מנירב: רשות המסים מסרבת לתת פטור ממס על דיבידנד, גם כשהחוק מחייב

נשיא לשכת רו"ח לשעבר: רשות המסים אינה אינם מעניקה פטור ממס על דיבידנד במקרה שהפסדים מני"ע עולים על סכום הדיבידנד - והמשמעות היא שהנישומים מממנים את האוצר במשך חודשים ארוכים, דווקא בזמן מחנק האשראי

רשות המסים אינה אינם מעניקה פטור ממס על דיבידנד, במקרה שהפסדים מניירות ערך עולים על סכום הדיבידנד. זאת, למרות שתקנות מס הכנסה מחייבות זאת. כך טוען נשיא לשכת רו"ח לשעבר ויו"ר ועדת המסים בלשכת רו"ח, עופר מנירב, במכתב למנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי.

לדברי מנירב, המשמעות היא שהנישומים מממנים את האוצר במשך חודשים ארוכים - דווקא בתקופה של מחנק אשראי - ולמשקיעים נגרמו הפסדים רבים, שחלקם מומשו.

מנירב מציין כי פקודת מס הכנסה מאפשרת לקזז הפסדים ממכירת ניירות ערך - בין היתר כנגד הכנסה מדיבידנד - ופקיד השומה רשאי לאפשר מס מופחת על הדיבידנד, במקרה שעשוי להתקבל עודף מניכוי המס. לטענתו, מספר רואי חשבון שפנו באחרונה לפקידי השומה כדי לקבל פטור ממס על דיבידנד עבור לקוחותיהם, שהציגו הפסדים מניירות ערך, נתקלו בסירוב. הם נענו כי מדובר בהנחיית הנהלה.

מנירב טוען, כי משמעות אי מתן הפטור המבוקש היא שהנישומים יממנו את האוצר עד לקבלת ההחזר לאחר הגשת הדו"ח. לדבריו, "הדבר לא יעלה על הדעת בימים אלה של מחנק אשראי, והוא אף עומד בניגוד למדיניות המוצהרת של רשות המסים להקל על מחנק האשראי באמצעות פריסת תשלומים".

מנירב מציין עוד כי בין אם בשל צורך במזומנים ובין אם בשל שיקולים אחרים, בעלי המניות בחברות מעוניינים למשוך דיבידנד מהחברות בשליטתם.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בשל הפסדי ההון שנוצרו במהלך שנת 2008, יכול שלאחר הגשת הדו"ח לשנת המס 2008, במהלך שנת 2009, תקוזז ההכנסה מדיבידנד כנגד הפסד ההון והנישום יהיה זכאי להחזר המס שנוכה מן הדיבידנד. אכן היתה פנייה בנדון לרשות המסים והיא נבחנת בימים אלה. עמדתנו תובא לידיעת הציבור ומשרדי השומה".