הגדולות חוזרות בדלת האחורית: מי ייכנסו למדד ת"א 100 - ומי ייצאו?

נכון להיום לא פחות מ-14 חברות צפויות למצוא את עצמן מחוץ למדד ת"א 100 ; לאחר שנתיים של היעדרות, צפויה חברת הביטוח מגדל ביטוח לחזור למדד המעו"ף ולהחליף את מניית וריפון

בעוד כשבועיים ייקבעו סופית הרכבי המדדים בבורסה בת"א. על רקע המפולת בשווקים, כניסת ויציאת המניות מהמדדים צפויה להיות הפעם סוערת במיוחד. מניות רבות, שהיו בולטות ומובילות בשנות הגאות האחרונות, נחתכו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים, ועשויות למצוא עצמן מחוץ למדדים המובילים בבורסה. חמורה מכך היא העובדה שהתכווצותן של המניות השונות בשנה החולפת, מביאה לכך שאין כיום מספיק מניות היכולות להיכלל במדד ת"א 100.

הבורסה ניסתה להקדים תרופה למכה והנמיכה את תנאי הסף להיכללות במדדים, ופרסמה הוראת שעה התקפה לשנה. לפי ההוראה, רף אחוז אחזקות הציבור הנדרש על מנת להיכלל במדדים המובילים הוא 20% לעומת 25% במצב הרגיל, ושווי אחזקות הציבור להיכללות מניה במדד ת"א 25 עומד על 400 מיליון שקל לפחות, לעומת 600 מיליון שקל במצב הקודם. בשאר המדדים המובילים שווי אחזקות הציבור צריך להיות מעל 100 מיליון שקל, לעומת 150 מיליון שקל בעבר.

השבוע מתחילה תקופת המדידה של הבורסה לקביעת השתתפות החברות במדדים השונים, שתימשך שבועיים. בתנודתיות הגבוהה שמאפיינת את הבורסה, הרבה יכול להשתנות בתוך כשבועיים, אולם מבדיקת "גלובס" עולה כי גם בתנאים הנוכחיים, אין כיום מספיק חברות שעומדות בתנאי הכניסה למדד ת"א 100.

נכון להיום לא פחות מ-14 חברות צפויות למצוא את עצמן מחוץ למדד ת"א 100. ולמרות ההקלה בתנאי הכניסה למדדים, יש רק 7 חברות במדד היתר שעונות על הקריטריונים החדשים של הבורסה ויכולות להיכנס למדד ת"א 100.

אולם אין מקום לדאגה, מדד ת"א 100 לא יכיל 93 חברות. לפי נספח לתקנון הבורסה, "אם במועד הקובע לעדכון הרשימה קיימות פחות מ-100 מניות אשר עומדות בתנאי הסף של הרשימה, תיכלל במדד ת"א 100 המניה ששווי השוק הממוצע שלה במועד הקובע לעדכון הרשימה, היה הגבוה ביותר מבין המניות הרשומות למסחר בבורסה".

המשמעות היא שבמידה ובתקופת המדידה לא יעלו אחזקות הציבור של מניות היתר מעל 100 מיליון שקל, ייכנסו למדד ת"א 100 חברות אשר אחוז אחזקות הציבור שלהן נמוך, אולם שווי השוק הכולל הוא גבוה. בין חברות אלו ניתן למצוא את אי.די.בי אחזקות, מבני תעשיה, אי.די.בי פיתוח, דלק ישראל ומלונות דן, וסביר שחלק מהן ימצאו את עצמן במדד ת"א 100 בינואר הקרוב.

לפני ארבעה חודשים העלינו ב"גלובס" את השאלה, האם הקריטריונים להיכללות במדדים בבורסה נכונים ומתאימים לשוק הישראלי. במצב הקודם, כאשר התנאים השונים ובראשם רף אחזקות הציבור, הביאו לכך שחברות גדולות רבות נותרו מחוץ למדדים, נוצר מצב בו המדדים המובילים בבורסה לא שיקפו את החברות המובילות במשק באופן מלא.

כעת, כאשר אירע אירוע קיצוני בדמות הנפילות בשווקים, המצב אף החמיר עד כדי כך שאין מספיק חברות שעומדות בתנאים. הבורסה אמנם הגמישה מעט את התנאים באופן זמני, אך אולי ראוי שתבחן לעומק את התנאים הנוכחיים ומידת התאמתם לשוק הישראלי.

קבוצת דלק בדרך החוצה

אם בעבר ניתן היה לדעת שבועיים לפני עדכוני המדדים אילו מניות צפויות להיכנס ואילו לצאת, הרי שהפעם המצב שונה. התנודתיות החריפה המאפיינת את השווקים גורמת לאי-וודאות בכל הקשור לעדכונים הצפויים. יחד עם זאת, ישנם כמה חילופים שניתן כבר לדעת שיתבצעו כמעט בוודאות מלאה.

לאחר שנתיים של היעדרות, צפויה חברת הביטוח מגדל ביטוח לחזור למדד המעו"ף, בעקבות הוראת השעה המיוחדת של הבורסה, שהורידה את אחוז אחזקות הציבור להיכללות במדדים ל-20%. מגדל צפויה להחליף את מניית וריפון , שמנייתה צנחה לאחר פרסום אזהרת רווח לפני שבועיים.

עוד חברה בעלת סיכוי גבוה להיכנס למדד היא שופרסל , שמנייתה נפגעה פחות יחסית, במשבר האחרון. על ההישארות במדד המוביל של הבורסה יתחרו 4 חברות - גזית גלוב , אפריקה , ושתי החברות המובילות של יצחק תשובה - דלק רכב וקבוצת דלק . נכון להיום, קבוצת דלק שאיבדה כ-80% משוויה בשנה האחרונה, היא זו שתפנה את מקומה מהמדד.

בסיטואציה מסוימת, יכולה חברת ביטוח נוספת, הראל השקעות , לחזור למדד המוביל לאחר שיצאה ממנו בתחילת 2008. הפער בין הראל השקעות לקבוצת החברות שהוזכרה כמועמדות ליציאה עומד על אחוזים בודדים, ובמידה שבתקופת המדידה יעלה הפער בין הראל לאחת המניות ב-20% - תחזור הראל למדד המעו"ף.

למדד ת"א 75 צפויה לחזור מניית הבינלאומי 5 בעקבות הורדת רף אחוז אחזקות הציבור על ידי הבורסה. אחוז אחזקות הציבור במניה מסדרה 5 של הבינלאומי עומד על 22.5%, והיא תיכנס למדד לאחר שיצאה ממנו בעדכון הקודם.

מעברות , שבקרוב תשלים מכירת 51% מאחזקותיה במטרנה לאוסם ולנסטלה, צפויה גם היא להיכנס למדד. שתי חברות נוספות, שנכון להיום, נראה שיעברו למדד ת"א 100 הן אורכית וסיליקום , על אף ירידות השערים החדות שהיו במניותיהן בשנה האחרונה. הסיבה לכך היא שבחברות אלו רוב המניות נמצא בידי הציבור, ולכן שווי אחזקות הציבור בהן עומד בתנאי הסף שקבעה הבורסה. בין המניות שצפויות לצאת מהמדד ניתן למנות את חברות הנדל"ן אלרוב , דלק נדל"ן ואזורים , וכן את חברות המתכת המלט וסקופ .

הישארותה של מניית נכסים ובניין במדד ת"א 100, תלויה במידת ההצלחה של הצעת הרכש של חברת האם, דיסקונט השקעות . במידה ושיעור ההיענות יביא לכך שאחוז אחזקות הציבור יהיה נמוך מ-20%, תצא המניה מהמדד.

ראוי לציין שעד עדכון המדדים האחרון, מניות שאחוז אחזקות הציבור בהן היה נמוך, התקשרו עם גופים מוסדיים והנפיקו עוד מניות, על מנת לעמוד בקריטריון אחוז אחזקות הציבור ושווי אחזקות הציבור. בין הדוגמאות לכך ניתן למצוא את דלק נדל"ן שהנפיקה מניות בחודש יוני, וטאו שמכרה מניות בחברת אזורים. כעת נראה שהגופים המוסדיים לא יתלהבו לרכוש מניות מהחברות, ומנגד בעלי השליטה לא ישמחו להיפטר מאחזקותיהם ברמות המחיר הנוכחיות, ולכן לא סביר שנראה הפצת מניות מאסיבית כפי שראינו בעדכוני מדדים קודמים.

מדד הנדל"ן 15: חו"ל אאוט, ישראל אין

עד היום מדד הנדל"ן 15 היה מאוכלס בחברות ממונפות שעיקר פעילותן היה בחו"ל. חברות אלה היו מאוד פופולריות בשנות הגאות האחרונות, ומניותיהן תפחו והפכו למניות המרכזיות של ענף הנדל"ן בבורסה.

אולם מאז החל משבר האשראי, הרי שמניות אלו התרסקו תוך זמן קצר בעשרות אחוזים. התוצאה היא שרבות מאותן כוכבות של שנות הגאות, צפויות לצאת מהמדד בעדכון הקרוב. המדד צפוי בקרוב להפוך להיות "ישראלי" יותר, כאשר מספר חברות שרוב פעילותן מתרכזת בארץ, ושמרו יחסית על שוויין בתקופה זו בשווקים, יכנסו למדד, וחברות שפועלות בחו"ל, ומניותיהן צנחו בחודשים האחרונים ייצאו ממנו.

כך לדוגמה, חברת מליסרון , שמחזיקה בקניון רננים ברעננה ובקריון בצפון, צפויה להיכנס למדד על חשבונה של דלק נדל"ן, שצפויה לצאת מכל המדדים עקב אחוז אחזקות ציבור נמוך, לאחר הצעת הרכש שבוצעה למניותיה על ידי קבוצת דלק בחודש אוקטובר.

עוד צפויה להיכנס, חברת אמות מקבוצת אלוני חץ, אשר פעילותה מתרכזת בהשכרת נכסים מניבים בארץ. חברה זו צפויה להחליף את חברת אזורים הוותיקה, אשר שווי השוק שלה ירד משמעותית בחצי שנה האחרונה, בין השאר עקב החשיפה שלה דרך חברות בנות להשקעות בחו"ל, והיא נסחרת כיום לפי שווי של 374 מיליון שקל בלבד. בנוסף, שווי אחזקות הציבור במניית אזורים במחירה הנוכחי הוא מתחת לרף 100 מיליון שקל שקבעה הבורסה, כך שהיא עשויה למצוא את עצמה לא רק מחוץ למדד הנדל"ן, אלא גם מחוץ לשאר המדדים המובילים.

בריטיש ישראל ואיירפורט סיטי, שעיקר פעילותן הוא בהשכרת קניונים ומרכזים מסחריים בישראל, יתחרו גם הן על כניסה למדד הנדל"ן.

במידה ומניית כלכלית ירושלים לא תעלה בצורה חדה בשבועיים הקרובים, צפויה החברה, שמנייתה איבדה כ-87% מתחילת השנה, לצאת ממדד הנדל"ן.

חברה נוספת שמנייתה נמצאת בסכנת הדחה ממדד הנדל"ן היא חברת אלוני חץ , ונראה שההכרעה בין ארבע החברות תתרחש במהלך תקופת המדידה.