ההתפכחות מהסגידה לעשירים

היללנו, החמאנו, כמעט סגדנו, ועכשיו הגיעה ההתפכחות. לפתע אבד "מגע הקסם" של הטייקונים, והמשקיעים מוכרים את ניירות הערך של החברות שבשליטת המיליארדרים הישראלים במחירי סוף עונה.

ביום ראשון השבוע נרשם שיא כשאפריקה ישראל של לב לבייב דיווחה על ההפסד הגדול ביותר בתולדותיה - 2.135 מיליארד שקל ומחיר המניה הגיע לרמת שפל ששיקף שווי של 2 מיליארד שקל.

לבייב, עופר, דנקנר, פישמן, זיסר ותשובה נטלו בין 2003 ל-2007 הלוואות ענק מהבנקים ומהגופים המוסדיים ויצאו למסע רכישות בחו"ל. העיתונים היו מלאים בכותרות על עסקאות ענק שרקחו ברחבי העולם. להשיג כסף - זאת לא הייתה בעיה ואף אחד לא עצר לשאול אם הם לא נטלו סיכונים גדולים.

המשבר הכלכלי בעולם החזיר את כולם לקרקע. אולי ההילה סביבם היתה מוגזמת - הם פשוט קיבלו אשראי גדול ופעלו בשוק עולה. עכשיו השוק יורד והטייקונים הישראלים ספגו בשנה האחרונה רצף של כישלונות והכותרות עוסקות יותר בביטולי הסכמים, הקפאת פרויקטים ועדכון מחירים ל"מצב השוק". הכישלונות העסקיים לא הותירו את המשקיעים אדישים וניירות הערך של החברות הציבוריות נסחרים היום במחירי שפל היסטוריים. חמור מכך - אגרות החוב משקפות רמות תשואת זבל כך שקיים חשש כבד של המשקיעים שלא יזכו לראות את כספם בחזרה.

טייקונים ממשיכים לנסות לשדר עסקים כרגיל ורומזים חדשות לבקרים שהפאניקה אינה מצדיקה את הירידה החדה במחירי המניות, אך רק כשיתחילו להכניס את היד לכיס ולרכוש מניות או אג"ח מכספם הפרטי יחזור מעט מן האמון. *