אובמה: "נדאג ליציבות השווקים הפיננסיים, להמשך הזרמת האשראי ולכך שמשפחות ישמרו על הבית"

(עדכון) - נשיא ארה"ב צפוי לחשוף בימים הקרובים את המתווה החדש של התוכנית האסטרטגית לסיוע לכלכלה ; אובמה גם מזהיר: "אף מתווה של תוכנית, מקיף ככל שיהיה, לא יכול לרפא מיד את החוליים שבכלכלה שלנו" ; יפקח על בונוסים למנהלים בכירים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר היום (שבת) בתוכנית הרדיו השבועית שלו, כי הממשל בראשותו יציג בימים הקרובים אסטרטגיה חדשה בהיקף מיליארדי דולר, לחילוץ הכלכלה והאומה מהמשבר ההרסני שבו היא שרויה.

הנשיא אמר, בשבוע בו מאות אלפי אמריקנים איבדו את מקום עבודתם, כי יועציו הבכירים שוקלים דרכי פעולה חדשים, לניצול יתרת כספי תוכנית החילוץ המקורית, בהיקף 700 מיליארד הדולר. אובמה הזהיר כי אין פעולה ספציפית יחידה שממשלו יכול לנקוט, שתחלץ באופן מיידי את הכלכלה הרעועה ממצבה העגום.

"אף מתווה של תוכנית, מקיף ככל שיהיה, לא יכול לרפא מיד את החוליים שבכלכלה שלנו", אמר אובמה. "בו בזמן שאנו מוציאים לפועל את התוכנית ליצירת 3 מיליון מקומות עבודה, עלינו לוודא כי השווקים הפיננסיים יציבים, האשראי ממשיך לזרום, ושמשפחות ישמרו על הבית".

"האסטרטגיה החדשה תכלול צמצום הוצאות משקי הבית על המשכנתא, הגדלת ההלוואות של הבנקים לעסקים שיוכלו להציע עבודה למאות אלפי המובטלים, ונדאג לכך שמנכ"לי חברות לא ירוקנו את קופת המזומנים של חברתם, על בונוסים ושימושים אישיים - נדרוש שקיפות מלאה, כך שמשלמי המיסים יוכלו להיות בטוחים כי כספיהם מוקצים למטרות התאוששות". אמר הנשיא.

יועצו הבכיר של אובמה, דיויד אקסלרוד, התייחס לסוגיית הבונסים למנהלי החברות הבכירים, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג. אקסלרוד אמר כי "הגבלת הבונוסים היא הכרחית, אם רוצים את תמיכת הציבור במאמצי הסיוע הממשלתיים".

צמרת ההנהגה האמריקנית נפגשה אמש (ו') בארה"ב, כדי לדון בשדרוג תוכנית החילוץ לנכסים בעייתיים (TARP), במגזר הפיננסי האמריקני החבוט. בכיר בממשל מסר כי מתווה תוכנית החילוץ החדשה קרוב צפויה להיחשף בקרוב.

שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, יו"ר הבנק המרכזי, בן ברננקי, ובכירים אחרים במגזר הבנקאות דנו במכלול שינויים רחב לתוכנית בהיקף 700 מיליארד הדולר, ואותו בכיר דיווח כי ככל הנראה היא תוצג במתכונתה החדשה כבר בשבוע הבא.

אותו בכיר, שבחר להישאר אנונימי כל עוד לא נחשפה התוכנית, מסר כי המתווה החדש יכלול מגוון רחב של כלים להחזרת הנזילות למשפחות ולעסקים קטנים.

בזמן שעלו בארה"ב דיווחים כי ממשל אובמה יכריע נגד הקמת "בנק רע" שייקח על עצמו את הנכסים הרעילים, תוכנית שהגה שר האוצר גייתנר, אותו בכיר מסר כי טרם הוחלט בנושא, וכי הממשל עדיין עובד על חלק זה של התוכנית, לטיפול בנכסים הרעילים שמעיבים על המגזר הפיננסי.

הממשל החדש עובד על התוכנית לנצל את 350 מיליארד הדולר מתוכנית החילוץ. חלק מהצעדים שנשקלים עלולים "לעלות" למשלם המיסים האמריקני מאות מיליארדי דולר, מעבר לסך שנקבע בתכונית המקורית.

גייתנר אף נפגש אתמול עם יו"ר ה'פד' ברננקי, ועם שילה בייר, יו"ר תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC), ובכיר בסוכנות המפקחת על שערי החליפין, כדי לדון בדרכי הפעולה לסיוע.