המפלה של נתניהו

הסמן הימני פייגלין אמנם הגיע רק למקום ה-20 אך אנשיו התברגו בצמרת הליכוד

אמש, סמוך לשעה 21:00, הגיע מפלס הלחץ בלשכת יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, לשיא. 35% אחוזי ההצבעה הנמוכים שנרשמו שעתיים לפני סגירת הקלפיות (המקנים יתרון ברור לפייגלין), התורים האינסופיים שהשתרכו מחוץ לקלפיות (שהצטלמו נהדר בפתח מהדורות החדשות), הדיווחים הבלתי פוסקים על קריסה של עוד ועוד מערכות מחשבים והשמחה לאיד של אנשי קדימה, הביאה את נתניהו לכנס את יועציו להתייעצות בהולה.

בחדר הצדדי הצפוף שבגני התערוכה ניסו הנוכחים לגבש תוכנית הצלה, כזו שתשנה את המשחק באמצע המשחק ותציל אותם מהקטסטרופה, מפייגלין ומעצמם. יש לציין כי אילו לא היו מפחיתים את מספר הקלפיות באזורים "מוטי פייגלין", ייתכן שחלק מהתקלות היו נמנעות.

חדרו המאולתר של נתניהו הפך לתחנת רכבת. כולם באו ללחוש על אוזנו, עצות זהב אבל גם אחיתופל. מתפקדים מיואשים שעמדו שעות בתורים הארוכים להצביע שמחו לשמוע כי אחת ההצעות שנבחנות היא להאריך את ההצבעה ביום נוסף, ונטשו את עמדות ההצבעה כדי לחזור למחרת. כאילו לא הספיק הכישלון המוחץ של מערכת ההצבעה.

משנקלטה התובנה כי דחיית סגירת הקלפיות ביממה תגרום נזק גדול עוד יותר למפלגה, הוחלט לבחור בהצעתו של ספי ריבלין ולהאריך את ההצבעה בשעתיים בלבד, עד שעה 1:00 בלילה. כדי להרים את אחוזי ההצבעה, שיגר נתניהו ב-23:00 הודעות מוקלטות לכל המתפקדים לחזור להצביע. אלא שלמרבה האירוניה, ההקלטה נפלה על אוזניהם הקשובות בעיקר של מתפקדי פייגלין, ו-2,280 מהם החליטו לחזור ולהצביע.

הוותיקים ניצחו

עם סגירת הקלפיות, בשעה 1:00, החלו לזרום מאות מתפקדים לביתן 10 בגני התערוכה, כשהם ממתינים להקראת התוצאות. בשעה 2:30 התברר: למרות כל מאמציו של נתניהו, הצליח יו"ר חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד, משה פייגלין, לא רק להתברג במקום ריאלי ברשימת הליכוד לכנסת (19), אלא גם להרכיב את רוב העשירייה הראשונה: כמעט כל מי שהיה ברשימת המומלצים שלו זכה להצלחה. על אף מלחמת החורמה של יו"ר התנועה, הצליח פייגלין לקדם את ותיקי המפלגה על פני "הכוכבים" של נתניהו.

כך למשל, בחמישייה הפותחת של הליכוד מככבים גדעון סער, גלעד ארדן, ראובן ריבלין ומשה כחלון, שהופיעו ברשימת המומלצים של פייגלין. לעומת זאת, חברי כנסת שלא הופיעו ברשימה זו - כמו סילבן שלום ויובל שטייניץ - התברגו במקומות נמוכים יותר.

גם חברת הכנסת לשעבר גילה גמליאל, שגם עליה המליץ פייגלין, זכתה בהישג בלתי מבוטל כשהתברגה במקום ה-18 ברשימה, וכך גם שגיב אסולין - שניצח בקרב על משבצת הצעירים - בין היתר מול המועמד גדי יברקן, שאותו הריץ נתניהו. אפילו בחלק מהרשימות האזוריות זכו המועמדים שבהם תמך פייגלין להצלחה: בירושלים ניצחה קטי שטרית את שמואל סלבין שבו תמך נתניהו, במישור החוף ניצח דני דנון שבו תמך פייגלין את טל ברודי של נתניהו, וביש"ע ניצח בועז העצני - נציגו של פייגלין.

מבחן הכוח קרס

המילה קטסטרופה לא מתארת רק את התורים להצבעה אלא גם את מצב הרוח בסביבתו של נתניהו הבוקר. האכזבה מהרכב הרשימה אמנם נמהלה בעייפות, אבל כשיתעוררו אחרי הלילה הלבן שעבר עליהם, ייאלצו נתניהו ואנשיו להתמודד עם הכישלון הצורב. מבחן הכוח של נתניהו קרס. הכוכבים שצירף לרשימה במסיבות העיתונאים המפוארות, מירי רגב, עוזי דיין, אסף חפץ, ספי ריבלין, טל ברודי וזאב ז'בוטינסקי, נותרו מחוץ לרשימה. אפילו דן מרידור, עלה התאנה שלו, מקום 16, שלושה מקומות מפייגלין. מנגד, "מורדי הליכוד" דווקא מככבים בה: יולי אדלשטיין, גילה גמליאל, לאה נס מיכאל רצון, איוב קרא, אהוד יתום וכמובן פייגלין. חפץ (38) ודיין (42) נדחקו למקומות לא ריאליים, רגב הגיעה למקום ה-34 הגבולי. ריבלין וברודי הפסידו ליריביהם במחוזות שבהם התמודדו.

נתניהו ניסה לשדר עסקים כרגיל ולהפגין אחדות מעל הבמה בגני התערוכה עם היוודע תוצאות הפריימריז. "היום בחרנו מנהיגות חדשה לישראל. זו הנבחרת הטובה ביותר שמפלגה כלשהי יכולה להעמיד במדינה שלנו", אמר, "מרגע זה אנו משלבים ידיים. המאבק יתפזר, הפריימריז שוככים ואנחנו הולכים יחד בשילוב כוחות וזרועות להחזיר תקווה ביטחון, וגאווה למדינה ישראל ב-10 בפברואר. אם נפעל יחד באחדות אנחנו גם נצליח".

לנתניהו לא יהיה קל בהמשך הדרך עם כל המשקולות שפייגלין הניח לרגליו. הבוקר עוד ניסו למצוא מוצא. כדי לדחוק את פייגלין אחורה, חזרו אנשי נתניהו לחוקת הליכוד כדי לברר האם ניתן לקבוע כי המשבצת שעליה יושב איש הימין הקיצוני שמורה לאישה.

תוך שהם יושבים מהצד ומחככים ידיים, בקדימה הוחלט אמש לא לקחת צ'אנס וללכת על הצבעה ידנית בפריימריז של המפלגה בשבוע הבא. עד אז ממתינים במפלגת השלטון בדריכות לסקרים שינבאו את מספר המנדטים של הליכוד אחרי הרכבת הרשימה. כמו שזה נראה עכשיו, בקדימה לא יכלו לחלום על תסריט טוב יותר. *