חוזה הליסינג נגמר: צה"ל יצטרך להחזיר החודש אלפי כלי רכב

עד כה לא ניסח צה"ל מכרז ליסינג חדש ; חברות הליסינג טענו: אין כל כדאיות כלכלית לספק כלי רכב בתנאי המכרז שגובשו לפני שלוש שנים

צה"ל צפוי לעמוד בתוך זמן קצר בפני בעיה קשה של אספקת רכב צמוד לקציניו. כך מסרו היום (ה') ל"גלובס" מקורות במערכת הביטחון. ב-18 בדצמבר עתיד להסתיים חוזה הליסינג של צה"ל ובהתאם לו הוא יחויב להתחיל להחזיר לחברות הליסינג אלפי כלי רכב מתוך כ-7,500 כלי רכב, שבהם הצטייד בשלוש השנים האחרונות.

עד כה לא ניסח צה"ל מכרז ליסינג חדש. ל"גלובס" נודע כי צה"ל פנה בימים האחרונים לשתי הזכייניות שמספקות לו רכבי ליסינג, חברת "ניו-קופל" ו"אלבר", בבקשה להאריך את חוזה הליסינג לתקופת גישור של כחצי שנה נוספת בתנאי המכרז הכלכליים הנוכחיים. אולם בקשת הצבא נדחתה בשני המקרים וחברות הליסינג טענו כי אין כל כדאיות כלכלית לספק כלי רכב בתנאי המכרז שגובשו לפני שלוש שנים. יצוין כי אם הצבא יסרב לעדכן את תעריפי הליסינג הוא ייאלץ למצוא פתרונות ביניים כמו לצמצם את מצבת הזכאים לרכבי ליסינג או למצוא פתרונות גישור זמניים באמצעות השכרת כלי רכב ארוכת טווח, שעלותה למדינה גבוהה משמעותית.

אחת הסיבות בגינה נדחה מכרז ההצטיידות היא חוסר היענות גורף מצד ענף הליסינג. מבדיקות שערך צה"ל בענף התברר כי רוב חברות הליסינג יהיו מוכנות לגשת למכרז רק בסוף הרבעון הראשון של 2009, בהנחה שמצב האשראי ישתפר עד אז. צה"ל מעוניין להצטייד הפעם בכ-10 אלף מכוניות בשווי של כ-200 מיליון דולר. בענף הליסינג מעריכים כי גם אם הזכייה תפוצל בין שניים-שלושה זכיינים עדיין מדובר בסכומים שיהיה קשה מאד לגייס בתקופה הנוכחית. בענף מעריכים כי התמחור ארוך הטווח של המכוניות המסופקות לצה"ל בעייתי במיוחד בשל רמת השחיקה הגבוהה של כלי הרכב.