"החזקים והמשפיעים"

גם אנחנו לא לגמרי מרוצים מהרשימה, אבל סוג כזה של רשימות נועד גם לסמן, להפתיע ולעצבן לדירוג המלא >>

זהו גיליון "החזקים והמשפיעים" הראשון של "פירמה". הדירוג נערך לאחר התייעצויות רבות ומשאים ומתנים עם שועלי ברנז’ה למיניהם. בראש ובראשונה אחראים על הרשימה חברי המערכת הקבועים והעורכים של "פירמה", עם שחקני חיזוק כמו חגי גולן, אלי ציפורי, לילך סיגן ואורי רודריגז-גרסיא מ"גלובס", שסייעו לנו מאוד. הרבה צעקות ודמעות הובילו לרשימה הזו. אחד הכללים הראשונים שהחלטנו עליהם היה לא לכלול ברשימה עורכים וכותבי טורים מ"גלובס" (למרות שנמרוד קמר, כתב האינטרנט שלנו, התעקש שהוא מתאים לפתוח את העשירייה השנייה).

זו רשימת "החזקים והמשפיעים" של "פירמה". זו רשימה בעייתית. יש בה פחות מדי נשים, למשל. אבל זו המציאות: יש מעט נשים שמשפיעות על התקשורת. את רוב רובה של הרשימה מאכלסים גברים אשכנזים ועשירים מאוד מאוד. אולי חוץ מאובמה. אין כאן מהפכות מהבחינה הזו; הרשימה הזו מנסה להיות שיקוף של המצב הקיים. אנחנו אולי שלמים עם הרשימה (פחות או יותר), אבל אנחנו מוכרחים להודות שאנחנו לא מרוצים ממנה. היא כוללת פחות מדי עיתונאים ואנשים מהמעמד היצירתי. מעמדו של העיתונאי הקטן ירד; מעט העיתונאים שנמצאים ברשימה אינם נכללים בה בדרך כלל הודות לכישרונם ואיכותם. צמרת הרשימה מורכבת בעיקר מאנשי עסקים שבבעלותם כלי תקשורת, ותחתיתה - הכותבים והעורכים. יש נוכחות ניכרת של מפרסמים, ספינולוגים ואנשי יחסי ציבור. כנראה שזו המציאות.

זו רשימת "החזקים והמשפיעים". ובכל זאת, ניסינו לפתוח את הרשימה גם לאנשים שהתקדמו השנה, ולא רק לחשודים המידיים. הרבה התלוננו כשראו את המקום של ליסה פרץ, למשל, עורכת "גלריה" של "הארץ". אבל היה חשוב לנו לסמן אותה כמי שעשתה קפיצה עצומה, וממוכרת סיגרים ועוזרת פרלמנטרית זוטרה עד לפני כמה שנים, דרך תפקיד עורכת על תנאי במוסף "סגנון", הפכה לאישה שנמצאת באחד מצומתי התרבות המרכזיים ביותר. דווקא הכעס הזה על הימצאה בדירוג הוכיח כי יש עניין בה. תפקידן של רשימות כאלה הוא גם לסמן, להפתיע ולעצבן.