הסקר הקובע

ביבי או ציפי? שמאל או ימין? הכירו את מי שבאמת יקבע: אחוז החסימה

כשחושבים על גורמים שיכולים להכריע מערכות בחירות, ספק אם מתמטיקה היא אחת האופציות הראשונות שעולות על הדעת, אבל המציאות מלמדת שבהחלט יכולה להיות לה השפעה מכרעת. למשל, המהפך שהעלה את יצחק רבין ואת העבודה לשלטון בבחירות 1992 לא היה מתרחש אלמלא תיקון קטן שהוסף לחוק הבחירות ערב הבחירות, ושקבע כי לראשונה יעמוד אחוז החסימה על 1.5% במקום על 1%.

הנפגעת הישירה של השינוי הייתה בסופו של דבר מפלגת התחייה, שעם כ-1.2% מהקולות נותרה בחוץ, ושהורידה לטמיון יותר משלושים אלף קולות של מצביעי ימין. כך, על אף שבסך-הכול זכו מפלגות הימין באותן בחירות במספר גדול יותר של קולות, חלוקת המנדטים בין המפלגות שעברו את אחוז החסימה העניקה למפלגות השמאל גוש חוסם של 61 מנדטים.

האם ייתכן שגם בבחירות הקרובות ימלא אחוז החסימה תפקיד כה מכריע? אם מערכת הבחירות אכן תהיה כה צמודה, אז בהחלט כן. אלא שהפעם המועמד העיקרי להיפגע הוא דווקא גוש השמאל-מרכז (מקדימה ושמאלה). הגוש הזה עלול להינזק בשני קצותיו: בקצה האחד נמצאות מפלגות בל"ד, חד"ש ורע"ם-תע"ל, שהירידה הנמשכת בשיעורי ההצבעה של המגזר הערבי עלולה להשאיר לפחות אחת מהן בחוץ. על-פי הישגי המפלגות הללו בבחירות הקודמות, לו המפלגות הגדולות היו באמת מעוניינות להותיר אותן מחוץ לכנסת, ולא רק לצבור פופולריות באמצעות החלטה שהכול ידעו שתבוטל בבג"ץ, כל שהיה עליהן לעשות הוא להעלות את אחוז החסימה מ-2%, שעליהם הוא עומד כיום, ל-3%. במקרה כזה, גם בל"ד וגם חד"ש היו נותרות מחוץ לכנסת הקודמת, בעוד רע"מ-תע"ל הייתה נכנסת בעור שינייה עם 3.02%.

בקצה השני של מרכיבי הגוש הזה נמצאות מפלגות כמו הגמלאים, הירוקים, עלה ירוק, התנועה הירוקה-מימד וישראל חזקה. על-פי הסקרים האחרונים אף אחת מהמפלגות הללו אינה עוברת את אחוז החסימה, ובמקרה הגרוע - הן יכולות להוריד יחד לטמיון שלושה עד חמישה מנדטים.

מה הסיכוי של אחת ממפלגות המחאה הללו לחצות את אחוז החסימה? המספרים מספרים סיפור פשוט: כ-5.3 מיליון אזרחים יהיו רשאים להצביע בבחירות הקרובות. אם נניח ששיעור ההצבעה יעמוד על 65% (בבחירות הקודמות הצביעו כ-63%), הרי שכדי להיכנס לכנסת יידרשו למעלה מ-68 אלף מצביעים. ניסיון העבר מראה עד כמה קשה המשימה הזאת. מפלגת הירוקים, למשל, השיגה בבחירות הקודמות למעלה מ-47 אלף קולות (כ-1.5%), ועדיין חסרו לה יותר מ-15 אלף מצביעים כדי להשתחל למליאה.

המצב האופטימלי מבחינת גוש המרכז-שמאל הוא מקרה שבו רובה המכריע של הצבעת המחאה הזאת תנותב למפלגה אחת. מה שמביא אותנו למי שכן הצליחה לעשות את זה, ובגדול: מפלגת הגמלאים, ב-2006. על-פי מתכון ההצלחה שלה, נראה שהתנאי החשוב ביותר הוא כניסה אל סקרי הבחירות האחרונים כמפלגה שעוברת את אחוז החסימה.

הפעם, המועד האחרון שבו מותר יהיה לפרסם סקרים הוא 6 בפברואר, ארבעה ימים לפני פתיחת הקלפיות. מפלגה קטנה, שתקבל בהם לפחות שני מנדטים, עשויה להפוך להפתעת הבחירות. מי שלא תצליח להשיג בהם דריסת רגל, תגמור ככל הנראה בחוץ.

yonatan-k@globes.co.il