אולמרט: "כשנבטיח הפסקת אש יציבה - נצא מעזה"; הנייה: "ניצחנו ניצחון גדול ולא השגתם את מטרותיכם"

(עדכונים שוטפים) - חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה" ; אולמרט אתמול למנהיגי אירופה: "נעשה הכל בעזרתכם כדי להחזיר את גלעד שליט" ; איסמעיל הניה: "אלוהים העניק לעם הפלסטיני ניצחון גדול. זה אינו ניצחון הנזקף לזכותו של פלג אחד בלבד, אלא לעם כולו"

לאתר חדשות ערוץ 2 (Mako / רשת)

איסמעיל הנייה: "ניצחנו ניצחון גדול, הדפנו את המתקפה ולא השגתם את מטרותיכם"

יממה לאחר שישראל החליטה על הפסקת אש חד-צדדית נאם אמש ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה ממקום מחבואו ואמר כי המתקפה הישראלית הסתיימה בכישלון, ולא הרתיעה את הפלסטינים. למחרת הכרזות הניצחון של אולמרט וברק, ראש ממשלת חמאס הכריז: "ניצחנו ניצחון גדול, הדפנו את המתקפה ולא השגתם את מטרותיכם".

במהלך הנאום ששודר בתחנת הטלוויזיה של חמאס אמר ראש הממשלה בעזה כי ההחלטה של ארגונו להכריז על הפסקת אש היא "נבונה ואחראית" וכי "אלוהים העניק לעם הפלסטיני ניצחון גדול. זה אינו ניצחון הנזקף לזכותו של פלג אחד בלבד, אלא לעם כולו".

דבריו של הנייה נאמרו לאחר שמוקדם יותר הודיע בכיר חמאס איימן טאהא לאחר פגישה עם הפלגים הפלסטינים, על הפסקת אש מיידית. בחמאס הבהירו כי הם נותנים לכוחות הישראליים הפרוסים בעזה שבוע להתפנות מהשטח.

"חמאס והפלגים הפלסטינים מודיעים על הפסקת אש ברצועת שתחל באופן מיידי ותיתן לישראל שבוע לסגת", אמר טאהא בתום שיחות שניהל עם הנציגים המצרים בקהיר . כמו כן, דרש מישראל לפתוח את המעברים לרצועה על מנת לאפשר מעבר של ציוד הומניטרי.

אולמרט: "אנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה"

"לא באנו לכבוש את עזה ואנחנו לא מתכוונים להישאר בעזה" - כך אמר אמש ראש הממשלה, אהוד אולמרט, אל מול מנהיגי מדינות אירופה שהגיעו בצורה חסרת תקדים לארוחת ערב בבית ראש הממשלה בירושלים.

"אני רוצה להביע את הערכתי האישית לכם, מנהיגי אירופה, על התמיכה בישראל ועל הדאגה לביטחונה. החזית האחידה והעמדה הבלתי מתפשרת שהצגתם מחממים את ליבנו ומחזקים אותנו", אמר אולמרט, כשלצידו ישובים בשולחן ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, נשיא איטליה, סילביו ברלוסקוני, ראש ממשלת ספרד, חוזה לואיס זפאטרו, וראש ממשלת צ'כיה, מירק טופולנק.

"אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה"

"לפני למעלה משלושה שבועות יצאנו למבצע, על מנת לשנות את המצאות הביטחונית של תושבי הדרום", אמר ראש הממשלה. "המציאות הייתה בלתי אפשרית לכולנו כמדינה - אף מדינה ריבונית לא יכולה להרשות פגיעה באזרחיה. אני שולח מכאן את תנחומי למשפחות ששכלו את יקיריהם בקרב. גבורתם ואומץ ליבם הם בשבלנו מקור השראה וגאווה".

"היום, אחרי שלושה שבועות שבהם היכו כוחות צה"ל קשות את חמאס, ואחרי שמימשנו את היעדים, החלטנו לנצור את האש ונענו לבקשת נשיא מצרים, חוסני מובארק", הוסיף אולמרט, "אם הפסקת האש תהיה יציבה - אין בכוונתה של ישראל להישאר ברצועת עזה. אנו מעוניינים לצאת מעזה במהירות הגדולה ביותר, ברגע שנבטיח שאין סכנה ליישובי הדרום. לא באנו לכבוש את עזה ואנו לא מתכוונים להישאר בעזה".

ראש הממשלה פנב שוב למנהיגי מדינות אירופה: "שבתם ממצרים והבעתם תמיכה במאמץ המצרי. היום ברור לכל שעל מנת להשיג הפסקת אש, יש למנוע הברחות נשק מאירן וסוריה לרצועת עזה. במכתב שקיבלתי מכם אתמול, הבעתם מחוייבות עמוקה לסייע בכל דרך על מנת שנשק לא יגיע לעזה. עכשיו צריך לתרגם מחויבות זו לפעולות שימנעו מחמאס להתעצם בשנית. זה אינטרס גם של מי שמאמין בכל ליבו ומעוניין לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. זה נושא עליון בסדר היום שלנו".

"נעשה הכל בעזרתכם כדי להחזיר את גלעד שליט"

"אנו מקווים שיציבות בעזה, הפסקת האש וערעור שלטון החמאס יאפשרו לנו לקדם את תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים במהירות. נעשה כל מאמץ לזרז זאת", הוסיף ראש הממשלה, "עשינו ונמשיך לעשות את כל שדרוש למנוע משבר הומניטרי בעזה ולעזור לאזרחים החפים מפשע. ניצור יחד איתכם תנאים טובים יותר".

ראש הממשלה סיים את דבריו בהבעת צער על האזרחים שנהרגו בשלושת שבועות הלחימה בעזה. "אני רוצה לשוב ולהביע את כאב מדינת ישראל, על הקורבנות מבין אזרחי עזה שלא היו מעורבים בטרור", אמר אולמרט, "לא נגדם נלחמנו ולא בהם רצינו לפגוע . אני מביע בשם מדינת ישראל את צערי העמוק על קורבנות אלה".

את המילה האחרונה בנאומו הקדיש ראש הממשלה לנושא שחרורו של גלעד שליט: "איני יכול שלא להזכיר את החייל החטוף גלעד שליט, שלו גם אזרחות צרפתית. נעשה הכל בעזרתכם (מנהיגי אירופה) כדי להחזירו".