שבוע אדום באחד-העם הסתיים בעליות: המעו"ף הוסיף 0.4% ובסיכום שבועי צנח ב-8%; אפריקה התחזקה ב-5.4%

מניית גזית עלתה ב-7.3% ; אפריקה מגורים ירדה ב-6.7% ; בריטיש ישראל ירדה ב-6.8% ; אלביט מערכות עלתה ב-2.3% ; כי"ל סיימה את יום המסחר בתוספת 0.4%, אך בסיכום שבועי ירדה ב-15%

יום המסחר האחרון של השבוע בבורסה בת"א, נפתח בעליות שערים, כשברקע למסחר פקיעת האופציות על מדד המעו"ף ועל מדד הבנקים.

בארצות-הברית ננעל אמש המסחר במגמה חיובית, לקראת היציאה לחופשת חג-המולד. הדאו ג'ונס וה-500 S&P עלו ב-0.6% כל אחד, והנאסד"ק סיים בעלייה של 0.2%. ברקע למסחר אתמול עמדו מספר נתוני מאקרו חיוביים יחסית, וביניהם ההוצאה הפרטית שאמנם ירדה ב-0.6% בנובמבר, אך האנליסטים ציפו לירידה אף יותר גדולה של 0.8%.

באירופה לא התקיים היום מסחר, בשל חג-המולד. באסיה ננעל המסחר המקוצר במגמה מעורבת. הניקיי עלה בכ-1%, בעוד שמדד שנחאי המשולב איבד 0.6% והגיע ל-1,852 נקודות, שפל של שישה שבועות.

כאמור, את פתיחת המסחר בתל-אביב ליוותה פקיעת האופציות על מדד המעו"ף ומדד הבנקים. שער הפקיעה של המעו"ף נקבע בסופו של דבר על 638.69 נקודות, עלייה של 0.96% לעומת שער הנעילה אתמול.

"הייתה פקיעה יחסית רגועה ובמחזור יחסית נמוך, שהסתכם ב-740 מיליון שקל. ציפינו לפקיעה מעניינת יותר, שכן העלייה המתונה של 1% בלבד היא קרוב לוודאי לאור העליות שהיו אתמול בארה"ב, וגם לאחר כמה ימים של מימושים בתל-אביב", כך אמר פעיל בשוק ההון ל"גלובס".

אי-הוודאות באשר לריבית עדיין מלווה את המסחר המקומי. "ביום שני, בנק ישראל יפחית את הריבית המוניטרית ב-100 נקודות בסיס, לרמה של 1.5%. בתחילת הרבע השני של 2009 הריבית תרד לרמה של 1.0%-1.5%, ותישאר על רמה זו ברבע השני והשלישי של השנה", כך סבור רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי של מיטב.

עוד ברקע למסחר, המחלוקת בקרב מגבשי תוכנית ההאצה. כמה מבכירי האוצר, בנק ישראל ורשות ני"ע מבקשים להפעיל באופן מיידי שלב נוסף בתוכנית להאצת המשק. שלב זה כולל מתן ערבויות מדינה ישירות לעידוד גופים חוץ בנקאיים, למתן אשראי חדש לעסקים.

האג"ח הקונצרניות נסחרו היום במגמה מעורבת. התל-בונד 60 עלה ב-0.2%, ואילו התל-בונד 40 ירד ב-0.5%. לעומת זאת, האג"ח הממשלתיות נהנו מעליות שערים. השחרים הארוכים עלו ב-0.5%, והגלילים הארוכים הוסיפו 0.6% לשערם.

בזירת המט"ח, בשל חג-המולד לא נקבעו היום שערים יציגים, אך הדולר והאירו נסחרו במגמת התחזקות.

בתום יום המסחר עלה המעו"ף ב-0.4%, ותל-אביב 100 הוסיף 0.3%. מחזור המסחר היה יחסית גדול, והסתכם ב-1.7 מיליארד שקל. בסיכום שבועי המעו"ף ירד ב-8%.

מניות הנדל"ן, שסבלו מירידות חדות במהלך השבוע, תיקנו היום חלק מהירידות ורשמו עליות. בין המניות הבולטות ניתן לציין את מניית גזית , שעלתה ב-7.3%, ואת אפריקה ישראל שהוסיפה 5.4%. בחברת הבת, אפריקה מגורים , נרשמו ירידות לאחר שאתמול הורידה מדרוג את דרוג האג"ח של החברה, מ-Aa3 ל-A1 עם אופק שלילי. בסוף המסחר המניה ירדה ב-6.7%.

[לאתר המעו"ף]

כי"ל עברה לעליות

בריטיש ישראל הודיעה על חתימת הסכם עם טמרס נדל"ן, שבשליטת איש העסקים פויו זבלדוביץ'. בריטיש ישראל תרכוש את הנכסים של טמרס תמורת 171 מיליון שקל, ותקצה לטמרס 16.6% ממניותיה. היום נסחרה מניית בריטיש ישראל בניגוד למגמה, וירדה ב-6.8%.

בעסקה נוספת של התעשיות הביטחוניות בישראל, יספקו אלביט מערכות והתעשייה האווירית מערכות מודיעין חזותי לחיל-האוויר הטורקי. המערכות יסופקו במהלך ארבע השנים הקרובות, וההיקף הכספי הכולל של העסקה נאמד ב-141 מיליון דולר. חלקה של אלביט מערכות יסתכם ב-87 מיליון דולר.

בבית ההשקעות אי.בי.אי. העלו אתמול את המלצתם לחברה ל"קנייה", תוך שהם מציינים את המצב הכלכלי האיתן שלה וצמיחה שנראית וודאית בשנים הקרובות. על רקע ההמלצה והחוזה החדש, עלתה היום מניית אלביט מערכות ב-2.3%.

מניות הבנקים נסחרו היום במגמה מעורבת, ללא תנודות שערים חדות. בתום המסחר עלתה מניית בנק הפועלים ב-2.3%, ואילו מניית דיסקונט ירדה ב-1.5%.

לאחר ארבעה ימי ירידות, סיימה מניית כי"ל את יום המסחר בעליות. המניה הוסיפה לערכה 0.4%, אך עם זאת בסיכום שבועי ירדה ב-15%.

בלטה בעליות חברת שיווק המתכות, סקופ , אשר בשליטת שמואל שילה וקרן פימי. המניה זינקה ב-13.6%, במחזור מסחר גדול מהרגיל.

בקבוצת אינטרנט זהב נרשמו היום ירידות חדות ביחס למגמה הכללית, כאשר המניה צנחה ב-6.6%. מניית חברת הבת, סמייל 012 , איבדה 5.4%.

שבת שלום וחג שמח.

[לאתר המעו"ף]