המסחר בוול סטריט הסתיים בירידות: הנאסד"ק איבד 1.3%; אלווריון ירדה ב-7.7%; דאו כמיקלים נפלה 19%

הדאו ג'ונס ירד ב-0.4% כש-25 מסך 30 המניות בו נסחרו בירידה ; הנפט זינק ב-6% ל-40 ד' לחבית ; בלופניקס עלתה ב-6.9% ; Rohm&Haas נפלה ב-16.1% ; אלביט מערכות ירדה ב-3% ; טבע נסוגה ב-0.3%

בסיום המסחר ביומו הראשון של השבוע האחרון של השנה הקשה ביותר בתולדות וול סטריט רשמו המדדים המובילים ירידות שערים, בהן בלט מדד הנאסד"ק שאיבד בסיום כ-1.3% וסגר מעל ל-1,500 נק', לאחר שבמהלך המסחר הערב נרשמה בו ירידה של עד 3%. בין 30 המניות הנסחרות במדד הדאו ג'ונס , 25 מהן ננעלו הערב בירידות שערים, זאת לאחר שבתחילת המסחר עוד הססו המשקיעים ביחס לכיוון השוק והמסחר נפתח בעליות קלות.

על הסנטימנט השלילי הכבידה מאד הודעתה של מדינת כווית כי היא נסוגה ממיזם משותף עם דאו כימיקלים, שהיקפו 17.4 מיליארד דולר לרכישת חברת Rohm &Haas, שתי החברות נסחרו בוול סטריט בירידות חדות הערב.

על רקע הפעילות המועטה המאפיינת בכל שנה את התקופה הזו, את מרכז הבמה תפס בתחילת היום מחירו של הנפט הגולמי, שרשם הערב עלייה של 6% ל-40 דולר לחבית על רק המתיחות הגוברת במזה"ת, עם כניסתו של מבצע עופרת יצוקה ליומו השלישי וההסלמה שנרשמה היום והערב. מה שהביא לעליות במניותיהן של יצרניות הנפט.

נציין גם כי הלחימה בעזה נתנה את אותותיה גם בזירת המט"ח הגלובלית, הדולר נפל בתחילת יום המסחר מול האירו שטיפס מולו ב-1.74% לעבר רמת ה-1.4303 דולר, וזאת על רקע החשש כי האירועים בדרום יגרור להתגברות המתיחות במזרח התיכון, וכתוצאה מכך יביא הדבר לשיבושים באספקת הנפט לארה"ב. אך במהלך נחלשה עליית האירו והוא רושם עלייה של 0.3% ונסחר בשער של 1.406 דולר.

הערב הוריד נגיד בנק ישראל את הריבית במשק בשיעור של 0.75% לרמה של 1.75%. הורדת הריבית אשר היתה צפויה שוב צמצמה את פער הריביות בין ישראל לארה"ב לשיעור של 1.5%. כחלק מהגורמים העיקריים להחלטה ציין בנק ישראל כי : "בחודש האחרון רבים מהבנקים המרכזיים הורידו את הריבית בחדות ובכמה מיקרים לרמות הנמוכות בהיסטוריה. הציפיות בשוקי ההון הן להמשך הפחתות הריבית במספר משקים מובילים".

על פי פרסומים קודמים, היקף המכירות של הרשתות הקמעונאיות בחג המולד היה נמוך מהציפיות, דבר שעשוי לפגוע במסחר במניות בוול סטריט הקשורות לצריכה הפרטית.

בסיום המסחר נסגר מדד הדאו ג'ונס בירידה של 0.37% ל-8,483 נקודות, מדד ה-S&P500 איבד 0.39% וננעל ב-869 נקודות, ומדד הנאסד"ק בלט בירידה של 1.3% ונקבע בשער של 1,510 נקודות.

היום לא יפורסמו נתוני מאקרו

מניות בכותרות

כווית הודיעה היום כי היא נסוגה מכוונתה להשקיע במיזם משותף עם דאו כימיקלים שזקוקה לכסף בכדי לממן את רכישת Rohm & Haas . ועדת הנפט העליונה של כווית ביטלה את האישור שניתן בחודש שעבר לקידום המיזם, שנקרא K דאו פטרוכימיקלים. מנכ"ל דאו כימיקלים, אנדרו ליווריס קיווה כי K דאו פטרוכימיקלים יצמצם את התלות של החברה בסחורות ויעזור לה להשיג חומרי גלם זולים המשמשים לייצור כימיקלים.

מניותיהן של יצרניות הנפט הגדולות, אקסון מובייל ושברון בולטות בעליות על רקע העלייה במחירו של הנפט, הנרשמת כתוצאה מההסלמה הצבאית בין ישראל לעזה.

עיתון שוויצרי פרסם כי יתכן ולקוחות של הבנק השוויצרי (בו מחזיק גם נוחי דנקנר), קרדיט סוויס נחשפו והפסידו להונאת הפונזי של ברנרד מיידוף בהיקף של 956 מיליון דולר.

רשת וול מארט הודיעה כי החל מאתמול, היא מוכרת את מכשיר ה-iPhone 3G של אפל בכ-2,500 חנויות. הרשת תמכור את דגם ה-8 גיגה-בייט ב-197 דולר ואת ה-16 גיגה-בייט ב-297 דולר, בתוספת הסכם לשנתיים עם ספקית השירות AT&T. וול מארט היא הקמעונאית העצמאית השנייה למכור את ה-3G, אחרי בסט-ביי .

ישראליות מעבר לים

המשבר הכלכלי הגלובלי מאלץ את אמדוקס לבצע פיטורים נוספים בישראל, ולפי הערכות, בינואר היא תיפרד מעוד כ-200 עובדים.

אייל דשא, המנהל הפיננסי הראשי של טבע , אמר בריאיון ל"גלובס" כי "טבע לא תהיה במצב שלא תוכל להחזיר חוב". טבע השלימה את רכישת באר כשבניגוד לרכישות קודמות, את הרכישה הנוכחית טבע לא מלווה בגיוס חוב. כ-2.5 מיליארד דולר ישולמו מקופת החברה, והיתר מגיעים מהלוואת גישור ומקווי אשראי שהיו לבאר.

ג'ונסון אנד ג'ונסון משלימה את הצעת הרכש לאומריקס . מהדיווח של יצרנית הדבק הביולוגי הישראלית עולה כי 98% נענו להצעה ב-25 דולר למניה במזומן. מיזוגה של אומריקס הישראלית לתוך ג'ונסון אנד ג'ונסון יגדיל את קו המוצרים של את'יקון (Ethicon), חטיבת המוצרים הביולוגיים לניתוחים של החברה האמריקנית. לפני כשבועיים נודע כי הממונה על הגבלים עסקיים, רונית קן, אישרה את המכירה אף היא. לאחר השלמת הרכישה, אומריקס תשמש כיחידה מדווחת עצמאית תחת Ethicon.

עקב השעייתה מהמסחר בבורסת ניו-יורק, תפרון פנתה בבקשה להתקבל לרשימת הבולטין בורד, וכן הודיעה על שינוי הסימול שלה ל-TFRLF.

המפעילות הבינלאומיות דורשות לחייב את הרשות הפלסטינית להמשיך ההתקשרות לחו"ל באמצעותן. בזק בינלאומי, 012 סמייל ו-013 נטוויז'ן דורשות ממשרד התקשורת לעצור את המיזם של חיבור הרשות הפלשתינית לירדן והפיכתה לספק תקשורת בינלאומי עצמאי, שכן על פי החוק התנועה הבינלאומית כולה, כולל מהרשות הפלסטינית, חייבת לעבור דרכן

אלביט מערכות תוסיף להיסחר על רקע החוזה המשותף עם התעשייה האווירית, לפיו יספקו לחיל האוויר הטורקי מערכות משולבות למודיעין חזותי ב-141 מיליון דולר. חלקה של אלביט מערכות יסתכם ב-87 מיליון דולר. בנוסף עלייה במתיחות הבטחונית יכולה להעלות את הדרישה למוצרי החברה.

בלופניקס זכתה בחוזה למודרניזציה בהיקף של 2.2 מיליון דולר עם בנק גדול בסקנדינביה. בלופניקס תבצע שידרוג ומודרניזציה של האפליקציות הבנקאיות הקשורות בתחום המשכנתאות ממערכת יוניסיס ClearPath למערכת של IBM מיינפריים, בנוסף ישודרג מסד הנתונים ל-DB2.

יצרנית המזון הישראלית ויליפוד אינטרנשיונל פרסמה אזהרת רווח. החברה הבת של ויליפוד הנסחרת בנאסד"ק דיווחה כי הרווח הגולמי צפוי לקטון בשל פער בין מחירי הרכישה למחירי המכירה - אך לא סיפקה נתונים כספיים לגבי היקף הפגיעה הנתונים מתייחסים בין היתר למכתבי אשראי והתחייבויות לספקים שנתנה לקראת פסח הקרוב.

יצרנית התרופות פריגו הודיעה כי קיבלה את האישור הסופי של מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לטבליות ה-Ibuprofen ו-Diphenhydramine Citrate במינון של 200/38 מ"ג הנמכרות מעבר לדלפק ( ללא מרשם רופא). החברה צפויה להתחיל יצור והפצת התרופות לקמעונאים בארה"ב ברבעון הראשון של שנת 2009. המוצר ישווק תחת מותגי רשתות הפארמה בהן יופץ המוצר ויתחרה בתרופת הבלוקבסטר המיועדת לשיכוך כאבים, Advil שמיוצר ע"י חברת Wyeth.

[לארביטראז]