חשיפת הבנקים לסיטי: 500-600 מיליון דולר; של תעודות הסל: 2.5 מיליארד שקל

(עדכון) - מדיווחי עבר של מנהלי תעודות הסל לבורסה עולה כי כל 4 המנהלים הגדולים היו חשופים בשלהי ספטמבר לסיטיבנק בשיעור הגבוה מ-10% מהיקף הנכסים ; הערכות: סיטיגרופ תזכה לחילוץ מהממשל האמריקני לאחר שאיבדה מחצית משוויה תוך 3 ימים

המערכת הבנקאית בישראל צמצמה בשבועות האחרונים את חשיפתה לסיטיגרופ באופן דרסטי וכעת על פי הערכות חשיפת המערכת הבנקאית לסיטיבנק קטנה במחצית ונאמדת ב-500-600 מיליון דולר. מעבר לבנקים חשופות תעודות סל בהיקף של לפחות 2.5 מיליארד שקל (כ-600 מיליון דולר) לסיטי בנק.

מדיווחי עבר של מנהלי תעודות הסל לבורסה עולה כי כל ארבעת המנהלים הגדולים - קסם של אקסלנס, תכלית של דיסקונט, מבט של כלל ביטוח ופסגות, היו חשופים בשלהי ספטמבר לסיטיבנק בשיעור הגבוה מ-10% מהיקף הנכסים. למרות החשיפה הגבוהה מנהלי בנקים אינם מרגישים לחוצים מקריסת סיטי שכן הסבירות להתמוטטותו נראית נמוכה מאוד.

בבנקים ובבנק ישראל משוכנעים שהממשל האמריקני יפתור את בעיית סיטי או על ידי שימצא לו קונה או על ידי הלאמתו המלאה ומכירתו בחלקים. "זה סיטי!" אמר מנהל באחד הבנקים "איך אפשר לתת לו ליפול". לא ברור אם בהיקף החשיפה נכללים גם נגזרים, חוזי החלף (SWAPS), אופציות וחוזים עתידים או שהבנקים רואים כחשיפה רק פיקדונות וניירות ערך.

עו"ד נטלי ג'יקובס ראש תחום מכשירים פיננסיים במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' מדגישה כי גם במקרה וסיטי יולאם ולא יפשוט רגל יתכן מאוד כי חלק מהנגזרים יאבדו את ערכם לחלוטין, הואיל והלאמה עשויה להיחשב כמקרה של חדלות פירעון (an insolvency event).

מקורות בנקאיים העריכו היום כי בנק הפועלים חשוף בכ-40 מיליון דולר וכי בנק לאומי ובנק דיסקונט א חשופים בכ-200-250 מיליון דולר כל אחד.

דוברת דיסקונט סירבה להתייחס למספרים הקשורים לחשיפת בנק דיסקונט לסיטי. גם מבנק לאומי סירבו להתייחס. דוברת הפועלים מסרה כי הבנק יתן גילוי נאות לחשיפתו לבנקים זרים על פי הנחיות בנק ישראל, בדו"חות הכספיים שיתפרסמו השבוע.

הערכות כי במידה ויחמיר מצבו של סיטי, תדרוש רשות ניירות ערך מהבנקים דיווח מיידי לגבי חשיפתם כפי שנעשה במקרה של ליהמן ברדרס.