיו מחושבות ההכנסות הצפויות של המדינה ממיסים. ההערכה הנוכחית של לאומי, מצביעה על צמיחה נומינלית בשיעור נמוך בכ-0.2% מזו הגלומה בבסיס התקציב.

זירת המט"ח: הדולר עלה ב-0.261% ושערו היציג נקבע ב-3.837 שקלים. האירו ירד ב-0.613% ושערו היציג נקבע ב-4.9117 שקלים.

פריקו: פגיעה בייצוא וצמצום בביקושים המקומיים עשויים לתרום לביקוש למט"ח

המשך התחזקות הדולר בעולם לאור המשבר הכלכלי, וחזרת המשקיעים להשקעה בדולר האמריקני עשויה לתמוך אף היא בהתחזקות הדולר בטווח הקצר. החשש בפני הצפוי בעתיד במיוחד בתחום הריאלי. לצד הציפיות לפיטורים, פגיעה בייצוא וצמצום בביקושים המקומיים מהלך אשר עשוי לתרום לביקוש למט"ח מצד משקי הבית לאור משנה זהירות בפעילות בשוק ההון כמו גם פגיעה בשיעור החיסכון ועניין גובר בהצמדות לנכסים נזילים כמו פקדונות קצרי טווח, מק"מ ואג"ח לטווח קצר.

בטווח הקצר רמת ה-3.7 שקלים לדולר צפויה לספק לדולר תמיכה והוא עשוי לשוב ולהתחזק אל מעבר לרמה בה פתח הדולר את השנה ועם התייצבות מעל לרמה זו לנוע אל עבר רמות 3.88-3.92 ועם פריצת רמות אלה אף לעבר 4 שקלים לדולר.

כלל פורקס: התחזקותו של הדולר בעולם עשויה להניע את המטבע האמריקני לעבר רמת ה-4 שקלים לדולר בודד

לאחר מספר ימים של דשדוש בין שער של 3.70 לשער של 3.80 פרץ אתמול הצמד את הרמה העליונה והבוקר טיפס עד למחיר של 3.86 שקל לדולר. באמצע חודש אוקטובר כאשר שהה השער ברמות אלה לא נקבע אף יום עם סגירה יומית מעל לרמת 3.85. אם הדולר בעולם ימשיך להתחזק, כפי שקרה אתמול לאחר סיומו של "אפקט אובמה" ובמידה ויצליח הצמד לסגור את יום המסחר היום ומחר מעל רמת 3.85 אנו צפויים לראות דחיפה כלפי מעלה, אולי לרמת 4 שקלים לדולר.