מנכ"ל טאואר ל"גלובס": "יכולנו למנוע פיטורי 100 עובדים אם הממשלה היתה עומדת בהתחייבויותיה כלפינו"

ראסל אלוואנגר מפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה בנושא המענקים שהובטחו לחברה בעבר ולא התקבלו ; "מדובר ב-45 מיליון דולר, שהיו אמורים להתקבל - החזר של 20% בגין השקעות שכבר בוצעו"

"פחות או יותר 100 מבין האנשים שפיטרנו היום פוטרו בעקבות מימוש של סינרגיות וביטול כפילויות בעקבות המיזוג עם ג'אז. מה-100 הנוספים נאלצנו להיפרד בגלל המצב בכלכלה העולמית, ואת הפיטורים שלהם היינו יכולים למנוע אם הממשלה היתה עומדת בהתחייבויות שלה כלפינו" - כך אומר ל"גלובס" ראסל אלוואנגר, מנכ"ל טאואר סמיקונדקטור, בסיומו של "יום קשה" כהגדרתו, שבו נאלץ להיפרד מ-200 מעובדיו בישראל ו-80 נוספים בארה"ב.

טאואר, שאישרה בבוקר את דבר הפיטורים, הוציאה כעת הודעה מסודרת לבעלי המניות המסבירה את המהלך. בהודעה מפנה החברה אצבע מאשימה כלפי הממשלה, ומזכירה כי הגישה כבר עתירה לבג"ץ בנושא המענקים שהובטחו לה בעבר.

אלוואנגר עצמו לא נרתע היום מלהשתמש במילים חריפות עוד יותר: "הממשלה מתיימרת לפעול למען העם, אבל בפועל לא עושה כלום. אנחנו המעסיק הגדול ביותר בצפון הארץ. טאואר קיבלה התחייבויות בכתב ובעל-פה לגבי המענקים האלה, עוד מלפני שהגעתי לתפקיד. קשה מאוד להצדיק תקציבים מיוחדים של מאות מיליונים לחברה 'קטנה' כמו אינטל בזמן ש'גורילה ענקית' כמו טאואר לא מקבלת את מה שהובטח לה".

טאואר, נזכיר, קיבלה בעבר הבטחה למענק מצד מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת. בסופו של סכסוך ממושך בין משרד התמ"ת למשרד האוצר הוחלט לקצץ את תקציב מרכז ההשקעות, ולקבוע כי מעתה ואילך המרכז יעניק סיוע לחברות קטנות ובינוניות בלבד. בעקבות הקריטריונים החדשים הוצאה טאואר מרשימת הזכאים למענק, ביחד עם החברות פניציה, ערבה מיינס וטקג'ט אירופוליס.

"מדובר בין היתר ב-45 מיליון דולר שכבר היו אמורים להיות משולמים לטאואר בין השנים 2006 ו-2008, החזר של 20% בגין השקעות שכבר בוצעו", הבהיר אלוואנגר. "45 מיליון דולר משכורת שנתית כמעט לכל החברה, הכסף הזה יכול היה למנוע פיטורים ויכול עדיין למנוע פיטורים בעתיד. נאלצנו להקריב צמיחה עתידית ולסגור פרויקטים, ולחתוך הרבה יותר ממה שהיה יעיל לעשות", הוסיף.

- בעבר קיבלתם תקציבים לא מעטים, ולא עמדתם בכל התנאים שהממשלה הציבה לכם.

"בכל הדרישות לגבי מספר האנשים שהתחייבנו להעסיק בפאב 2, תמיד עמדנו. הממשלה פשוט נסוגה מהבטחה שניתנה בכתב".

טאואר, שמעולם לא הגיעה לרווחיות, דיווחה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 על הכנסות של 174.2 מיליון דולר והפסד נקי של 82.3 מיליון דולר. בחברה נוהגים להדגיש כי החברה עברה זה מכבר לתזרים מזומנים חיובי מפעולות שוטפות, וזה הסתכם מתחילת השנה ב-10.9 מיליון דולר. מאידך, טאואר הוציאה מתחילת השנה 68.5 מיליון דולר על השקעות חדשות במכונות לקווי הייצור שלה.

- במבט לאחור, אתה מתחרט על ההשקעה הגדולה שביצעתם בתחילת השנה, להרחבת כושר הייצור בפאב 2?

"בנקודה ההיא, עם כל מה שידענו ויכולנו לדעת אז, קיבלנו את ההחלטה הטובה ביותר שיכולנו לקבל. אי אפשר לחזות את העתיד, וכמובן שאם יכולנו לחזות את העתיד היינו משקיעים קצת פחות כסף במכונות ושומרים קצת יותר כסף בבנק. רמות הניצול שלנו היום הן פחות טובות ממה שהיינו רוצים".

- אתם יכולים היום להגיד משהו חדש לגבי התחזית לרבעון הרביעי?

"התחזית שלנו נשארת ללא שינוי, להכנסות של 80 מיליון דולר ברבעון האחרון של השנה (לעומת הכנסות של 61.6 מיליון דולר ברבעון המקביל, והכנסות מצרפיות של 105 מיליון דולר שהשיגו טאואר וג'אז יחדיו, ד.ש.). באופן כללי הויזיביליות של אף אחד היא לא מאוד טובה, גם לא של הלקוחות שלנו. אבל אני רוצה להזכיר שטאואר היא יצרנית השבבים עם הצמיחה הכי מהירה בתעשייה, וגם השנה נוסיף לצמוח בזכות המיזוג עם ג'אז. אנחנו נמשיך להוביל את הצמיחה בקרב יצרניות השבבים, למרות שהממשלה לא נוקפת אצבע למעננו".