גברים בגטקעס

לעולם קשה עם הספורט הכל כך יאנקי הזה שנקרא פוטבול: הוא מורכב, הוא קשוח, הוא איטי, יש לו מאות חוקים והשחקנים לובשים טייץ ; אבל מי שבכל זאת נשאב אליו מגלה משחק אסטרטגיה משובח, שיכול לרתק אותו הרבה יותר מאשר אנקדוטות כמו כמה עולה חצי דקת פרסום בסופרבול

1. כמה שווה חצי דקת פרסום, מי יקנה את הפרסומת הכי יקרה, כמה תכניס העיר המארחת, ועוד ועוד נתונים ומספרים שאינם קשורים בהכרח למשחק עצמו. זה המידע העיקרי שעליו שמים דגש כלי התקשורת מחוץ לארה"ב, כשהם מתייחסים לאירוע השיא של הספורט האמריקני - הסופרבול ה-43 שנערך הלילה. הסיבה היא פשוטה: קשה מאוד להתחיל ולהיכנס להסברים טקטיים ואסטרטגים על משחק המלחמה המורכב בעולם, על אחת כמה וכמה בפני מי שנחשף אליו במקרה הטוב פעם אחת בשנה. וכשנכנסים לשטח לא מוכר, קל יותר להתמקד בפרטים הדי שוליים מאשר להתחיל לדבר למשל על הרכבים.

פוטבול הוא בהחלט לא משחק שאפשר להבין בפעם הראשונה. גם לא בפעם השנייה, או השלישית. כי כדי לשלוט במה שקורה על המגרש, ולהבין אפילו פרטים קטנים כמו למה השחקנים צריכים ללבוש טייץ ולמה יש כל כך הרבה עצירות, צריך להעביר לא מעט שעות צפייה במשחקים ולהכיר מאות חוקים. והסופרבול הוא לא בדיוק הזמן הנכון להתחיל בכך.

את הסופרבול הראשון ראיתי לפני 16 שנה. התכנסנו כל האחים בשעה עשר בערב מול ערוץ METV (רק שם שידרו אז פוטבול), קנינו הרבה חטיפים ושתייה והזמנו פיצה כמו שאמרו לנו שהאמריקנים אוהבים לעשות. ואז ישבנו לשמוע את הניתוחים לפני המשחק. הקשבנו (ההסברים היו בעברית), קימטנו את הגבות, הגברנו את הקול, ועדיין לא הבנו כלום. בצר לנו התמקדנו בזלילת האספקה. כשהגיעה בעיטת הפתיחה כולנו כבר נחרנו על הספה.

2. אם בכל זאת אתם לא נמנים על אוכלוסיית המעריצים, הנה כמה פרטים קטנים ומעניינים על הסופרבול. נתחיל דווקא עם הצד המסחרי. עד השנה שעברה היו אלה בעיקר יצרניות הרכב GM ופורד שבחרו להשיק קמפיינים יצירתיים, או לדחוף בכל הכוח דגמים חדשים, בעזרת פרסום בסופרבול. השנה, ולאור המשבר שפוקד את תעשיית הרכב האמריקנית, רוב הפרסומות צפויות להיות של תאגידי מזון ומשקאות. למשל פפסיקו, או אנהאוזר-בוש. שהרי הסופרבול ידוע כיום שבו צריכת המשקאות והחטיפים מגיעה לשיא.

ואם כבר אוכל, גם רשתות המזון המהיר, מקדונלדס, ברגר קינג, פיצה האט ו-סאבווי למשל, מנצלות את הסופרבול השנה כדי לחזק את המותג שלהן. וזה לא שצריך יותר מדי לשכנע את האמריקנים לצרוך ג'אנק-פוד.

3. המשחק הלילה הוא בהחלט לא המפגש האידיאלי שהנהלת הליגה היתה רוצה לראות. אחרי שבשנה שעברה הגיעו שתי קבוצות משווקים מסחריים גדולים (הג'איינטס מניו יורק, וניו אינגלנד מאזור בוסטון), השנה הפיינליסטיות הן פיטסבורג סטילרס ממדינת פנסילבניה (קבוצה ממטרופולין של 2.5 מיליון איש), ואריזונה קרדינלס (המדינה ה-20 בגודלה בארה"ב). זה בערך כמו לקבל את מכבי ת"א מול מכבי חיפה בגמר גביע המדינה בכדורגל, ושנה אחר כך את הפועל פ"ת מול מ.ס אשדוד. זה אומר שהרייטינג השנה, לפחות בארה"ב עצמה, לא עומד לשבור שיאים.

4. בצד המקצועי, למשחק הערב יש נופך של סיפור מהאגדות. אם תרצו, סינדרלה נגד האחיות המרושעות. בתפקיד סינדרלה זוהי אריזונה, שמגיעה לסופרבול הראשון שלה בהיסטוריה. גם הקווטרבק שמוביל אותה, קורט וורנר הוותיק (38), הוא סיפור סינדרלה בפני עצמו.

וורנר למד בקולג' קטן, לא נבחר בדראפט, שיחק בליגת האולמות הקטנה (AFL) וסידר מדפים בסופרמרקט למחייתו, עד שסנט לואיס ראמס החתימו אותו כקווטרבק שלישי בקבוצה בסוף שנות התשעים. סידרה של פציעות בסגל הזניקו אותו לתפקיד הקווטרבק הפותח, ובעונת 99/00 הוא הוביל את הקבוצה שלו לזכייה בסופרבול. אחר כך הוא נפצע, חזר אחרי שנתיים כדי להוביל שוב את הראמס לסופרבול (הפסידו לניו אינגלנד), ואחרי עוד פציעה נשלח לגלות אצל הניו יורק ג'טס שאצלם היה אמור לסיים את הקריירה. אבל וורנר הלוחם עבר לאריזונה, שוב חיכה שהקווטרבק הפותח יפצע, ואז סחב את הקבוצה שאף אחד לא ספר עד לסופרבול.

5. מהצד השני של המגרש תעמוד פיטסבורג. קבוצה עם הרבה מסורת שכבר ראתה שבעה סופרבולים, שבאחרון שבו השתתפה (2005) היא אפילו זכתה. לסטילרס יש תדמית של האחיות המרושעות מסיבה אחת מרכזית - ההגנה שלה. בניגוד להתקפה שלה, הגנת הסטילרס היא אחת המאיימות בליגה. קשוחה, אגרסיבית, יש טוענים אפילו מלוכלכת, שמרבה למשל להשתמש בבליץ (ריצת אמוק של השחקנים בקווי ההגנה האחוריים לעבר הקווטרבק היריב כדי להשכיב אותו על הדשא). היא גם מצטיינת בעצירת הרצים האחוריים של היריב - אלה שצבירת היארדים שלהם על הקרקע מאפשרת לקווטרבק לשחרר מסירות לטווחים ארוכים.

ההגנה של הסטילרס מונהגת בידי טרוי פולאמאלו, נוצרי אורתודוכסי אדוק ששורשיו בסמואה. אחד שמרבה לדבר על רוחניות ומצטלב כמעט אחרי כל מהלך. אבל למרות שבחייו האישיים הוא אדם מאוד נחמד, פולאמאלו, שרעמת השיער על ראשו משווה לו מראה של כוכב להקת רוק כבד, הוא מסוג המטיפים שממש לא כדאי להיתקל בהם על המגרש. יעידו על כך שחקני NFL רבים שגילו כמה כואב יכול להיות מפגש איתו.

6. סוכנויות ההימורים הגדולות של ארה"ב בטוחות שהסטילרס ינצחו הערב, ובפער של 6.5 נקודות (טאצ'דאון שווה 7 נקודות, כך שזה לא כל כך הרבה). למרות שבמשחק אחד הכל כמעט יכול לקרות, גם אנחנו מצטרפים להימור הזה בהסתייגות אחת: הסטילרס ירמסו את אריזונה. הסיבה: לאורך ההיסטוריה של הסופרבולים, מעטים המקרים שבהם קבוצות הגנתיות מובהקות הפסידו. וכשהן ניצחו, זה בדרך כלל היה בפער גדול. מצד שני, זה הסופרבול. וכמו שאומרת הקלישאה - כאן הכל אפשרי.

מיתון? ב-NFL רוצים לשמור על שיעורי הצמיחה

עוד לפני בעיטת הפתיחה של הסופרבול להנהלת ה-NFL אין ספק: תעשיית הספורט הכי חזקה של ארה"ב שוב הוכיחה את עוצמתה. 6.5 מיליארד דולר גלגלה אשתקד הליגה הכי עשירה בעולם, והעונה מדברים שם על הכנסות שיא של למעלה מ-7 מיליארד דולר. "אנחנו לא חלק מהמשבר הכלכלי בצורה שמייחסים לנו", אמר בסוף השבוע רוג'ר גודל, הקומישנר של ה-NFL, בנאום השנתי שלו ערב אירוע השיא של הליגה. "כן, יש קיצוצים בחלק מהקבוצות, אבל המטרה היא בעיקר לשמור על שיעורי הצמיחה הגבוהים שלנו. להערכתנו שלושה רבעים מהקבוצות ישמרו בעונה הבאה על אותה רמת של הכנסות מכרטיסים".

עד כמה דבריו של גודל משקפים את המציאות ועד כמה הם ניסיון לשדר עסקים כרגיל בתקופת משבר? אם להסתמך על מחקר שמומן על ידי איגוד שחקני הליגה, הוא יודע על מה הוא מדבר. במהלך העשור האחרון, שבתוכו כלול המשבר שנולד מקריסת חברות הטכנולוגיה בראשית המילניום, השווי הממוצע של כל אחד מ-32 המועדונים גדל ב-260% - מ-288 מיליון דולר ל-1.04 מיליארד דולר. וזה לפני רווח ממוצע של 24.7 מיליון דולר, שעל פי המחקר ירשום כל אחד מהמועדונים העונה - תקופה שבה הכלכלה עשתה פניית פרסה.

אפשר להפליג כאן בניתוחים הסוציולוגיים איך קורה שדווקא תחום שנחשב למותרות לא נפגע בארה"ב בתקופת משבר, אבל אנחנו נתמקד רק באחד. הספורט המקצועני בארה"ב - והסופרבול הערב בפלורידה כרגע מזוקק שלו - הוא במידה רבה השמן שמניע את גלגלי החלום האמריקני. לא מבחינת נתונים כספיים, אלא מבחינת התקווה, ויש הטוענים אשליה שהוא נוסך בציבור האמריקני. כי הספורט המקצועני הוא בדיוק ההוכחה שהאמריקנים מחפשים: התמדה והשקעה הם המפתח להצלחה ורווחה כלכלית.

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט