אופוריית הקידוחים הזניקה את הבורסה בת"א: מניית קבוצת דלק זינקה ב-42.2%, ישראמקו טסה ב-124%

יצחק תשובה: "תגלית הגז - נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של ישראל" ; המעו"ף עלה ב-1.8%, ת"א 75 טיפס ב-8.6% ; דלק קידוחים זינקה ב-41.8% ; אפריקה הוסיפה 5.8%, החברה לישראל הוסיפה 7.9%, כי"ל טיפסה ב-5.1%, ומכתשים אגן - ב-4.8% ; אג"ח ה' של דלק נדל"ן זינקה ב-26.7% ; חיים ישראל ממריל לינץ': "השוק באופוריה"

הבורסה המקומית "נתנה גז" וסגרה את יום המסחר הראשון של השבוע בעליות שערים חדות, זאת על רקע הצלחת קידוח הגז "תמר 1" שהקפיצה בעשרות אחוזים את מניות החברות השותפות בקידוח, כאשר מניית ישראמקו הובילה את המחזור ומה החליפו ידיים קרוב ל-100 מיליון שקל בעוד שמחירה זינק ב-124%, מניית קבוצת דלק דלקה אחריה וריכזה מחזור של כ-97 מיליון שקל וסיכמה את יום המסחר בעלייה של כ-42%.

בנוסף הושפע המסחר מהחלטת הפסקת האש החד צדדית של מבצע "עופרת יצוקה" עליו הודיעו אתמול בלילה רה"מ ושר הביטחון. היום הודיע רשמית גם חמאס כי הוא מסכים להפסקת אש. גם העליות שחתמו את שבוע המסחר בוול סטריט, כמו גם באירופה ובאסיה השפיעו לחיוב על הבורסה המקומית.

מדד המעו"ף הוסיף לערכו 1.8% בהובלת מניות אפריקה ישראל והחברה לישראל. גם בגזרת האג"ח הקונצרניות נרשמות עליות שערים, כשמדדי התל בונד עלו בשיעור 1%-2.4% בהובלת התל בונד 40. הודות לזינוק במניות השותפות לקידוח, שאינן נכללות במעו"ף, מכל מדדי המניות בולט במיוחד ת"א75. מדד נוסף שבולט היום הוא מדד התל-דיב 20, הכולל את 20 המניות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר מבין מניות ת"א-100, ואשר זינק ב-9.6%. העלייה במדד הושפעה מהעליות בקבוצת דלק, דלק קידוחים ואבנר שמשקלן במדד הינו מעל ל-20%.

הבוקר נרשם אירוע היסטורי בתחום האנרגיה בישראל. שבוע אחרי האינדיקציות הראשונות לגז טבעי מול חופי חיפה, קידוח "תמר 1" בו שותפות דלק וישראמקו, הוא ככל הנראה, תגלית הגז הגדולה ביותר אי פעם במדינת ישראל, אשר שוויה הפוטנציאלי מוערך בכ-15 מיליארד דולר. הבדיקות איששו את ההערכות הראשוניות לקיומו של מאגר גז בגודל של לפחות 88 מיליארד מ"ק פי 3 מכמות הגז הטבעי שהתגלתה ע"י ים תטיס מול אשקלון. יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, אמר הבוקר: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית למדינת ישראל. זה עשוי לפתור את בעיות הגז של ישראל למשך עשרות שנים ודורות ארוכים".

חיים ישראל, ראש מחלקת המחקר של בית ההשקעות מריל לינץ' בישראל אמר היום במסיבת עיתונאים בה ניתנה התחזית לשנת 2009: "בלי בועה במחירי הנכסים ועם הפחתות ריבית נוספות - לישראל יש מה שצריך כדי לעבור את הסופה". והוסיף: "מעמדה של ישראל צפוי להשתדרג למדינה מפותחת לפני סוף 2009".

אך בינתיים, שפל חדש נרשמה במדד מנהלי הרכש בדצמבר: "נראה כי ההשלכות על הייצור בישראל יוחרפו בחודשים הבאים". ערכים נמוכים נרשמו בסעיף הייצור, התעסוקה והביקושים רמת המדד נמוכה באופן משמעותי לעומת המיתון הקודם בשנים 2001-2003. כלכלני הפועלים: "בשל העובדה שהייצור התעשייתי בישראל אינו מוטה לתעשיית הרכב, עברנו את הגל הראשון באופן מתון יחסית".

היום לא מתקיים מסחר בשוק המט"ח אך האופציות על הדולר משקפות לו היחלשות של כ-1% ל-3.823 שקלים. לידר שוקי הון: למרות מדד דצמבר הגבוה מהתחזיות, תהיה הורדת ריבית בסוף החודש. הריבית עשויה לרדת ל-0.75% בסוף הרבעון הראשון-תחילת הרבעון השני. כלכלני אגוד: מדד ינואר יירד ב-0.6%, והאינפלציה ב-2009 תעמוד על 0.7%.

ברקע למסחר, המדדים המובילים בוול סטריט סיימו את יום המסחר האחרון בעליות שערים בשיעור 0.5%-1.2%. הבורסות באירופה נעלו את שבוע המסחר בעליות בשיעור מירבי של 0.9%, והבורסות באסיה ננעלו ביום שישי בעליות בשיעור 3%.

תם מבצע "עופרת יצוקה": אולמרט הודיע על הפסקת אש עם חמאס

ברקע למסחר בת"א היום, סיום מבצע "עופרת יצוקה" לאחר 22 ימים של לחימה בעזה. הקבינט המדיני-ביטחוני, הכריע, וראש הממשלה, אהוד אולמרט, הודיע אמש על סיום הלחימה בעזה, ועל הפסקת אש חד-צדדית עם חמאס. היום בישיבת הממשלה אמר אולמרט: "הפסקת האש שברירית ויש לבחון אותה דקה אחרי דקה".

במהלך היום היה נראה כי בחמאס מתעלמים מהפסקת האש וממשיכים לתקוף את ישראל. לאחר חילופי אש בין צה"ל לחמאס ברצועה הבוקר, נורו כ-6 רקטות קסאם לעבר ישראל, 4 מהן נחתו בשטחים פתוחים סמוך לעיר שדרות. דיווחים מוסרים גם כי מספר פצצות מרגמה נורו לעבר ישראל. אך בשעות אחה"צ הודיע חמאס רשמית כי הוא מסכים להפסקת אש.

אולמרט אמר אתמול: "יעדינו הושגו במלואם, ואף מעבר לכך. החמאס הוכה קשות, מנהיגיו מסתתרים, מפעלי יצור הרקטות נהרסו וכך גם המנהרות. צומצם היקף השיגור, מרחבי השיגור בשליטת כוחות צה"ל. המכה שספג החמאס תפגע ביכולותיו, צה"ל ניהל מבצע מזהיר עם הישגים משמעותיים. גיבשנו הבנות עם ממשלת מצרים שיצמצמו הברחות הנשק לתוך רצועת עזה. גם ארה"ב ושאר חברות הקהילה חברו לפעולה נגד ההברחות".

אולמרט הוסיף: "החמאס אינו חלק מההסדר אליו הגענו. אם יחליט שאין לו די במכות שכבר ספג, ישראל ערוכה להמשיך ולהגיב בעוצמה. החמאס הופתע כבר כמה פעמים בשבועות האחרונים, ולכן אם יחליט להמשיך יופתע שוב. אני לא מציע לו לנסות אותנו".

שר הביטחון אהוד ברק אמר: "אנו מקבלים את הבקשה המצרית להפסקת אש, אך מוכנים לכל התפתחות. אנחנו נוצרים אש, אך אין ביטחון מוחלט. אנו ערוכים לכל התפתחות. אם החמאס ימשיך לירות, יגיב צה"ל בחומרה ואף יחריף את פעולתנו בעזה". ברק הוסיף כי "אזרחי ישראל קיבלו את צה"ל שלנו במלוא עוצמתו ובמיטבו. ההשיגים טובים ממה שהערכנו לפני תחילת הלחימה. 1,200 פלסטינים נהרגו ובהם כמה מאות פעילי חמאס וכמה מבכיריו.

מדד המחירים לצרכן של דצמבר הפתיע וירד ב-0.1% בלבד

בניגוד לציפיות, מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר ירד ב-0.1% בלבד, לעומת נובמבר, כפי שפירסמה ביום חמישי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ע"פ התחזיות בשוק, מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר היה צפוי לרדת בשיעור של כחצי אחוז. כתוצאה ממדד דצמבר, הסתכמה האינפלציה לשנת 2008 כולה ב-3.8%, המהווים חריגה של כ-1% מיעד המחירים שקבעה הממשלה (3%-1%).

הירידות הבולטות שוב נרשמו, כמו בחודש הקודם, במחירי מוצרי אנרגיה, במחיר העגבניות ופירות טריים, הבראה ונופש בחו"ל, בשר ועופות, מוצרי קוסמטיקה, ריהוט, תרופות ומשקפיים. מנגד, נרשמה עלייה בסעיף הדיור וזינוק בסעיף ההלבשה, אשר קיזזו את הירידות. מדד דצמבר הוא המדד השלילי השני ברציפות, וכנראה לא האחרון, שכן גם בנובמבר ירד המדד בשיעור חד של 0.6%.

בנק לאומי: "ההתאוששות בבורסה בת"א צפויה רק לקראת סוף 2009"

"ההתאוששות בבורסה בת"א צפויה רק לקראת סוף 2009" - כך העריכו כלכלני בנק לאומי בסקירתם השבועית על שוק ההון המקומי. בלאומי מעריכים כי חברות רבות נסחרות במחירים המשקפים ערך נמוך מערכן הכלכלי. יחד עם זאת, לדבריהם, רמת הסיכון הכרוכה בהשקעה במניות עודנה גבוהה. הכלכלנים צופים כי בטווח הקצר תושפע התנהגות השוק המקומי מנתוני מאקרו ומיקרו שהשפעת ההאטה העולמית ניכרת בהם וכן מעוצמת הפחד בשווקים.

בנק הפועלים: עונת הדו"חות לרבעון הרביעי תציג תמונה שלילית

בבנק הפועלים כותבים כי כל עוד לא תחול הסלמה מהותית בלחימה בעזה, השפעתה על הכלכלה הריאלית תהיה מינורית. בהתייחסם לריבית בנק ישראל מעריכים במחלקת המחקר של בנק הפועלים כי תחזיות לצמיחת המשק המקומי בשיעור נמוך של כ-1% בשנת 2009, הריבית האפסית בארה"ב והצפי להמשך הורדות ריבית על ידי בנקים מרכזיים במדינות שונות בעולם צפויים לתמוך בהמשך הפחתת ריבית בנק ישראל עד לשיעור של כ-1%. כן מעריכים בלאומי כי עונת הדו"חות לרבעון הרביעי של שנת 2008, שתיפתח בחודש פברואר, צפויה להציג תמונה שלילית למדי. להערכתם, במרבית הענפים תורגש ההאטה הכלכלית הפוקדת את שוקי העולם בכלל ואת המשק המקומי בפרט.

המעו"ף ; ת"א-100 ; תל-טק 15 ; מדד הבנקים ; נדל"ן 15

מניות בכותרות

נותנות גז

שבוע אחרי האינדיקציות הראשונות לגז טבעי מול חופי חיפה, עכשיו זה רשמי: קידוח "תמר 1" בו שותפות קבוצת דלק , באמצעות דלק קידוחים ואבנר , כמו גם ישראמקו ויואל הוא, ככל הנראה, תגלית הגז הגדולה ביותר אי פעם במדינת ישראל. המניות המעורבות בתגלית סוחפות את הבורסה המקומית לעליות חדות.

בפרויקט שותפות חברת נובל אנרג'י האמריקנית (36%), יחד עם ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.625%) ואבנר חיפושי נפט וגז (15.625%) שבשליטת קבוצת דלק, ודור-גז מקבוצת אלון (4%).

יצחק תשובה: "הצלחת הקידוח היא נקודת ציון היסטורית בעצמאותה הכלכלית של מדינת ישראל ועשויה לפתור את בעיות הגז שלה למשך דורות ארוכים".

האנליסטים מגיבים לתגלית הגז מול חיפה: כלל פיננסים מעלים המלצה על מניית דלק ל"תשואת יתר". פסגות: "להערכתנו מדובר בתוצאה מצוינת לשלב זה וטובה הרבה יותר ממה שלרוב ניתן להסיק לאחר ביצוע המבחנים החשמליים". לידר שוקי הון: תמר עשויה לתרום כ-130 מיליון דולר לשווייה של קבוצת דלק. בבית ההשקעות פסגות העריכו בשבוע שעבר כי אם אכן תוכרז התגלית בקידוח תמר כמסחרית, תחזית ההכנסות ע"פ החוזים החדשים עם חברת החשמל, עומדת על 12 מיליארד דולר.

טבע המשיכה, כהרגלה, לבלוט לאחר ששמרה על יציבות ביום המסחר האחרון בוול סטריט, ושוב הפגינה דפנסיביות המאפיינת אותה.

כי"ל והחברה לישראל נסחרו על רקע ה"דוגמה האישית" שנותנת הנהלת כי"ל במאמצי החיסכון וההתייעלות בקבוצה - בכירי כי"ל יוותרו על 10% משכרם ב-2009.

בנוסף הושפעו היום המניות מפרסום הסקירה של הראל פיננסים על ענף הדשנים ואומרים כי מדובר בחדשות טובות בענף הדשנים: "המחיקה באגריום תהווה את תחילת מסע ההתאוששות". אגריום הודיעה על מחיקת מלאי בהיקף של כ-117 מיליון דולר, לאחר הירידה התלולה במחירי הפוספט והחנקן. בהראל חוזרים על המלצת "משקל יתר", למניית כי"ל, במחיר יעד של 32 שקל - גבוה ב-20% ממחיר הפתיחה של המניה בבורסה.

מניות הבנקים הגדולים, לאומי , דיסקונט , מזרחי-טפחות והבינלאומי , ריכזו עניין על רקע ההתפתחויות במגזר הפיננסי בארה"ב.

גם בנק הפועלים בלט לאחר שהמנכ"ל, צבי זיו, העריך כי "צפויה מצוקת אשראי במשק בשנה הקרובה - המערכת הבנקאית לא תוכל לעמוד בביקוש לאשראי בשנת 2009. עוד אמר זיו כי הכנסות בנק הפועלים נפגעו מאוד ממכירת הנכסים שבוצעה בשנים האחרונות ומחוק העמלות, וכי תהיה לכך השפעה על 'השורה התחתונה'.

בתוך כך, בנק הפועלים הודיע על ביטול רכישת בנק SDM הרוסי. זאת לאחר שהתנאים להשלמת הרכישה היו אמורים להתקיים עד יום שישי האחרון, ה-16 בינואר, אך "על רקע ההתפתחויות בכלכלה העולמית בכלל, וברוסיה בפרט, הרכישה התבטלה".

זריקת עידוד לפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. הבנקים הזרים שאמורים להעמיד את המימון לפרויקט, החליטו בסוף השבוע להמשיך בליווי הפיננסי של הפרוייקט, זאת למרות השלכות המשבר העולמי. נציגי הבנקים הזרים צפויים להגיע היום (א') לארץ לסדרת דיונים עם זכיינית הפרוייקט, קבוצת MTS שבראשות אפריקה ישראל ועם נציגי המדינה, וימסרו רשמית את החלטתם בנושא.

בתוך כך, לב לבייב, ושותפו בבניין Apthorp בניו יורק, מוריס מאן, קרובים מאוד להסכמה ביניהם בניסיון ליישב את המחלוקות בנושא הפרויקט, כך נודע ל"גלובס".

דלק נדל"ן הנמנית עם קבוצת דלק , ממשיכה במימושי נכסים: בסוף השבוע הודיעה החברה על מימוש נכס נוסף כזה, והפעם מדובר בבנין משרדים בשוודיה, שאותו מכרה החברה הבת DGRE תמורת 104 מיליון שקל.

זאב וורמברנד מנכ"ל רבוע כחול דיבר בכנס השיווק של איגוד השיווק הישראלי בחסות "גלובס" על פרשת הסרת המוצרים מהמדפים: "אם מה שכתוב בעיתון על שופרסל נכון - זו רעידת אדמה. זה לא קרה הרבה שנים", מנכ"ל אסם , גזי קפלן: "לא אתייחס לסוגייה. למדתי שיש מצבים שזכות השתיקה יפה להם".

מניית טופ אימג' בולטת בת"א לאחר שזינקה ביותר מ-25% בוול סטריט.

אלדין תכנס אסיפת בעלי מניות מיוחדת ב-20 בפברואר על מנת לאשר את מכירתה לקרן ההון הפרטי וקטור.

סטארלימס תפרסם את דו"חותיה הכספיים לרבעון הרביעי ולשנה כולה ב-24 בפברואר.

אג"ח בכותרות

סימני הגז הזניקו גם את האג"ח של קבוצת דלק ודלק נדל"ן כשהמשקיעים משוכנעים יותר ביכולתה של קבוצת דלק והחברות הקשורות לה להחזיר את החוב. אג"ח יג' של קבוצת דלק בלטה בזינוק של 16.9% ואילו אג"ח סדרה ד' של דלק נדל"ן זינקה ב-17.5%.

[לאתר המעו"ף] [לארביטראז]