ביהמ"ש: בנק אינו מחוייב להציע ללקוח לנהל מו"מ על שיעור הריבית שישלם

זאת משום שכאשר "המידע גלוי והאינטרסים ברורים, הבנק אינו מחוייב להעדיף את האינטרס של הלקוח לשלם פחות על פני האינטרס שלו לקבל יותר"

בית משפט השלום בירושלים קבע כי בנק אינו מחוייב להציע מיוזמתו ללקוח לנהל משא-ומתן על גובה הריבית שישלם. זאת, משום שכאשר "המידע גלוי והאינטרסים ברורים, הבנק אינו מחוייב להעדיף את האינטרס של הלקוח לשלם פחות על פני האינטרס שלו לקבל יותר".

השופטת שירלי רנר דחתה תביעה של חברת תריסי חן נגד בנק דיסקונט , שיוצג על-ידי עו"ד בעז פייל ממשרד יגאל ארנון. החברה טענה, באמצעות עו"ד אילן מוריאנו, כי התנהלות הבנק גרמה לה נזק. בין היתר טענה כי נוכח הביטחונות שהעמידה, הבנק היה צריך לגבות ממנה ריבית נמוכה יותר עבור הרחבת מסגרת האשראי.

מעדותו של מנהל הסניף עלה כי אם החברה היתה פונה לסניף ומבקשת תנאי אשראי טובים יותר - היה מתנהל משא-ומתן, וייתכן שבקשתה היתה מתקבלת.

השופטת רנר קבעה כי אין פסול בהתנהגות הבנק. היא קבעה כי "החובות המוגברות מוטלות על הבנק באותם מצבים שבהם ההתנגשות בין האינטרס של הבנק לאינטרס של הלקוח אינה גלויה לעין הלקוח, כגון שהלקוח אינו ער לכך שלבנק אינטרס סמוי באפיק השקעה עליו הוא ממליץ, או שלפחות נגישותו למידע נחותה משמעותית מזו של הבנק".

ואולם, לדברי השופטת, קבלת טענת החברה "פירושה למעשה הטלת חובה על הבנק כגוף מסחרי להעניק ללקוח את תנאי האשראי הטובים ביותר ואת הריבית הנמוכה ביותר, שלה נכון היה הבנק אולי להסכים, אילו פנה אליו הלקוח". השופטת קבעה כי אין להטיל על הבנק חובה להזמין את הלקוח לנהל משא-ומתן על הורדת שיעור הריבית.

לדבריה, "לבנק בראש וראשונה האינטרס להרוויח. מידע זה גלוי ללקוח. תנאי הלוואה ניתנים להסכמה על בסיס משא-ומתן, וניתן להשוות בעניין זה בין בנקים שונים". (ת.א. 10683/05).