אירופה נשארה בטריטוריה החיובית: הדאקס עולה ב-2.25%; הקאק טיפס ב-2.75% ולידקום זינקה בעוד 26.7%

[לבורסות בעולם] הפוטסי עלה ב-1.7% ;אמבלייז נפלה ב-7.9% ; מדד מנהלי הרכש של ענף הקמעונאות בגוש האירו עלה מ-40.6 ל-41.4 נקודות ; אטלס נכסים עלתה 3.45%

המדדים המובילים של אירופה שמרו גם היום על מגמה חיובית, על רקע עלייה במדד מנהלי הרכש של גוש האירו והתמתנות נמשכת של הלחצים האינפלציוניים בגרמניה. מניות יצרניות כלי הרכב מרכזות עניין לאחר שהממשל האמריקני החליט להעניק ל-GMAC, זרוע המימון של ג'נרל מוטורס, הלוואה של 6 מיליארד דולר.

מדד מנהלי הרכש בגוש האירו עלה מעט בנובמבר, אבל עדיין, מגזר הקמעונאות בגוש האירו ממשיך להתכווץ, זה החודש השביעי ברציפות. זאת על הרקע החששות ממיתון המביאים את הצרכנים לצמצם את הוצאותיהם. יש לייחס את השיפור בנתונים בעיקרו לירידה בעלויות התשומות, דבר המאפשר לחנויות להוזיל את המחירים.

אומדני האינפלציה בגרמניה מצביעים על התמתנות מתמשכת בלחצים האינפלציוניים, וגם האומדן הכולל של גוש האירו אמור להצביע על התמתנות דומה. לאור הירידה החדה באינפלציה, ה-ECB לא יוכל לתלות את סירובו להמשך הפחתת הריבית במחויבותו ליציבות המחירים. השאלה היא האם הבנק רואה זאת מחובתו לנקוט צעדים לעידוד צמיחה, בדומה לצעדים שנקט הפדרל ריזרב ולבנק המרכזי של אנגליה.

במחלקת המחקר של TRIFX מציינים כי החלפי המדד הלילה מצביעים על כך שהשוק מתמחר הפחתת ריבית של 0.5% לפחות בישיבה הבאה של הבנק המרכזי של אירופה בינואר, והפחתה של 1.5% בסך הכל ב-12 החודשים הבאים.

הבעיות בשוק הפיננסי בבריטניה והשפל בשוק הדיור עשויים לאלץ את הבנק להפחית את הריבית עד לרמה של 0%.

מדד פוטסי 100 של לונדון טיפס ב-1.7% ; מדד קאק 40 של צרפת בלט בעלייה של 2.75% ; מדד דאקס 30 של גרמניה הוסיף 2.25% ; מדד SMI של שוויץ טיפס ב-1.27%.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-1.59% ל-1.4162 דולר והליש"ט מוסיפה 0.45% ל-1.4502 דולר.

בזירת המאקרו

מדד מנהלי הרכש של ענף הקמעונאות בגוש האירו, עלה מ-40.6 ל-41.4, בעיקר בזכות שיפור שנרשם בנתונים בגרמניה ובאיטליה. אף על פי כן, המדד נותר עדיין מתחת ל-50.

מדד המחירים ליצרן (CPI) שפורסם היום באיטליה ירד בחודש נובמבר בשיעור נוסף של 1.6%, ובעקבות כך צנחה האינפלציה השנתית מ-5.1% ל-2.3%.

בשוויץ, מדד KOF שהתפרסם אתמול היה נמוך מהצפוי בדצבר, דבר המצביע על כך שהמדינה לא תחווה צמיחה כלכלית ברוב השנה הבאה, ולפי סקר של תחזיות כלכלנים הצמיחה בשוויץ צפויה לרשום יריד של 1% בשנת 2009.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר יורד כעת ב-1.7% ל-39.32 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

מניית רולס רויס ריכזה עניין לאחר שהפנטגון הודיע כי זכתה במכרז לשידרוג מנועי MV-22, CV-22 AE1107C של הצי האמריקני בסכום של 221.7 מיליון דולר.

קרדיט סוויס הודיע כי הרגולטורים בסין אישרו לו לפתוח במיזם משותף עם חברה סינית להנפקת מניות ואג"ח בסין.

יצרניות הרכב BMW ודיימלר בלטו לאחר ש-GMAC, זרוע המימון של ג'נרל מוטורס , קיבלה הלוואה של 6 מיליארד דולר מהממשל האמריקני.

גזאפרום (סימול: OGZD:UK), ענקית האנרגיה הרוסית, דיווחה על עלייה של 83% ברווחי המחצית הראשונה של 2008 ל-573.8 מיליארד רובל (19.4 מיליארד דולר). היקף המכירות של החברה התרחב ב-52% ל-1.74 טרילון רובל.

ישראליות באירופה

חברת אורקלה ASA רכשה היום 24 אלף מניות של וויזרט , מה שהביא אותה לאחזקה של 10% ממניות החברה.

אסיפת בעלי המניות של אטלס נכסים החליטה לעת עתה שלא לאשר את מחיקתה מהבורסה המשנית בלונדון, המניה תמשיך להסחר גם בבורסת AIM בלונדון וגם בברוסה של וורשה. זאת על אף שהצפי היה כי האסיפה ברוב של 75% תחליט על מחיקתה מהמסחר בלונדון.

לידקום , הבונה רשתות תקשורת עבור מפעילי סלולר בשווקים מתעוררים, הודיעה כי בהמשך להחלטה שהתקבלה שלשום (א'), דירקטוריון החברה אישר תוכנית לרכישה עצמית של 6 מיליון ו-518 אלף אג"ח (סדרה א') במחיר של כ-3 מיליון ו-547 אלף שקל.

חברת או.אר.טי טכנולוגיות , הנסחרת בתל-אביב, והמחזיקה 60% בחברת אורפק שמניותיה נסחרות בלונדון, מדווחת על המשך העמקת פעילותה של אורפק בטורקיה. אורפק תספק מערכות לכ-400 מיכלי ומיכליות דלק ולכ-1,100 משאבות דלק. אורפק, באמצעות חברת בת המוחזקת בשיעור של 60%, תספק לתאגיד טורקי שבשליטת רויאל דאטש של , מערכות תדלוק אוטומטיות בהיקף כספי של כ-70 מיליון שקל (כ-18 מיליון דולר). לפני כחודש וחצי קיבלה אורפק הזמנה ראשונה למערכות תדלוק אוטומטיות עבור ענקית האנרגיה הרוסית "לוקאויל" (Lukoil) בהיקף של כ-5.7 מיליון שקל (כ-1.5 מיליון דולר).

CCM Master Qualified Fund, קרן הון גידור אמריקאית, מבקשת מבית המשפט המחוזי בת"א למנות כונס נכסים ליו"ר חברת הטכנולוגיה אמבלייז , אלי רייפמן, ולהכריזו כפושט רגל. הקרן טוענת שרייפמן חייב לה כ-29 מיליון שקל, וכי ביצע העדפת נושים במירמה כששעבד את מניותיו באמבלייז להבטחת חובותיו לאנשי השוק האפור, ובהם שלי נרקיס. רייפמן הוא המייסד ואחד מבעלי המניות (17%) של אמבלייז. החברה נסחרת בבורסה בלונדון לפי שווי של כ-226 מיליון שקל, אחרי שערכה צנח בשנה האחרונה בכ-43%. לפני כחודש חשף "גלובס" את הסתבכותו של רייפמן בחובות לאנשי השוק האפור.