הלך הראש מנוע

האם הספורט האמריקני הולך לאבד את ג'נרל מוטורס, החברה שהשקיעה מעל חצי מיליארד דולר מדי שנה בפרסום בספורט? ; מה קורה לקבוצת פוטבול אדירה שמאבדת שחקן אחד מתוך סגל של 70 שחקנים ; ואיך מתאקלם וויל סולומון ב-NBA ; סיפורים מאמריקה - מדור חדש

למי יש כסף למשחקים?

בימים שבהם משבר האשראי והשלכותיו מתחילים ללחוץ חזק יותר על גרונם של תאגידי הענק בארה"ב, צצות להן דוגמאות עד כמה החברות האלו מוכנות להשקיע בנדיבות בתעשיית הספורט האמריקנית. אתמול (א') פרסם "הניו יורק טיימס" כתבה שכותרתה "כשהמצב הכלכלה חמור, למי יש כסף למשחקים?", שממנה עולה כי קונצרן הרכב GM הוא המפרסם הגדול ביותר באירועי ספורט בארה"ב בחמש השנים האחרונות.

הטיימינג של ה"טיימס" במקרה הזה הוא ברור, והוא מגיע בעקבות ההתרסקות של מניית GM שמחקה 88% משוויה מתחילת השנה. וכשמחיר המניה על הרצפה, המשקיעים לא רוצים שהחברה שהם מושקעים בה תמשיך להוציא כסף על מותרות.

על פי הנתונים של חברת מחקר השווקים נילסן, GM הוציאה בממוצע כ-590 מיליון דולר על פרסום בספורט האמריקני בכל שנה מאז 2003, כאשר השיא נרשם בשנת 2006 שבה הוציאה החברה כמעט 800 מיליון דולר. עם זאת, אשתקד חל ירידה בהיקף הפרסום, והוא עמד על כ-580 מיליון דולר.

עדיין, מדובר בפערים עצומים ביחס לשאר המפרסמים בספורט האמריקני. GM הוציאה אשתקד יותר מפי שניים מהמפרסם השני בגודלו - תאגיד המשקאות איינהאוזר-בוש - שהוציא בממוצע כ-280 מיליון דולר בכל אחת מהשנים שנבדקו.

על מה הולך הכסף של GM? הרבה ענפים, הרבה אירועים. המותג GMC הוא מהספונסרים הראשיים של ליגת הפוטבול (NFL) ומפרסם קבוע בסופרבול, המותג שברולט הוא הספונסר הראשי של ליגת הבייסבול (MLB) ומחזיק בקבוצת נאסקר, המותג ביואיק הוא ספונסר ראשי של חלק מסבבי הגולף לגברים (PGA) ועוד ועוד.

ב-GM הבינו שזמנים קשים מחייבים צעדים קיצוניים, והם הודיעו לאחרונה כי בכוונתם לקצץ בצורה משמעותיות את ההשקעה בספורט כבר בשנה הקרובה. אפילו בהוצאה הגדולה והנוצצת ביותר, רכישת זמן מסך לסופרבול, יהיו כבר העונה קיצוצים. על פי ה"טיימס", החברה לא תקנה ספוטים למשחק האליפות השנה. חיסכון של כ-3 מיליון דולר לכל ספוט של 30 שניות.

הכל על הקרסול של בריידי

פוטבול, על שלל חוקיו, תרגיליו ושחקניו, נראה על פניו כספורט מאוד קבוצתי. סגל רחב של כמעט 70 שחקנים, 11 מהם תמיד על המגרש, קבוצת הגנה, קבוצת התקפה, קבוצה למשימות מיוחדות, יחידת בועטים. כל זה נכון כל עוד השחקן שחסר, אם בגלל שהוא מופל לדשא במהלך המשחק מספר רב של פעמים או בגלל שהוא פשוט חסר בסגל, הוא לא המוח שלך - הקווטרבק.

אומנם בשום ענף ספורט אין ואקום וכמעט לכל אחד יש מחליף, אבל כשמאבדים שחקן בעמדה שאחראית על הקראת התרגילים, הוצאתם לפועל ואילתור במקרה שהם מתפרקים, קשה מאוד להתאושש מזה. לא פעם עונות שלמות והשקעה של עשרות מיליוני דולרים במשכורות ורכישת שחקנים הולכות לפח, בגלל שהקווטרבק נפצע.

זה בדיוק מה שקורה העונה לניו אינגלנד פטריוטס, הקבוצה שזכתה בהכי הרבה סופרבולים (3) בעשור האחרון, וניצחה את כל משחקיה בעונה שעברה (16), מלבד הסופרבול שבו הפסידה לניו יורק ג'איינטס. הקווטרבק של הפאטס, טום בריידי, נפצע בקרסול במשחק הליגה הראשון וגמר את העונה. מעבר לעובדה ששחקן שמרוויח 5 מיליון דולר לעונה מקבל כסף ויושב על הספסל, מאז הפציעה של בריידי הקבוצה עומדת על מאזן של 6-4. מה שאומר שיש סיכוי שהיא בכלל לא תגיע לפלייאוף השנה. מדהים בהתחשב בעובדה שמלבד שחקן אחד, שום דבר משמעותי לא השתנה בסגל שלה השנה.

ביל ביליצ'ק, המאמן של הפטריוטס, חזה מראש איך ישפיע האובדן של בריידי על הקבוצה. "נעשה את המקסימום להסתדר בלעדיו, למרות שגם לא בטוח שזה יספיק", אמר רגע לאחר שהתברר שהקווטרבק גמר את העונה.

אפי, ד"ש מוויל

אחד השחקנים שאפי בירנבוים בנה עליהם את הרכבת הסגל של מכבי ת"א העונה היה וויל סולומון. אלא שסולומון החליט לחתוך ממכבי ברגע האחרון כדי להגשים את חלום ה-NBA עבור שכר מינימום שמשאיר לו ביד פחות מחצי מיליון דולר. ביום ראשון, בזמן שקרלוס ארויו היה בדרך חזרה מקרית אתא, סולומון פתח לראשונה העונה בחמישייה של הראפטורס בגלל פציעתו של חוזה קלדרון. הוא שיחק 34 דקות, סיים עם 15 נקודות ו-11 אסיסטים בניצחון על מיאמי היט 96-107. "הוא פשוט יודע מה לעשות, הוא מקצוען. אנחנו רק נתנו לו כמה שיותר תמיכה", אמר כוכב טורונטו כריס בוש על ההופעה של סולומון.