הסיוע לסיטי הזניק את המדדים בבורסה בת"א: המעו"ף עלה ב-5.3%, מדד הנדל"ן זינק ב-23.4%

גלובס tv התל-טק עלה ב-12.5%, מדד הבנקים טיפס ב-5.6%, התל-בונד 40 עלה ב-6.3% ; מניית אפריקה ישראל זינקה ב-22.6% ; מניית קבוצת דלק עלתה ב-22% ; מניית בנק דיסקונט הוסיפה 4.5% ופועלים - 5.9% ; כי"ל עלתה ב-4.9% ; מכתשים אגן זינקה ב-12.6% ; אלווריון קפצה ב-20.9% ; התמ"ג בישראל עלה ברבעון השלישי ב-2.3% בלבד ; המסחר בוול סטריט ; המסחר באירופה

המסחר בבורסה בת"א ננעל בעליות שערים חדות, שהפכו חדות יותר ככל שהתקרבה נעילת המסחר. מבין המדדים הסקטוריאליים בלט מדד הנדל"ן בזינוק של 23.4%.

על המסחר לא הצליחו להעיב הנתונים שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמהם עלה כי האטה חדה נרשמה בקצב הצמיחה של ישראל ברבעון השלישי של השנה. התוצר המקומי הגולמי, עלה ברבע השלישי ב-2.3% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 4.1% ברבע השני ושל 5.2% ברבע הראשון. הלשכה ציינה כי מסיכום מוקדם של החשבונות הלאומיים המבוסס על נתונים חלקיים לרבע השלישי. בכך קיבלה הגלישה של המשק הישראלי לתנאי מיתון ביטוי בסטטיסטיקה רשמית.

ההאטה מודגשת יותר כאשר בוחנים את נתוני התוצר העסקי, אשר התרחב בקצב שנתי של 1.9%, לאחר עלייה של 5% ברבעון השני ושל 5.8% בשלשת החודשים הראשונים של 2008. יש לציין שעל פי נתוני הלמ"ס התוצר של ענף התעשייה הצטמק בשיעור שנתי של 7.8% ברבעון השלישי של השנה.

המשקיעים בבורסה בת"א הגיבו בראש ובראשונה לחילוצו של סיטיגרופ על ידי משרד האוצר האמריקני. לבנק האמריקני, שהיה בעבר תאגיד הבנקאות הגדול בעולם יוזרמו 20 מיליארד דולר תמורת מניות בכורה. אתמול, פורסם כי החשיפה של הבנקים הגדולים בישראל לנכסים של סיטי עומדת על כ-600 מיליון דולר. בשל החשיפה הגבוהה והחששות מקריסה של סיטי ירד אתמול מדד הבנקים בשיעור של 8.5% והוביל את הבורסה בת"א לירידות שערים חדות.

רשת הביטחון ממשיכה לרכז כותרות

במשרד האוצר עשויים כבר היום לפרסם את רשת הביטחון שתינתן לחוסכים מבוגרים הנמצאים לפני פרישה. זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קבע אתמול בערב (א') כי חבילת הסיוע לשוק ההון שמגבש משרד האוצר אינה "כלכלת בחירות". כל מהלך שכזה, במיוחד בתקופה הנוכחית, דורש את אישורו המפורש של מזוז.

בבסיס התוכנית המתגבשת של האוצר רשת ביטחון המתבססת על מבחני הכנסה של עמיתים בקופות הגמל ולא על ההפסדים בקופות. בבסיס הדברים העובדות הבאות: מי שמגיע לגיל פנסיה בשנים הקרובות אלה בעיקר אנשים שצברו כבר לפחות פנסיה אחת מסודרת; כאלה שקופת הגמל מהווה בעבורם מדרגה שנייה או שלישית לכספי זקנה.

ממתינים להודעת הריבית

בשוק ההון מעריכים כי נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, יפחית היום את הריבית ברבע אחוז לרמה של 2.75%, שפל היסטורי חסר תקדים. בבתי ההשקעות מעריכים עוד כי עד סוף 2008 בנק ישראל יפחית עוד חצי אחוז בריבית, כך ששנת 2009 תתחיל עם שיעור ריבית נמוכה במיוחד של 2.5% בלבד. על פי הערכות אחרות בשוק פישר לא ימתין ויפחית כבר ביום שני בשבוע הבא את הריבית בחצי אחוז, זאת לנוכח הנתונים הקשים הן בצד הריאלי (צמיחה) והן בצד הפיננסי (בורסה).

מנגד, האינפלציה שפקדה את ישראל והטרידה את הבנק המרכזי לא מעט הולכת ונעלמת עקב הירידה החדה בביקושים, גם הפנימיים ובעיקר החיצוניים. על פי הערכות בשוק ההון, אנו ניצבים בפני שלושה מדדים שליליים לפחות והציפיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים מתמקדות בגבול התחתון של היעד שקבעה הממשלה (1%-3%).

מדו"ח שפירסמה לשכת התעסוקה, בדבר דורשי העבודה לחודש אוקטובר, עולה כי המשבר הכלכלי הגיע סופית גם אל שירות התעסוקה. ע"פ הדו"ח, חלה עלייה של 1.1% במספר דורשי העבודה, שהם 2,100 אנשים נוספים. בהסתמך על התחזקות גל הפיטורים, נתוני חודש נובמבר יהיו חמורים יותר. ניתוח הנתונים מלמד כי באוקטובר חלה דווקא ירידה מינורית של 0.1% במספר המפוטרים החדשים (כאלה שלא התייצבו במהלך השנה האחרונה כולה בלשכות העבודה).

אתמול נודע ל"גלובס" כי רשות ני"ע והבורסה, בוחנות אפשרות להוסיף קריטריונים נוספים להפעלת מצב ניתוק הזרם בבורסה, מלבד שיעור ירידת המדדים בבורסה. זאת, בעקבות התנודתיות החריפה שבה נסחרו המדדים בבורסה בת"א ביום חמישי. לדברי גורמים ברשות ני"ע ובבורסה, אם ניתוק הזרם מופעל במצב של ירידה מתחת לשיעור מסוים, אולי יש מקום לקחת בחשבון פרמטרים נוספים, ולא לאפשר מצב שבו פקודת מכירה בודדת יכולה להביא לניתוק זרם מיידי.

מדד המעו"ף ; מדד ת"א-100 ; מדד תל-טק 15 ; מדד נדל"ן 15 ; מדד הבנקים ; מדד מניות היתר 50 ; מדד התל-בונד 20 ; מדד התל-בונד 40 ; מדד התל-בונד 60

מניות בכותרות

הבנקים הגדולים - לאומי , פועלים , דיסקונט ומזרחי-טפחות ריכזו עניין לאור החילוץ של סיטי בארה"ב.

בנק הפועלים נסחר על רקע התקלה במחשבי הבנק שנמשכת מאתמול. צבי זיו, מנכ"ל הבנק, פנה במכתב ללקוחות הבנק שבו הוא הבטיח פטור מעמלות שבוצעו היום ואתמול.

דירקטוריון בנק מזרחי-טפחות מתכנס כדי לאשר את המיזוג עם בנק המשכתאות הקטן שבשליטתו, בנק אדנים, לתוך הבנק. לאדנים 10 סניפים ו-141 עובדים. רובם המכריע ייקלטו בתוך מזרחי-טפחות, כאשר המותג עצמו יישמר. נציין, כי זו פעם ראשונה שהמערכת הבנקאית מבצעת מהלך הקשור במשבר העולמי.

האנליסטים בבית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי בנק מזרחי-טפחות צפוי להרוויח 166 מיליון שקל ברבעון (תשואה על ההון של 11%). אחריו בנק הפועלים עם תשואה חד ספרתית על ההון של 9%, או רווח של 448 מיליון שקל כולל פריטים מיוחדים. להערכתם, לאומי ודיסקונט ירוויחו כמה עשרות מיליוני שקל במקרה הטוב.

השבועון האמריקני בארונ'ס הצביע על טבע , ושלוש חברות נוספות כמניות רפואיות שצפויות לעקוף את ביצועי השוק בשנה הבאה, גם אם הכלכלה העולמית תישאר חלשה. טבע מתוארת כמובילה בתעשיית התרופות הגנריות, שתוכל ליהנות מהמגמות האחרונות בשירותי הבריאות.

אפריקה ישראל מרכזת עניין לאור פרסום הדו"ח לרבעון השלישי של החברה הבת אפריקה מגורים , החברה רשמה זינוק בהכנסות ל-209.6 מיליון שקל מ-9 מיליון שקל ברבעון המקביל. החברה עברה לרווח נקי של 14.9 מיליון שקל לעומת הפסד של 6.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

כי"ל והחברה האם, החברה לישראל מרכזות עניין לאחר שמחיר מניותיהן ירד לרמות מאוד ולאור פרסום הדו"חות השבוע. כי"ל תפרסם מחר והחברה לישראל ביום חמישי.

קבוצת דלק ממשיכה לרכז עניין לאחר שאתמול חברת נכסים ובנין פירסמה כי הפרוייקט המשותף לשתי החברות בלאס ווגאס קיבל הערכת שווי של 650 מיליון דולר - נמוך בכ-50% מהערכת השווי המקורית של הנכס.

דלק ישראל , גם היא מקבוצת דלק, זכתה במכרז לאספקת סולר ומזוט למשרדי הממשלה בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל. דלק תחליף את פז שסיפקה את הדלקים למשרדי הממשלה בשנים האחרונות, והתמודדה אף היא במכרז.

חברת ההחזקות אלוני חץ פירסמה היום את תוצאות הרבעון השלישי לשנת 2008. הכנסות החברה ברבעון ירדו ב-33% והסתכמו ב-134 מיליון שקל. בשורה התחתונה עברה החברה להפסד של 73 מיליון שקל לעומת רווח של 100 מיליון שקל בתקופה המקבילה. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת נמשכת ברבעון הסתכם בכ-40 מיליון שקל לעומת כ-4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מהדו"חות של בז"ן שבשליטת החברה לישראל, עולה כי הרווח הנקי שלה צנח ב-133% והסתכם בסוף הרבעון השלישי ב-42 אלף דולר, צניחה של 99% לעומת כ-18 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2007. ההכנסות של בז"ן עלו ב-116% והסתכמו בסוף ספטמבר ב-2.6 מיליארד דולר. הרווח התפעולי של החברה עלה ב-35.8% והסתכם ב-53.5 מיליון דולר. מרווח הזיקוק הסתכם ב-8.1 דולר לחבית נפט, לעומת 4.1 דולר לחבית.

חברת כלל החזקות עסקי ביטוח דיווחה על תוצאותיה לרבעון השלישי של 2008. כמו חברות ביטוח אחרות, עברה החברה ברבעון השלישי להפסד של כ-1.05 מיליארד שקל מהפסדים בהשקעות, זאת לעומת רווח מהשקעות של 311 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ההפסד העיב על תוצאות החברה. החברה רשמה עלייה של 3.9% בהכנסה מפרמיות שעלתה ל-2.3 מיליארד שקל. בניכוי ההפסד מהשקעות רשמה החברה הכנסות של 1.257 מיליארד שקל - ירידה חדה של כ-49% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל. בשורה התחתונה, עברה החברה להפסד נקי של 215.6 מיליון שקל לעומת רווח של 48.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

חברת איתוראן הדואלית, דיווחה על גידול של 75% ברווחי הרבעון השלישי ל-5.6 מיליון דולר, או 27 סנט למניה. אנליסטים ציפו לרווח של 24 סנט למניה. בהכנסות חל גידול של 28% ל-35.2 מיליון דולר.

צנורות המזה"ת , מקבוצת גאון אחזקות , זכתה במכרז בין לאומי של חברת מקורות לאספקת צנרת בקוטר 100 צול, בהיקף כספי הנאמד בכ-13.5 מיליון שקל. אספקת הצנרת צפויה להתבצע ברבעון הראשון-השלישי של 2009.

הפסדי חברת האופנה, H&O , התרחבו ברבעון ב-78% והסתכמו ב-6.6 מיליון שקלההכנסות עלו ב-2.9% ל-108.5 מיליון שקל. ללא תוצאות TAGWOMAN והפחתה חד-פעמית ברבעון השני, H&O רשמה רווח נקי של 2.6 מיליון שקל ב-9 החודשים הראשונים של 2008.

חברת מדטכניקה המספקת ציוד רפואי פירסמה אתמול לאחר המסחר את תוצאותיה לרבעון השלישי שבו רשמה עלייה של 3.3% בהכנסות שהסתכמו ב-83.7 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח של החברה עלה ב-25% ל-7.95 מיליון שקל.

אירוע מעניין התרחש היום במניית אלקטרה . במהלך היום נסחרה המניה בעלייה של עד 8%, כאשר בשעה 14:20 בוצעו מספר רב של עסקאות במניה בהיקף של כ-200 אלף שקל. אלו הזניקו את מניית אלקטרה לעלייה של 44%.

כפי הנראה מדובר בטעות של אחד מהפעילים, שכן לא מעט זמן לאחר ביצוע העסקאות, הוגשה בקשה לבורסה לביטול העסקאות שנעשו בשער גבוה. לאחר כשעה דיווחה הבורסה כי העסקאות לא יבוטלו. את יום המסחר סיימה המניה בעליה של -26.1%.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי]