ערב שקט עם "גמל נט"

הניסוי שלי בוצע בבית על אשתי - מהנדסת שהרוויחה בכבוד את תפקיד גב' כהן מחדרה

עמי רוזנברג הוא סמנכ"ל שיווק בגאון בית השקעות

כאשר אני מתבונן באתר גמל נט מנקודת מבטו של האוצר, איני בטוח שהייתי רוצה להשאיר את קבלת ההחלטות בידי העמית ואולי היה עדיף להשאיר אותה בידי אנשי המקצוע של מערכי הפצת מכשירי החיסכון.

רפורמת בכר יצרה שני מערכי הפצה - השיווק הפנסיוני ומערך הייעוץ האובייקטיבי של הבנקים - המספקים לעמיתים פתרונות מקיפים לבחירת מכשירי ההשקעה שלהם. בידי אנשי מקצוע היכולת למצוא את הקופה המתאימה לעמית בלי שהאחרון יאלץ לחפש לבדו את הקופה המתאימה לו, לפי 14 המדדים המפורסמים בגמל-נט.

אחת ממטרות רפורמת בכר היתה לתת לעמיתים הפנסיונים כלים להתמודד עם נתוני החיסכון. בהנחה שהעמית אמנם רוצה לקחת אחריות על כספי הפנסיה שלו או לפחות להיות קצת יותר מעורב בנעשה בהם וקופות הגמל שלו, יש לספק לו את הכלים המתאימים.

ב"גמל נט", בשם החשיפה והגילוי הנאות, מופיעה כל פיסת מידע ומודגשת בה התשואה החודשית שהיא פיסת מידע שספק אם צריך אותה כששוקלים חיסכון ארוך טווח.

בוחרים באח הגדול

את הניסוי שלי על הגמל-נט (ואני ממליץ לאנשי האוצר לערוך את אותו הניסוי) ביצעתי אצלי בבית. אני נשוי לאקדמאית, מהנדסת תעשייה וניהול, שהרוויחה בכבוד את תפקיד גב' כהן מחדרה, הצריכה לבחור בין 3 קרנות השתלמות שהומלצו לה. כמה בנאלי, אך בסופו של דבר נבחרה הקרן שהשיגה את התשואה הטובה ביותר מתחילת השנה, בניכוי דמי הניהול הממוצעים.

נדרשו לי בערך שלוש דקות להראות לה שאם מגדילים את טווח ההשקעה בקרנות ל-3 שנים, דירוג הקרנות משתנה, ואם מגדילים את הטווח ל-5 שנים הוא משתנה מחדש, וכן להסביר, שדמי הניהול הממוצעים אינם דמי הניהול של הקרן ולכל עמית נקבעים דמי ניהול לפי פרמטרים אחרים.

את ההתעללות המשכתי בשכנוע שהקופה הראשונה היא הטובה ביותר, ולאחר רגעים ספורים הצלחתי לשכנע שדווקא הקרן השנייה עדיפה. זה נגמר אחרי חמש דקות, נמאס לה והיא עברה לפרק ההדחה של האח הגדול.

זו בדיוק תופעת הלוואי הגדולה ביותר בכלי שמספק לנו האוצר (אם כי לא היחידה). מרוב משתנים ואפשרויות - העמיתים בוחרים לא לבחור. אגב, היה ברור לי עוד לפני הניסוי שאם אשתי לא הייתה בוחרת בקופה של בית ההשקעות שלי הייתי מעביר אותה מסע דרך הבטא של האג"ח קונצרניות צמודות המדד ומסיים במדד ה-RSQ.

מה עושים?

בשם החשיפה והגילוי, הכלי שנועד לסייע לעמיתים הפך לכלי שיווק בידי בתי ההשקעות ולאנשי המקצוע, וגם הם לא יודעים לדרג את המשקל של כל מדד בשקלול הכללי.

עם כל כך הרבה מדדי השוואה לתשואות ולסיכון לא ניתן למצוא קופה אחת שיש לה יתרון מוחלט בכל המדדים, בנוסף ליתרון התשואה בכל תקופה שהיא. אם רוצים לשכנע עמית לעבור לקופה מסוימת, תמיד ניתן להישען על מדד בודד או תקופה שבה לאותה קופהיש יתרון ולבנות עליהם תילי תילים של נימוקים.

יותר החלטות שגויות

אמנם אין לי שום דרך להוכיח זאת, אך לדעתי, אתר הגמל-נט גרם לעמיתים לקבל יותר החלטות מוטעות מאשר החלטות נכונות.

הפתרון, כך נדמה לי, הוא צמצום מספרם של מדדי ההשוואה וכן דחיפה לשימוש במערכי ההפצה הפנסיוניים, תוך הקפדה על קבלה והבנה של מסמך ההנמקה שמערכים אלה מחויבים להשאיר ללקוח, וכן בחינה מחודשת של פרסום תשואות חודשיות, שלדעתי הוא מקור לעשרות אלפי טעויות שנעשות מדי חודש "בשם השקיפות".