סינדרלה מצד"ל

המיתון הוא תקופה מצוינת לחזור אל הערק הישן והטוב. שימו לב לזה שמייצרים אנשי צד"ל לשעבר בגליל המערבי

בייצור משקאות אלכוהוליים בארץ קיימת בעיה. זה לא שאנחנו לא יוצלחים ולא מסוגלים לייצר כהילים מקומיים, אלא ששיטת המיסוי הדרקונית לא מאפשרת למכור משקאות אלה בארץ במחירים סבירים. ישראל היא כמעט המדינה היחידה בעולם, אולי פרט למצרים, שיצרניה משלמים כל-כך הרבה מסים על ייצור כהילים. בשל כך נוצרת בעיה נוספת: כדי להוזיל את המחירים הלא הגיוניים, יצרני הכהילים מחפשים דרכים זולות לייצור, וברוב המקרים המשקאות האלכוהוליים יהיו תעשייתיים ולא איכותיים.

בתקופה האחרונה, צעירי ישראל גילו את הערק ומזמינים אותו כאילו אין מחר. רוב הערק בארץ מיוצר בשיטה התעשייתית, כלומר אלכוהול זול שמוסיפים לו תמציות ריח וטעם או משרים בו אניס. מנגד מגיעים לארץ, בדרך לא סדירה ועקבית, מוצרי ערק לבנוניים, ערק זאחלאווי אמיתי ואיכותי, שמחירו גבוה פי חמישה ועשרה מהערק המקומי. והנה הגיעה הבשורה: בפארק התעשייה גורן שבגליל מייצרים ערק איכותי עם ידע מלבנון ואניס שמקורו בסוריה, לפי המסורת וכל הכללים הנכונים, והוא אפילו כשר, איכותי וטעים, והמחיר שווה לכל נפש.

הענבים מתוקים מאוד

אניס - או שאוהבים אותו או ששונאים אותו, אי אפשר להישאר אדיש אליו. ערק הוא משקה אלכוהולי בטעמי אניס שהופק לראשונה בארצות המזרח התיכון. בירת הערק העולמית היא זאחלה שבלבנון. מקור השם ערק הוא מערבית ומשמעותו "זיעה", בשל תהליך הזיקוק באידוי ובטפטוף. המשקה עשוי לרוב מענבים העוברים תהליך של תסיסה וזיקוק. את הנוזל מטפטפים על זרעי אניס טבעיים שטעמם נספג באלכוהול.

ערק אל נמרוד המיוצר באזור התעשייה של מושב גורן הוא ערק של יוצאי צבא דרום לבנון.

כשאליאס כרם, בעליו של המפעל, הגיע לארץ לאחר הנסיגה מלבנון בשנת 2000, הוא עבד כמנהל בית ספר ודאג לחינוך ילדי צד"ל בנהריה. בד בבד הוא חיפש דרך לעשות משהו לבנוני מיוחד. לבנון ידועה בערק שלה, ואליאס, צאצא לדורות מזקקי ערק, אסף כמה מחבריו, ביניהם את אבו בשארה, שהיה לו ניסיון בייצור ערק בלבנון, ומינה אותו לאחראי על הזיקוק וייצור הערק, ופתח את המפעל שלו בשנת 2003. מפעל ערק "אל נמרוד" יושב בפארק התעשייה של מושב גורן בגליל המערבי, צפונית לכרמיאל.

במפעל "אל נמרוד", מפעל חייו של אליאס, מייצרים ערק על-פי ידע לבנוני של כמה דורות בתוספת הוראות משרד הבריאות ודרישות הכשרות. ייחודו של הערק הגלילי בכך שהוא עשוי מחומרים טבעיים בלבד, כשגם האלכוהול מיוצר ללא פשרות במפעל.

בבציר מאוחר בוצרים את הענבים כשהם מתוקים מאוד ומובילים אותם למפעל, שם הם נסחטים, מסוננים, והתירוש הנקי מועבר למיכלי התסיסה. אחרי שבועיים של תסיסה עובר הנוזל למיכלי זיקוק קטנים מנחושת, שנראים כמו פינג'נים עם שיגעון גדלות, 150 ליטר כל אחד. בתהליך של שלושה זיקוקים נוצר אלכוהול טבעי, שאליו מתווספים זרעי האניס. מכל שבעה ליטרים תירוש ענבים מקבלים ליטר אחד של כוהל ברמה של 50%. הערק המוכן נמזג לבקבוקים באופן ידני, כשהמוזג משגיח שהוא צלול ונטול משקעים.

הסבלנות משתלמת

חמש שנים לא עשה אליאס פעולה שיווקית משמעותית, וחיכה. בשלוש השנים האחרונות ייצר 60 אלף בקבוקים, מתוכם 35 אלף ליטר של הערק האיכותי, אבל אנשים שהיו רגילים למחירי הערק התעשייתי לא קנו את הערק בגלל המחיר. אליאס נאלץ לייצר מוצרים פשוטים יותר כדי להתקיים. מסתבר שהסבלנות משתלמת. לפני כמה חודשים נחת במפעל באקראי צביקה בר, מנכ"ל IBBLS, ייבואני משקאות אלכוהוליים, שמתעסקים רק עם מותגי פרימיום מחו"ל, כמו סמירנוף, ג'וני ווקר, טליסקר ועוד. בר התאהב מטעימה ראשונה, החליט לחרוג ממנהגו וללכת בפעם הראשונה על מוצר אלכוהולי מקומי. הוא קנה את כל 35 אלף בקבוקי הערק, וכאיש חזון, שזיהה מוצר עם פוטנציאל, החתים את אליאס על חוזה שיווק של כמה אלפי תיבות בשנה, שיפתח לפני המפעל את השוק. סיפור סינדרלה. בימים אלו התחילו להפיץ את הערק בברים, במסעדות ובחנויות היין המובחרות.

את הערק מייצאים לצרפת, קפריסין, ארה"ב, ספרד, ואפשר למצוא אותו גם בדיוטי פרי. המחיר: 59 שקל לבקבוק. זול יותר מערק זאחלאווי, יקר יותר מהערק התעשייתי ושווה כל טעימה. ערק חלק וקטיפתי, רך וסמיך, מתקתק וארומטי.

"אל נמרוד", מפעל ייצור ערק, אזור תעשייה גורן, טלפון: 04-9807138, ניתן לסייר במפעל ולרכוש ערק בחנות המקום בתיאום מראש