בכיר ברשות המסים: "מכירה רעיונית תעלה מיליארדים; מעניין אם בתקופת גאות בבורסה גם ידרשו להפעיל אותה"

מסתמן: נציגי האוצר ידחו את יוזמת המכירה הרעיונית של רשות ניירות ערך ; הפגישה בין בכירי האוצר ורשות המסים לבין נשיא לשכת רואי החשבון הסתיימה ללא תוצאות

הפגישה בין בכירי האוצר ורשות המסים לבין נשיא לשכת רואי החשבון בנושא מכירה רעיונית של ניירות ערך, הסתיימה ללא תוצאות. בפגישה השתתפו: מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי, הממונה על הכנסות המדינה פרידה ישראלי, עופר מנירב לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון וגם גידי בר זכאי, סגן בכיר ברשות המסים. שיף ומנירב הציגו את הרעיון ונציגי האוצר הציגו את הבדיקות הראשוניות לאמידת העלות התקציבית של התוכנית, המצביעות על עלויות גבוהות מאוד - שנעות בין מיליארדים לכמה עשרות מיליארדים, כך נודע ל"גלובס".

מרשות המסים נמסר כי "הרשות תלמד את פרטי התוכנית, תגבש עמדה ותמסור אותה לשר האוצר. עם זאת, התחושה בקרב מציעי היוזמה היא כי הרשות איננה מתכוונת ליישם אותה. בכיר ברשות המסים שהשתתף במפגש מסר ל"גלובס": מדובר בתוכנית בעלת עלות תקציבית ענקית. מעניין אם בתקופת גאות, עליות שערים ורווחים בבורסה גם ידרשו מכירה רעיונית".

מכירה רעיונית פירושה מכירה חשבונאית המלווה ברכישה מיידית בחזרה של אותם ניירות ערך שנמכרו. בכך מאפשרת הממשלה לבצע את פעולת קיזוז ההפסדים שנרשמו לאחרונה עם הרווחים שכבר נרשמו בתחילת השנה.

נזכיר כי אין אפשרות לקזז הפסדים ב-2009 עם רווחים שנרשמו בשנת 2008. לכן נוצר תמריץ אדיר לבעלי ניירות ערך שהרוויחו השנה לממש את ניירות הערך שלהם על מנת לקזז מס, תוך יצירה של גל עצום של פדיונות שעלול לגרום לפאניקה בשוק ההון אם לא למפולת של ממש. הבעיה העיקרית בתוכנית היא שקשה מאוד לאמוד את הירידה בהכנסות ממסים שאמורה להניב תוכנית זו, דבר שמעורר חשש בקרב רשות המסים בפרט ומשרד האוצר בכלל, שכבר צופה פגיעה קשה בתקבולי המס בחודשים האחרונים של שנת 2008 ובעיקר בשנת 2009 כולה. זו הסיבה העיקרית שמסבירה מדוע מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי ואנשיו מתנגדים לתוכנית.