מי מטלטל את דלק נדל"ן?

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים: שימו לב מי מחזיק בה, ובאיזה מדדי בורסה היא נכללת

מניית דלק נדל"ן נסחרת באחרונה בתנודתיות קיצונית. אתמול (ב') רשמה המניה ירידה ב-30%, לפני יומיים עליה ב-16%, ולפני שלושה ימים ירידה ב-19%. אין ספק - רכבת הרים.

מניות חברות נדל"ן נוספות מתנהגות בתנודתיות קיצונית בימים אלה, אלא שבדלק נדל"ן התנודתיות נובעת בעיקר מעיוות שנוצר בעקבות הצעת הרכש של דלק קבוצה, שהבורסה לא טרחה לתקן.

בספטמבר יצאה קבוצת דלק בהצעת רכש לבעלי מניות דלק נדל"ן, והציעה לרכוש מהם את מניותיהם לפי שווי שגילם פרמיה בשיעור 20% בקירוב. ההצעה נענתה במלואה, וקבוצת דלק רכשה מניות דלק נדל"ן תמורת 132 מיליון שקל, ועלתה לאחזקה בשיעור 80%. כאשר מצרפים את החזקתו של בנק הפועלים ושל המנכ"ל איליק רוז'נסקי, מתברר שבעלי העניין במניה הגיעו ל-91.9%.

העיוות

כל מניה שאחוז אחזקות ציבור בה כה נמוך (8.1%), היתה מוצאת את עצמה במדד היתר. אבל דלק נדל"ן לא רק שנשארה במדד ת"א 100 ומדד הנדל"ן 15, אלא שאחוז אחזקות הציבור הקובע לחישוב המשקל שלה במדדים, נשאר כפי שהיה לפני הצעת הרכש, ועומד על 18.32%.

הדבר מוביל לכך שתעודות הסל, הן בלונג והן בשורט, מחזיקות במניה במשקל גבוה ביחס לכמות המניות שנמצאת בשוק, דבר שעלול לגרום לצוואר בקבוק, כאשר הן באות להתכסות במניה.

רבות כבר נכתב על שיטת הנעילה, ועל מי שמגיעים בסוף יום המסחר ומעצימים את המגמה שהסתמנה באותו יום. בדלק נדל"ן, מיעוט המניות הצפות גורם לתנודה בסוף היום להיות גבוהה מהרגיל, ואתמול התקבלה דוגמא טובה לכך.

עד לפני הנעילה, נסחרה מניית דלק נדל"ן בירידה בשיעור 10%; בנעילה עצמה, הגיעו מוכרים רבים (גופים שספגו פדיונות, תעודות סל בשורט שהיו צריכות להתכסות) ובשל המשקל הגבוה של המניה ביחס לאחוז אחזקות הציבור בה, מצאו כל המוכרים קונים רק בירידה בשיעור 30%, הפרש של 20% לעומת המסחר לפני שלב הנעילה.

הפיתרון

הפיתרון לבעיה זו נמצא בידיה של הבורסה. במצב הנוכחי, הבורסה מעדכנת את אחוז החזקות הציבור אחת לחצי שנה, במסגרת עידכון המדדים. היות והצעות רכש ורכישות בעלי עניין יכולות לשנות בצורה מהותית את החזקות הציבור במשך חצי שנה, טוב תעשה הבורסה אם תעדכן לעתים יותר קרובות את אחוז אחזקות הציבור של המניות במדדים השונים.

ועוד נקודה עגומה: מחיר האג"ח משקף למניות של דלק נדל"ן שווי אפסי

אם מסתכלים על איגרות החוב של החברה, התשובה לכך ברורה. איגרות החוב של דלק נדל"ן נסחרות בטווח מחירים שנע בין 15 ל-35 אגורות. בנוסף לכך שהתשואה בחלק מהן הגיעה ל- 100%, מחיר האג"ח משקף נתון נוסף: תחזית המשקיעים לגובה ההחזר (RECOVERY), אם החברה תפורק מנכסיה.

כשמחזיקי האג"ח לא מאמינים שיישאר להם הרבה אם החברה תפורק, אין משמעות של ממש למחיר המניה, מכיון שבסדר הנושים, בעלי החוב קודמים לבעלי המניות.