פתרון לכשל השוק: קבוצת הפניקס נכנסת לתחום ביטוחי האחריות המקצועית לבתי השקעות וגופים פיננסיים

בכך צפויה להיפתר במידת מה התסבוכת אליה נקלעו בתי השקעות ומנהלי תיקים רבים בשוק המקומי, שהתקשו לחדש את ביטוח האחריות המקצועית שלהם בהתאם לדרישות החוק ; הפניקס סיכמה עם קונסורציום של מבטחי משנה מלונדון

קבוצת הביטוח הפניקס , שבשליטת קבוצת דלק, נכנסת לתחום ביטוחי האחריות המקצועית לבתי השקעות וגופים פיננסיים, שעד כה נשלט בישראל על-ידי קבוצת מנורה מבטחים וקבוצת הראל. בכך צפויה להיפתר במידת מה התסבוכת אליה נקלעו בתי השקעות ומנהלי תיקים רבים בשוק המקומי, שהתקשו לחדש את ביטוח האחריות המקצועית שלהם בהתאם לדרישות החוק. החוק בישראל מחייב בתי השקעות וגופים פיננסיים לעשות ביטוח אחריות מקצועית. עם זאת, מבחינת בתי ההשקעות והברוקרים עדיין לא מדובר בבשורה של ממש מכיוון שצפויה העלאה ניכרת של פי שניים או שלושה בתעריפי הביטוח, כשברוקרים קטנים יותר צפויים להמשיך להיתקל בבעיה במציאת ביטוח שכזה.

כשל שוק

הפניקס סיכמה עם קונסורציום של מבטחי משנה מלונדון - שלושה מבטחים משוק לויד'ס וחברת ביטוח נוספת - על התקשרות למתן פוליסות אחריות מקצועית לבתי השקעות, יועצי השקעות ויתר הגופים הפיננסיים. בקבוצת הפניקס מסבירים כי כעת יש כשל שוק בישראל, כשכל בתי ההשקעות חייבים לפי חוק להחזיק בפוליסת אחריות מקצועית אך לרבים בשוק אין כיום ביטוח שכזה בנמצא.

במסגרת ההתקשרות עם הקונסורציום באנגליה הפניקס תשמש כגוף מבטח מקומי בביטוחים אלה וכפי הנראה תישא בהשתתפות עצמית במסגרת ההסכם. את ההתקשרות עם מבטחי המשנה הוביל יחד עם הפניקס עו"ד עודד חיימוב מסוכנות הביטוח לידרים, שנחשבת ליועצת מובילה בשוק האחריות המקצועית לבתי השקעות בארץ.

בהפניקס מציינים כי "יש אישור לגבולות אחריות בביטוחים האמורים בשוק הישראלי לכ-90% מהשוק כשהיתר יצטרכו למצוא ביטוח פקולטטיבי", שמשמעותו שההחלטה על תנאי הביטוח ועשייתו תתקבל באופן פרטני לגבי כל מבוטח בנפרד. כמו כן, במסגרת ההתקשרות עם הקונסורציום נמסר שהפניקס תעשה את הליך החיתום ותקבע את התנאים לרכישת הפוליסה החדשה שלה.

"הפניקס הולכת לתת פתרון לכשל שוק והחל מ-1 בפברואר נוכל לתת ביטוח אחריות מקצועית לבתי השקעות", אמר היום אריה הרמן, משנה למנכ"ל ומנהל תחום ביטוח כללי בהפניקס. את תחום הביטוחים הפיננסיים מובילה בהפניקס ריטה בעל טכסא, מנהלת מחלקת עסקים בתחום ביטוח כללי בחברה.

ההסכם של הפניקס מחריג קרנות גידור, שלא יבוטחו, ואת פרשת מיידוף, כך שצפוי שנזקים לבתי השקעות בגין השקעה בקרנות גידור או אצל מיידוף לא יזכו לכיסוי ביטוחי.

במקביל נודע כי קבוצת הראל לא יוצאת מפעילות בתחום אך שינתה את אופי פעילותה בו. במסגרת זו החיתום לביטוחים אלו הפך לפרטני בהראל כשמבטחי המשנה רוצים לעשות חיתום על כל עסק בנפרד ולא לקבל אוטומטית בתי השקעות. בהראל מציינים ש"חידשנו מתחילת השנה את מרבית הביטוחים שלנו בתחום, כמעט כולם".

הסיבה להתייקרות בארץ היא לא רק המשבר העולמי ונפילת ענקי הפיננסים בארה"ב בשנה החולפת, אלא גם שבשנה החולפת היתה הצטברות של תביעות בשוק הישראלי כגון בפריזמה ובעקבות התביעות שבאו בגין הנפקת חפציבה ג'רוזלם, כך שמבחינת מבטחי המשנה הביטוח הנ"ל לא הניב רווחים בשנה החולפת.