המגרשים המלאים לא משאירים לחברות הליסינג ברירה: הנחות של עד 25% על רנו מגאן, מאזדה 3 ויונדאי גטס משומשות

בדיקת "גלובס" - מחירים לדוגמה: רנו מגאן 2007 ב-64,000-68,000 שקל - לעומת 76,360 שקל במחירון ; דיהטסו סיריון 2007 ב-65,700-67,000 שקל - לעומת 73,000 שקל במחירון ; יונדאי גטס 2006 - 47,000-49,000 שקל - לעומת 55,000 שקל במחירון ; פורד פוקוס 2007 ב-73,800 עד 76,260 שקל לעומת 82,000 שקל במחירון

במה מתבטא רצונן של חברות הליסינג ללכת לקראת הצרכנים המבקשים בימים אלה לרכוש רכב משומש מודל 2006 ו-2007? בעיקר במבצעים, בהנחות ובהטבות נלוות. לפי בדיקת "גלובס", שיעורי ההנחות על רכב משומש שנרכש מחברות ליסינג עומדים כיום על כ-5%-25% - בכפוף למצב הרכב ולסוגו, ובכפוף כמובן ליכולות המו"מ של הצרכנים, שיעילותן גוברת בימי האטה כלכלית.

הבדיקה כללה חמש מכוניות - מזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס, רנו מגאן, יונדאי גטס ודייהטסו סיריון, בארבע חברות - שלמה Sixt, אלבר, אוטו סנטר (הרץ) ואוויס. התנאים שהצבנו כקונים: מכוניות שלא עברו יותר מ-25,000 ק"מ בשנה, ללא תאונות. מתוך הרשימה שנבדקה, רנו מגאן הוא הרכב שעליו מוענקות ההנחות הגבוהות בקרב כל החברות, הנחות שמתחילות ב-14% בחברת אלבר ומגיעות ל-25% באוויס. מזדה 3 וטיוטה קורולה זוכות להנחות הנמוכות ביותר.

ההנחות משתנות לפי מידת הפופולאריות של הרכב - ולמרות המגמה הדומה, הן שונות בין החברות: כך למשל מציעה אוויס מזדה 3 מודל 2006 בהנחה של כ-12%, וטיוטה קורולה בהנחה של כ-11%, לצד אחריות של שנתיים (לעומת שנה אצל היתר). אוטו סנטר מציעה את המחיר הנמוך למזדה 3 מודל 2007 ולסיטרואן C4. את המחיר הנמוך באלבר מצאנו עבור דגמי פורד פוקוס ודייהטסו סיריון.

נדגיש כי מדובר ב"מחירי מדף" שעלולים להשתנות בין רכב אחד למשנהו - גם בתוך אותה חברה. בפועל, את המחיר הסופי ייקבע דו"ח בדיקת הרכב לפני קנייה, מספר הק"מ, מצב השלדה וכמובן - מו"מ.

נופלים לרגלי הלקוחות

בענף הרכב, ובתוכו ענף המכוניות המשומשות מליסינג, מדברים על מגרשי מכירה מלאים במכוניות הממתינות לקונים, ועל חברות ליסינג גדולות שהאטו את פעילותן העתידית מול לקוחות עסקיים, בעיקר בשל קווי המימון המוגבלים.

ניר גלילי, מנכ"ל חברת שלמה החזקות, מציין שהמצב שונה, וליתר דיוק, טוב יותר, בכל הנוגע למכירת רכב מיד ראשונה בשלמה Sixt: "כבר עכשיו חודש ינואר מוכיח שהצפי שלנו לגבי אי-האטה - מוצדק, כשמגרשי המכירה מתרוקנים בקצב משביע רצון". גלילי אינו צופה ירידה בביקושים, וטוען כי השוק מתנהל כשורה ובאופן זהה לשנה שעברה: "בחודש ספטמבר פורסם כי מחודש ינואר תחול ירידת מחירים משמעותית בענף הרכב - מה שגרם לעצירה מתבקשת. בסופו של דבר ההשערות הוכחו כשגויות עם ירידה של 2% בלבד. כעת מי שהמתין לעדכון המחירים - מממש את קנייתו".

* האם גל הפיטורין לצד ההאטה במשק השפיעו על כמות המכוניות במגרשים?

"המפוטרים הטריים ואלה שעלולים להתווסף אליהם דווקא תורמים להעלאת הביקושים לרכב משומש - מי שמשאיר את כלי הרכב בעבודה זקוק לכלי תחבורה - שלרוב יהיה רכב משומש. כך שגם אם יעמיק המיתון - היקפי המכירה של מכוניות משומשות לא תיפגע. מה גם שאנחנו נותנים אלטרנטיבה למי שכרגע לא יכול לרכוש רכב חדש מהיבואן, אלא יעדיף רכב משנת מודל גבוהה - מה שמציעות בעיקר חברות השכרה וליסינג".

ובכל זאת, ההיצע במגרשי חברות הליסינג גדול יותר בימים אלה, מספרים גורמים בענף. אמנם הלקוחות לא מתקבלים בשלטי ענק על מחירי רצפה, אך שלא לציטוט מספרים בענף כי נציגי המכירות נופלים לרגלי הלקוחות שמביעים ענייםן ברכישה. אם בעבר מכוניות במצב "לא אידיאלי" היו עוברות לידי סוחרים, היום הן מוצעות לצרכנים. הסיבה הפורמאלית: לתת מענה לטווח מחירים רחב, ובאופן בלתי פורמאלי: קיבולת הסוחרים הגיעה למקסימום.

שינויים בהרגלי הצריכה

ענף הליסינג צמח בקצב מרשים בשנים האחרונות. לפי נתוני משרד האוצר, נכון לשנת 2007, כ-180 אלף רכבי ליסינג צמודים לעובדים במשק. מדובר ביחס הגבוה משמעותית בהשוואה לארה"ב או למדינות אירופה.

אם עד לפני שש שנים הצרכן הישראלי נרתע במידה רבה מלרכוש רכב שברישיון הרכב שלו רשומה חברה כבעלים, היום רכישת רכב מחברת ליסינג היא אלטרנטיבה לגיטימית לגמרי. למעשה, מי שמחפש רכב משפחתי בן שנתיים מהדגמים הפופולאריים, יצטרך לרוב להתמקד בחברות ליסינג, שכן ההיצע מאנשים פרטיים כולל כלי רכב ותיקים יותר על הכביש.

גלילי מעריך כי 50% מעסקאות המכירה של רכב חדש ללקוחות פרטיים כוללות מימון. בארה"ב, ההערכות הן ש-90% מהעסקאות הפרטיות מתבצעות במסגרת ליסינג או מימון. בענף מנסים לחנך את הצרכנים לתפיסה שרכישת רכב אינה משולה לרכוש בעל ערך, אלא למענה תחבורתי.

חלק מהחברות מציעות התחייבות לטרייד אין עתידי במסגרת מימון או בלעדיו. רצוי כמובן לבדוק מה מציעות עסקאות ההמשך והאם הן מתנות את הצרכן להתחייבות כלשהי.

מה מציעות החברות?

* אוטו סנטר: החברה, המשמשת כזרוע המכירה של חברת ההשכרה "הרץ", מציעה את שיעורי ההנחה הגבוהים ביותר על המספר הרב ביותר של הדגמים, כאשר שיעורי ההנחה הם 8%-18%. רנו מגאן זוכה להנחה הגדולה. מודל 2007 נמכר ב-64 אלף שקל (לעומת מחיר מחירון של 76,670 שקל), פער לא מבוטל לעומת מחירו של דגם זה באוויס (68 אלף שקל). טווחי ההנחה על מזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס ודייהטסו סיריון הם 8%-10%. המעוניינים בדייהטסו סיריון, מוטב שיחפשו אותה בחברות האחרות, כי כאן הוא יקר יותר (67 אלף שקל ל-2007 ו-58 אלף שקל ל-2006).

* אוויס: אוויס מציעה טווחי הנחה רחבים של 7%-25%, ומחיריה על דגמי 2006 מתגלים בשלושה מהמקרים כנמוכים ביותר. הנחה של 11%-12% מוצעת לרוב דגמי 2006, כשרנו מגאן מ- 2006 הוצעה בהנחה של 25% מהמחירון. להנחה הנמוכה ביותר זוכות מזדה 3 וטיוטה קורולה מודל 2007 - כ-7%.

העסקה כוללת אפשרות לטרייד אין עתידי ופריסת תשלומים של עד 60 ועד 100% מימון.

באוויס מדגישים כי כלי הרכב טופלו במוסכים מורשים בלבד ובמסגרת שקיפות מלאה, היסטוריית הרכב מוצגת ללקוח.

* שלמה Sixt: טווחי ההנחה ממחיר מחירון הם 5%-16% (5% על טויוטה קורולה 2007, 14% הנחה ליונדאי גטס ו-16% הנחה על רנו מגאן), כאשר מהבדיקה עולה כי אף אחת מהמכוניות שנדגמו לא נמכרת בחברה במחיר הנמוך ביותר. למעשה, דגמי 2006 ו-2008 של פוקוס, קורולה ומזדה 3 נמכרים שם בימים אלה במחירים גבוהים מאלה שבשאר החברות.

* אלבר: טווחי ההנחה כאן הם 8%-14%, כאשר אין שוני בין שיעורי ההנחה ובין שנת מודל הרכב. גם אלבר מעניקה את ההנחה הגבוהה לדגמי רנו מגאן. 8% על רכבי טיוטה קורולה ומזדה 3, 10% על פורד פוקוס ודייהטסו סיריון ו-12% על יונדאי גטס.

למעשה, מי שמחפש פורד פוקוס ימצא כאן את המחירים הנמוכים גם עבור מודל 2006 וגם עבור מודל 2007, וכך גם מי שמחפש דייהטסו סיריון.

* דביס: מתוך הרשימה, שלוש מכוניות בלבד מצויות כיום במגרשי החברה: יונדאי גטס 2006 1,300 ל' במחיר 48,000 שקל (לאחר הנחה של 12.7% מהמחירון), יונדאי גטס 2007 ב-57,000 שקל (הנחה של כ-14%) ופורד פוקוס 2007 ב-74,000 שקל (הנחה של 9.7%). גם כאן מדגישים את עניין השקיפות המלאה וכי כלי הרכב טופלו במוסכי היבואן.

כך בדקנו

ברשימה נכללו חמש מכוניות המוגדרות משפחתיות (בנפחי מנוע של 1,600 ל') - מזדה 3, סיטרואן C4, טויוטה קורולה, רנו מגאן, ושתי מכוניות בנישת הקטנות: יונדאי גטס ודייהטסו סיריון. את המחירים קיבלנו מהחברות עצמן.

מדדים קבועים: שנת מודל - חלק מהחברות, בהן אלבר, מציעות כלי רכב מהשנים 2006, 2007 ו-2008. בשלמה סיקסט ובאוויס כלי רכב ממודל 2008 ברובם אינם זמינים למכירה (היות והן בעיצומן של עסקאות ליסינג) - מכאן שלשם ההשוואה, התמקדנו במכוניות משנת 2006 ו-2007.

מכל החברות ביקשנו לקבל פרטים על מכוניות שעברו לא יותר מ-25,000 ק"מ בשנה. מכוניות מיד ראשונה לאחר ליסינג תפעולי ולא רכבי השכרה. הדגשנו כי נרצה רכב ללא עבר של תאונות. נדגיש כי נתונים "מפונקים" אלה מעלים באופן אוטומטי את מחיר הרכב - בכך שמצמצמים את מרווחי ההנחה ממחיר המחירון (לוי יצחק). למותר לציין כי רכב שעבר מספר רב של ק"מ, או לחילופין עם היסטוריה של תאונת דרכים - מוצע במחירים זולים מאלה המוצגים בטבלה.

ראוי לציין כי משימת קבלת המחירים מחברות הליסינג - לא הייתה פשוטה. רוב החברות הביעו התנגדות בתחילה - חלקן התרצו חלקן לא. בין אלה שהתחמקו ממתן מחירים לצורך ההשוואה: אמפא ליס וקל אוטו, שלאחרונה יצאה בהכרזה כי תעניק 30% הנחה ממחיר המחירון על דגמים מסוימים. גם מחברת אלדן משימת השגת המחירים לא צלחה. בניסיון להשיגם כלקוח סמוי הסבירו נציגי המכירות במגרשים ברחבי הארץ, כי כמעט כל הדגמים המשומשים של המכוניות שברשימה, נמכרים באלדן כרכבי השכרה ולא מליסינג - כולם ממודל 2007 או 2008.