ד"ר מיכאל שראל מהראל ממליץ למכור בחסר אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים

ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים סבור כי תחול עלייה בתשואות על רקע צפי לגידול בכמות הכסף על-ידי פעולות הממשל וה'פד' ; תומך בקניית אג"ח ממשליות שקליות צמודות לטווח הקצר והבינוני

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, סבור כי במהלך השנה הקרובה צפויה אינפלציה גבוהה יותר יחסית להערכות השוק הנוכחיות. זאת, כיוון שבנק ישראל משתדל מאוד שלא להחטיא את יעד האינפלציה התחתון (1% לשנה) באמצעות הפחתות ריבית תכופות בחודשים האחרונים. לכך תורמת גם חולשת השקל, בעקבות ההודעה על המשך רכישות הדולרים על-ידו מלפני יומיים (א').

שראל, בסקירתו השבועית, מעריך כי צפויה ירידה חדה בצמיחת התוצר המקומי הגולמי ברבעון הנוכחי וגם ברבעונים הראשונים של השנה הבאה. למעשה, הוא מעריך את הצמיחה ב-2009 ב-1.8%. לכך מצטרפת גם ההנחה כי יחול גידול הדרגתי בשיעור האבטלה ברבעונים הקרובים.

שראל מזכיר כי אתמול ננעל המסחר באגרות החוב הממשלתיות בארה"ב ל-10 שנים כשהתשואה שלהן ירדה לשיעור שנתי של 2.72% לפדיון. לשם השוואה, האגרות הללו נושאות ריבית של 3.75% לשנה וצפויות להיפדות בנובמבר 2018. התשואות על אגרות ממשליות שקליות בעלות טווח דומה לפידיון נעות בין 5.56%-5.85% ברוטו, כלומר במרווח של 3.13%-2.84% לשנה.

לדעת הכלכלן, ירידת התשואות נובעת בין היתר מציפיות לדיפלציה בחמש השנים הקרובות. "אנחנו איננו שותפים להערכה זו וממליצים למכור בחסר את האג"ח הארוכות, מתוך צפי לעלייה בתשואות". עוד הוא מעריך, שהממשל האמריקני וה'פד', הבנק המרכזי האמריקני ינקטו בפעולות שיגדילו את כמות הכסף - שתתרום בתורה לאינפלציה, גם אם על חשבון העמקה והארכה של המיתון מעבר לצפי הנוכחי.

בזירה המקומית, ממליץ שראל לרכוש אג"ח ממשלתיות צמודות למדד המחירים לצרכן (גלילים) שייפדו עד 2015, על-פני אג"ח שקליות לא-צמודות.

[לאתר אפיקים סולידיים]