תום עידן הטלוויזיה המסורתית

הטלוויזיה עוברת מהפך: נוסף לתוכן היא תספק לנו גם אינטרנט ואפליקציות מיוחדות

בשבוע שעבר קפץ לישראל לביקור קצרצר אריק קוני (43), מנכ"ל חברת Tandberg Television שנרכשה על-ידי אריקסון לפני שנה וחצי. קוני הוזמן לכנס בנושא שידורי IPTV (טלוויזיה על גבי פרוטוקול אינטרנט) שארגנה אריקסון הישראלית.

בין משתתפי הכנס היו נציגי רוב המפעילות בארץ, ונבחרת בכירה של אנשי בזק, כולל סמנכ"ל ההנדסה של בזק, יובל קינן וראשי אגפיו, שעומדת לפרסם מכרז להקמת פלטפורמה לשידורי IPTV.

הם באו להתרשם מעולם הטלוויזיה החדש, שהוא אחד התמריצים המרכזיים שבעטיים כדאי למפעילי טלקום להרחיב את הרשת ולשדרג אותה באופן שיאפשר להם, בין היתר, גם לספק שירותי IPTV.

מלבד קוני, שסקר מודלים כלכליים בעולם של מפעילי שירותי IPTV, דיברה גם ראש מינהלת השידורים של מועצת הכבלים והלוויין, עו"ד דורלי אלמגור, שהציגה כיווני רגולציה עתידיים גם בתחום השידורים באינטרנט ואמרה שבכוונת המועצה לקדם הקלות ברגולציה.

עולם חדש

קוני הוא אחת הדמויות הבכירות בעולם בתחום ה-IPTV. הוא כיהן כמנכ"ל טנדברג טלוויז'ן משנת 1997, עוד בטרם נרכשה על-ידי אריקסון, והעובדה שהוא ממשיך להוביל את התחום ממחישה עד כמה חשוב לענקית השבדית הניסיון והידע שלו.

"רק לאחרונה השוק והתעשייה קיבלו את העובדה שה-IPTV הוא כאן כדי להישאר, וההתעניינות מצד הצרכנים רק הולכת וגוברת", אומר קוני בראיון בלעדי ל"גלובס". "מספר המנויים נמצא בעלייה בכל העולם ואנחנו בשלב של גילוי עולם חדש ואפליקציות חדשות בטלוויזיה, שלקוחות מעולם אחר. אנחנו לא יודעים למשל איך הציבור יתרגל לאפליקציות כמו Time shifting (תכונה המאפשרת להקליט ולצפות בתוכניות טלוויזיה בעיתוי הנוח לצופה), או שירותים מבוססי מיקום שיתנו לטלוויזיה ממד חדש. אנחנו באים עם שירותים שייצרו ערך שאין כרגע בכבלים ובלוויין ועם יכולות שיתחרו בהם או ישלימו אותם".

אנחנו ניצבים בפני שנה קשה מאוד. עד כמה העיתוי ישפיע עליכם כיצרני הפלטפורמה?

"הדחיפות או הדינמיקה שמוביל המפעיל ליישום IPTV היא החלטה עסקית שלו. זו השקעה שיש בה סיכונים ושהוא צריך לבצע בתשתיות שלו.

יש מפעילים שהם תחת לחץ בגלל שהכבלים מרחיבים את ההצעה שלהם ללקוחות עם שירותי VoIP וטריפל פליי, כמו קומקאסט וחברות כבלים נוספות שיוצרות איום אמיתי על חברות הטלקום. אז המפעיל מאבד מנויים, ואנחנו יודעים שיש מפעילים שמאבדים הרבה לקוחות לטובת הכבלים, בעיקר בארה"ב - אין לו את המותרות לא להציע שירותים תחרותיים, ולכן IPTV הוא שירות מתבקש.

"המפעילים זקוקים לפלטפורמה הזו כדי להישאר תחרותיים. בשווקים אחרים שאין בהם איבוד הכנסות לטובת מתחרים - כמו הכבלים, אין את אותה הדחיפות. אבל במדינות כאלה המפעילים מתחילים לשאול את השאלה כיצד להגדיל את ההכנסות ולשפר את הרווחיות וכיצד להחזיר השקעות יותר מהר".

הסיכון של מפעיל טלקום הוא משמעותי, כי הוא צריך קודם להיכנס להשקעות ברשת תקשורת חדשה שתגביר את הקצב.

"המפעילים בעולם מרחיבים את הפס ועוברים ל-NGN, רשתות הדור הבא, לא רק בגלל ה-IPTV. מרבית המפעילים עושים את זה בשביל אינטרנט מהיר. ברגע שזה קורה, הם שואלים את עצמם מה עוד הם יכולים לעשות אחרי שהשקיעו ברשת, וזה די ברור.

יש מפעילים שמחליטים לספק קודם כול VOD (וידיאו לפי דרישה) לפני שהם עוברים ל-IPTV, כמו בריטיש טלקום. הם משקיעים ברשת אינטרנט מהיר ומבינים שעולם הטלוויזיה החדש הוא אמצעי טוב מאוד להגדלת הכנסות".

מהיר יותר, שווה יותר

האם המפעיל חייב רשת NGN כדי לספק את השירות?

"כן. יש מפעילים שהולכים על רשת היברידית כמו AT&T עם סיב עד לשכונה ו-DSL במייל האחרון. כך היא יכולה לתת מהירות של 25-30 מגה ללקוח. לעומתה, ורייזון מאפשרת 100 מגה עם סיב עד הבית, ולכל אחת מהן יש שירותי IPTV".

אז כמה מגה צריך לקוח כדי שיוכל ליהנות מהשירותים החדשים?

"ניתן לראות טלוויזיה באיכות רגילה, ערוץ אחד, ב-2-4 מגה. בשביל טלוויזיה באיכות HD הלקוח יצטרך בבית מהירות של 8-10 מגה לערוץ. אם רוצים לספק שירות לכמה טלוויזיות אז זה מוכפל, ואם הלקוח רוצה להקליט תוכנית ולראות אחרת באותו הזמן - מגיעים כבר לעשרות מגה. הצינור לבית צריך להיות רחב מאוד, והרשת צריכה לעבור שדרוג רציני".

מומו לירן, מנכ"ל אריקסון ישראל, מציין כי "האיום על המפעילים היום הוא גדול יותר אם לא ילכו להרחבת הרשת, מכיוון שהחברות הסלולריות מבצעות קפיצה משמעותית ביכולות העברת הדאטה ויש מגמה ברורה לכניסתן לתחרות ישירה עם חברות הטלקום בשירותים לבתי הלקוחות".

ובכל זאת, למה הצרכנים צריכים את שירותי ה-IPTV?

קוני: "הצרכן הרי לא ידע שהוא צריך אי-מייל לפני שהוא הומצא. צריך להסתכל על זה בדרך אחרת: האם הייתי רוצה לצפות בילדים שלי דרך הטלוויזיה, או שתהיה לי אפליקציה בטלוויזיה של Time shifting? אני למשל כבר לא רואה טלוויזיה באופן שבה רואים היום, אני מקליט תוכניות ומתכנן לי את לוח הזמנים שלי כמו שאני רוצה.

מבחינת הצרכנים יש כאן הרבה יתרונות. זה כמו HD, ברגע שהצרכנים נחשפים לזה - זה הופך להיות עולם חדש. אצלי למשל, ערוצי ה-HD מקובצים בממיר ואני כמעט לא יוצא משם. ברגע שצרכנים יבינו מה זה הם לא יוכלו בלי זה".

מהם המודלים הכלכליים בעולם?

"רוב המודלים שהתפתחו עד עכשיו הוכיחו את עצמם כמקטינים את ההוצאה ללקוח. הצרכן משלם מחיר קבוע על טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה (טריפל פליי) ומקבל הכול בחבילה אחת. שירותי פרימיום בדרך כלל משולמים בתוספת. בריטיש טלקום הציעה למשל רק VOD. הלקוח מקבל את הערוצים הבסיסיים מהלוויין ומשלם על ה-VOD בתשלום נפרד. להערכתי, מרבית המפעילים ילכו על חבילת הטריפל פליי ויציעו הנחה על המחיר".

התוכן תמיד קובע

זה הופך אותם לשחקני תוכן?

"התוכן הפך לחשוב מאוד. בלי הצעת תוכן טובה, הצרכנים לא יעברו. למשל, מפעיל הטלקום PCCW בהונג-קונג רכש תוכן בלעדי שאפשר לראות רק דרכו, וזו הייתה הקפיצה שלו בעולם ה-IPTV".

מה התועלת למפרסמים?

"על אף שהיום המפעילים יודעים הרבה על הלקוח, על ההתנהגות שלו, הרגלי הצריכה שלו והגלישה, המפעילים והמפרסמים פונים לכולם בברודקאסט. באינטרנט יש שינוי, כי הפרסום מתחיל להיות יותר פרסונלי. מפעיל IPTV מציע הצעה טובה יותר למפרסמים בגלל המיקוד. הם יודעים איזה תוכניות הלקוח מעדיף, והמפרסם יודע ויכול לפלח את ציבור הצופים. בדיוק כמו באינטרנט".

בעולם, יש כבר כניסת מפעילים וחברות סלולריות לעולם התוכן?

"לא. זה עדיין לא קורה, אבל זה לא אומר שזה לא יקרה. הם כן מרחיבים את הקשרים עם יצרני התוכן ומהדקים אותם. חוץ מזה, היום הצרכנים הופכים להיות יצרני התוכן, בצילומי הווידיאו בסלולר ובאתרי באינטרנט".